آموزش DeFiآموزش سرمایه گذاریآموزش صرافی های ارز دیجیتال

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست

مطلع شدن از ماهیت و چیستی صرافی های غیر‌ متمرکز و متمرکز برای هر کاربر فعال در حوزه ارز های دیجیتال بسیار موضوع مهمی است. برای انجام معاملات خرید و فروش در بازار ارز های دیجیتال نیاز به ثبت نام در صرافی های آنلاین دارید. اما چالش مهم در این بین، انتخاب یک صرافی مطمئن و ایمن است. از آن جایی که بازار ارز های دیجیتال هنوز توسط کشور های مختلفی پذیرفته نشده است، لذا باید در حفظ امنیت دارایی های خود کوشا باشید.

از همین رو اولین چیزی که باید در نظر بگیریم، بستر معاملاتی در این بازار است. رمز ارز های غیر متمرکز باعث شده اند تا ممنوعیت های زیادی در حوزه تراکنش های مالی کنار گذاشته شوند و محدودیت کمتری وجود داشته باشد؛ اما در این بازار ما شاهد دو نوع صرافی غیر متمرکز و متمرکز هستیم. در ادامه به توضیح هر کدام از این دو صرافی و تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز را  می پردازیم.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

صرافی های غیر متمرکز یا DEX به نوعی از صرافی های ارز دیجیتال گفته می شود که از هیچ نهاد و سیستمی برای مدیریت و نگهداری سرمایه شما استفاده نمی کنند؛ به معنایی دیگر، شخص ثالث میان معامله های شما در این نوع صرافی وجود ندارد. نحوه استفاده از خدمات صرافی های غیر متمرکز به صورت همتا به همتا است؛ به این صورت که شما کیف پول خود را به این نوع صرافی متصل می کنید و عملیات خرید و فروش را انجام می دهید.

امنیت در صرافی های غیر متمرکز به شدت بالا است. هدف صرافی های غیر متمرکز در استفاده از بلاک چین، حذف واسطه ها می باشد. همچنین در صرافی های غیر متمرکز از قرارداد های هوشمند استفاده شده است. در این نوع صرافی نیازی به واریز ارز دیجیتال به کیف پول وجود نیست؛ چرا که تنها با اتصال کیف پول دیگر خود می توانید معاملات را انجام دهید.

در صرافی های غیر متمرکز از کدنویسی های بسیار دقیقی استفاده شده است. برای این که تفاوت صرافی های غیر متمرکز و متمرکز را به خوبی درک کنید، ابتدا بهتر است تا از مزایای این نوع صرافی مطلع شوید.

مزایای صرافی های غیر متمرکز

  1. در صرافی غیر متمرکز نیازی به احراز هویت و ثبت نام نیست.
  2. معاملات با استفاده از قرارداد های هوشمند به شکلی دقیق انجام می شوند.
  3. احتمال بروز خطا در صرافی غیر متمرکز بسیار کم است.
  4. کمترین هک و حمله در آن ها صورت می گیرد.
  5. کارمزد معاملات در صرافی های غیر متمرکز بسیار کم است.
  6. صرافی های غیر متمرکز سیستم قانون گذاری پیچیده ای دارند.

معایب صرافی های غیر متمرکز

  1. هنوز محبوبیت زیادی را به دست نیاورده اند و کاربران کمی دارند.
  2. قابلیت های موجود در صرافی غیر متمرکز محدود تر است.
  3. نقدینگی در صرافی غیر متمرکز کم است.
  4. سرعت انجام تراکنش ها در این نوع صرافی مقداری پایین است.

صرافی متمرکز چیست؟

قبل از این که مستقیم سراغ تفاوت بین صرافی های غیر متمرکز و متمرکز برویم، لازم به توضیح کوتاهی درباره صرافی های متمرکز است. صرافی های متمرکز هم کاملا بستری برای انجام معاملات ارز دیجیتال هستند؛ اما یک صرافی متمرکز دارای واسطی میان خریدار و فروشنده در یک معامله است؛ این واسط نقش نظارت و افزایش امنیت در معاملات را دارد. در صرافی های متمرکز هم طبیعتا از شبکه بلاک چین برای انجام تراکنش ها استفاده می شود.

در این نوع صرافی، نیاز است تا اقدام به ثبت نام و در نهایت احراز هویت کنید. در واقع این فرایند برای تشخیص واقعی بودن هویت کاربران است. وظیفه حفظ و نگهداری دارایی کاربران در این نوع بستر، بر عهده صرافی است؛ به طوری که اگر اتفاق امنیتی رخ دهد و دارایی کاربران از بین رود، صرافی موظف به پس دادن اصل دارایی می باشد.

مزایای صرافی های متمرکز

  1. محبوبیت بسیار زیادی دارند.
  2. قابلیت های زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهند.
  3. قوانین بیشتری در صرافی های متمرکز وجود دارد.
  4. تعداد ارز های دیجیتال بیشتری در صرافی های متمرکز لیست شده اند.
  5. نقدینگی بالایی در این نوع صرافی ها وجود دارد.
  6. سرعت معاملات در صرافی های متمرکز بسیار زیاد است.

معایب صرافی های متمرکز

  1. حملات و تعداد هک های زیادی در صرافی های متمرکز انجام می شود.
  2. امنیت کمتری وجود دارد.
  3. دارایی کاربران قابل مشاهده برای صرافی است.
  4. معمولا کارمزد های صرافی متمرکز زیاد است.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

یک سری از تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز که آن ها را از هم متمایز کرده است. پس از مطلع شدن از تفاوت های موجود، شما می توانید بسته به انتظار و نیازی که از یک صرافی ارز دیجیتال دارید، اقدام به انتخاب و استفاده از آن کنید. در ادامه به اصلی ترین تفاوت های میان این دو صرافی می پردازیم.

 امنیت

اولین تفاوت بین صرافی های غیر متمرکز و متمرکز در امنیت آن ها است. شاید نظارتی که در صرافی های متمرکز وجود دارد، باعث شود تا اعتماد شما بر امنیت آن ها بیشتر شود؛ اما این باوری کاملا اشتباه است. معمولا صرافی های متمرکز بیشتر تحت هک و حملات مشابه قرار می گیرند؛ همچنین خیلی از کاربران ایرانی در حین استفاده از صرافی های خارجی متمرکز، به دلیل مسائل احراز هویت، سرمایه خود را از دست داده اند.

اما در مقابل دانستیم که صرافی های غیر متمرکز بر بستر شبکه بلاک چین و قرارداد های هوشمند ایجاد شده اند. همین موضوع باعث شده تا امنیت صرافی های غیر متمرکز به مراتب بیشتر از صرافی های متمرکز باشد.

بهترین صرافی ارزدیجیتال در ایران

قابلیت های معاملاتی

تعداد قابلیت های معاملاتی، از دیگر تفاوت های مهم بین صرافی های غیر متمرکز و متمرکز است. در صرافی های متمرکز شما می توانید از انواع روش های معاملاتی نظیر اسپات، مارجین و فیوچرز استفاده کنید؛ این باعث شده تا تعداد کاربران در صرافی های متمرکز بسیار بیشتر از صرافی های غیر متمرکز باشد؛ همچنین محبوبیت در این نوع صرافی بیشتر است. در صرافی های غیر متمرکز محدودیت های بیشتری برای انجام معاملات وجود دارد.

میزان نقدینگی

در نگاه اول خیلی به این مورد توجه نمی شود؛ اما لازم است بدانید که میزان نقدینگی، یکی از معیار های اصلی و مهم برای انتخاب صرافی است. صرافی های متمرکز همواره دارای نقدینگی بسیار بیشتری هستند؛ یکی از دلایل این موضوع را می توان تعداد کاربران زیاد در آن ها دانست. نرخ نقدینگی هر صرافی ارز دیجیتال، بر روی سرعت تراکنش و معاملات کاربران آن تاثیر مستقیم دارد.

سرعت انجام تراکنش ها

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین صرافی های غیر متمرکز و متمرکز سرعت انجام تراکنش ها است. قطعا سرعت معاملات و تراکنش ها برای کاربران هر صرافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. صرافی های متمرکز معمولا در تراکنش های خود سرعت زیادی دارند. سرعت تراکنش ها در صرافی های غیر متمرکز بستگی به نوع شبکه بلاک چین مورد استفاده دارد. به طور مثال اگر صرافی غیر متمرکز در شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده باشد، برای هر تراکنش حدودا ۱۵ ثانیه زمان لازم است.

لذا نوع شبکه بلاک چین، در انتخاب صرافی غیر متمرکز بسیار مهم است. این روز ها صرافی های غیر متمرکز زیادی در حال توسعه هستند؛ همین موضوع باعث شده تا صرافی های زیادی را بر پایه شبکه های بلاک چین مختلف ببینیم.

قوانین صرافی ها

یکی از مهم ترین معیار هایی که در انتخاب یک صرافی باید در نظر بگیرید، قوانین حاکم بر آن است؛ چرا که بسیار بر امنیت سرمایه شما تاثیرگذار است. به طور کلی صرافی های متمرکز برای فعالیت در هر کشوری، ابتدا باید از آن مجوز دریافت کنند. این گونه باعث می شود تا سیستم های نظارتی بر روی سرمایه کاربر وجود داشته باشد. اما در مقابل صرافی های غیر متمرکز بر پایه شبکه بلاک چین ایجاد شده اند و می توانند به هر کاربری در هر نقطه از دنیا بدون مشکل خدمات ارائه دهند.

کارمزد تراکنش ها

برای کسانی که در صرافی ها معاملات زیادی را انجام می دهند، نرخ کارمزد بسیار مهم است. تفاوت بزرگی میان میزان کارمزد صرافی های غیر متمرکز و متمرکز وجود دارد. صرافی های متمرکز بر اساس خدماتی که ارائه می دهند و سرمایه ای که قرار است منتقل شود، کارمزدی را دریافت می کنند؛ حال در کنار این میزان کارمزد، کاربرد باید میزان کارمزدی را هم برای انتقال در شبکه پرداخت کند.

در مقابل صرافی های غیر متمرکز برای خدماتی که ارائه می دهند، هیچ کارمزدی را دریافت نمی کنند؛ تنها کارمزدی که در معاملات این نوع صرافی پرداخت می شود، کارمزد انتقال دارایی بلاک چین است.

نحوه تعیین کارمزد شبکه بلاک چین

اسامی صرافی های غیر متمرکز

  1. یونی سوآپ (Uniswap)
  2. کایبرسوآپ (Kyberswap)
  3. وان اینچ (۱ inch)
  4. بیسکیو (Bisq)
  5. بنکور (Bancor)
  6. بالنسر (Balancer)
  7. آی دی ایکس (IDEX)

اسامی صرافی های متمرکز

  1. بایننس (Binance)
  2. کوکوین (Kucoin)
  3. بیتفینکس (Bitfinex)
  4. بیترکس (Bittrex)
  5. کوین بیس (Coinbase)
  6. بیت استمپ (Bitstamp)

جمع‌بندی

در نهایت انتخاب با خودتان است؛ صرافی های غیر متمرکز و متمرکز هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های مختلفی هستند. لذا شما باید ابتدا هدف و نیاز خود را درک کنید، سپس سراغ صرافی مورد نظر بروید. اگر برای شما امنیت مهم تر از هر چیز دیگری است، ما به شما صرافی های غیر متمرکز را پیشنهاد می کنیم؛ اما اگر می خواهید از روش های معاملاتی مختلف در هر لحظه استفاده کنید، صرافی های متمرکز گزینه بهتری هستند. داشتن یک حساب مطمئن در صرافی متمرکز، حین استفاده از صرافی غیر متمرکز توصیه می شود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا