آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

ایردراپ آربیتروم چیست؟

ایردراپ آربیتروم بالاخره پس از انتظارهای فراوان اتفاق افتاد و حالا ارز دیجیتال آربیتروم با توجه به قابلیت‌هایی که این شبکه ارائه می‌دهد، انتخاب جذابی برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال به نظر می‌رسد. این شبکه که یک راه‌حل لایه دوم برای برطرف ساختن مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت بلاکچین اتریوم است، با توجه به ویژگی‌هایی که دارد توجه بسیاری از کاربران این فضا را به خود جذب کرده.

حال در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال omp، او ام پی فینکس، به بررسی چیستی ایردراپ آربیتروم و شرایط دریافت آن پرداخته‌ایم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پادکست ایردراپ آربیتروم

راهکار لایه دوم آربیتروم چیست؟

آربیتروم یکی از هزاران راهکاری است که شبکه اتریوم با استفاده از آن سعی در برطرف کردن مشکلات خود دارد. همانطور که می‌دانید، برقراری سه‌گانه بلاکچین برای هر شبکه سخت و بعضا غیرممکن به نظر می‌رسد. این سه‌گانه معروف از امنیت، مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن تشکیل شده است. 

هر شبکه‌ای همواره در یکی از قابلیت‌های فوق ضعف داشته و با استفاده از راهکارهای مختلف در‌صدد برطرف کردن آن است. همین ضعف‌ها است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خرید بیت کوین سوق می‌دهد. این ضعف برای شبکه اتریوم، مقیاس‌پذیری است که راهکار اتریوم برای برطرف کردن آن استفاده از رول‌آپ‌ها (Roll-Ups) بوده است. علیرغم قیمت اتریوم که آن را به دومین ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل کرده است، مشکل مقیاس‌پذیری این شبکه می‌تواند در آینده برای آن مشکل‌ساز باشد.

رول‌آپ در واقع، راهکاری است که چندین تراکنش را در یک تراکنش گذاشته و دیگر نیازی به صرف زمان برای تایید چند تراکنش وجود نخواهد داشت؛ زیرا اعتبارسنج‌ها فقط یک تراکنش –تراکنش تجمیع شده (Rolled-Up transaction)– را تایید می‌کنند و این خود بهترین راهکار برای افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. اما چرا مقیاس‌پذیری برای اتریوم مشکل‌ساز شده است؟

راهکار لایه دوم آربیتروم چیست؟

مقیاس‌پذیری در‌واقع به میزان ظرفیت بلاک یک شبکه برای دریافت و پردازش تراکنش‌ها اطلاق می‌شود. از سویی دیگر، اتریوم به دلیل حجم فزاینده‌ای از درخواست‌ها برای افزایش این فضا، همواره هزینه گس بالایی را از کاربران دریافت می‌کند که خود مشکل بزرگی برای این شبکه محسوب می‌شود. این شبکه با اجرای خارج از شبکه (Off-Chain) هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. در همین راستا، شبکه اتریوم با استفاده از رول‌آپ‌ها سعی در برطرف کردن مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری خود دارد.  

مشاهده قیمت و فروش تتر

شبکه آربیتروم در کنار سایر رول‌آپ‌ها که یک راهکار لایه دوم برای اتریوم محسوب می‌شود، سعی در افزایش این فضا و کاهش هزینه گس دارد. در‌ واقع، این نوع رول‌آپ‌ها به راهکار خوش‌بینانه (Optimistic) مشهور هستند. منظور از خوش‌بینی اعتماد به اعتبار‌سنج‌های شبکه در تایید تراکنش‌ها است. یعنی پایه بر اعتماد به اعتبارسنج‌ها حتی اگر یک ولیدیتورِ (Validator) صادق هم وجود داشته باشد، صحت آن تراکنش تایید می‌شود. 

ایردراپ آربیتروم چیست؟

آربیتروم با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، توانسته در ماه‌های اخیر توجه بسیاری را به سمت خود جلب کند. پس از آن که اوپتیمیسم (Optimism)، دیگر راهکار مقیاس‌پذیری اتریوم که در اواسط سال ۲۰۲۲ اولین مرحله ایردراپ خود را که به ازای هر کیف پول ۷۷۷ توکن اوپتیمیسم بود، ارائه کرد، بسیاری معتقدند که ایردراپ آربیتروم با توجه به اندازه دو برابری آن نسبت به اوپتیمیسم، می‌تواند فراگیرتر باشد. 

برای مثال، دارندگان NFT میمون کسل (Bored Ape Yacht Club) از ایردراپ توکن APE ده‌ها هزار دلار به جیب زدند! با توجه به اینکه ایردراپ آربیتروم در ۳ فروردین ۱۴۰۱ کامل شد، بسیاری معتقد هستند که ایردراپ توکن این راهکار لایه دوم اتریوم، تاثیر به‌سزایی در کارکرد شبکه خواهد داشت. 

ایردراپ چیست و در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

چه تعداد توکن در ایردراپ آربیتروم توزیع شده است؟

در این ایردراپ تعداد ۱ میلیارد توکن آربیتروم میان حدود ۶۲۵ هزار کیف پول توزیع شد.

همه چیز درباره آربیتروم 

همه چیز درباره آربیتروم 

همانطور که بالاتر بیان شد، آربیتروم راهکار لایه دومی برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری و سرعت شبکه اتریوم است. آربیتروم جهت ارائه پلتفرمی کاربر‌پسند و سازگار با اتریوم برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) در این بستر خلق شده است. البته این اولین باری نیست که شبکه‌ای سعی در برطرف کردن محدودیت‌های اتریوم دارد. 

از رقبای سرسخت آربیتروم می‌توان به پالیگان (Polygon)، اوپتیمیسم (Optimism) و متیس (Metis) اشاره کرد. البته ویژگی‌هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد، شرکت در ایردراپ آربیتروم را برای طرفداران این پروژه جذاب‌تر کرده است.

سازگاری بالا با ماشین مجازی اتریوم

به طور کلی، آربیتروم به عنوان سازگارترین رول‌آپ با ماشین مجازی اتریوم (EVM) شناخته می‌شود؛ به طوری که با هر دو زبان برنامه‌نویسی مورد نیاز برای ماشین مجازی اتریوم در هر سطحی سازگار است. 

بیشترین ارزش کل مسدود شده (TVL)

در اوایل فوریه ۲۰۲۳، بیشترین ارزش کل مسدود شده (TVL) یعنی ۱.۷۶ میلیارد دلار در میان راهکارهای لایه دوم‌ اتریوم، متعلق به آربیتروم بوده است. این امر ارزش بالایی برای آربیتروم محسوب می‌شود؛ زیرا رقیب اصلی آن پالیگان بوده که با ارزش کل مسدودشده ۱.۲۲ میلیارد دلاری و ارزش بازار ۱۳ میلیارد دلاری، در لیست ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد. 

اکوسیستم با طراحی فوق‌العاده

در حال حاضر آربیتروم به دلیل اکوسیستم خوبی که دارد در حال همکاری با طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) اتریوم مانند یونی‌سواپ (UniSwap)، سوشی (Sushi)، دودو (DODO) و هزاران پروژه زیرساختی دیگر است. 

چه کسانی موفق به دریافت ایردراپ آربیتروم شده‌اند؟ 

نحوه دریافت ایردراپ آربیتروم 

علی‌رغم اینکه راهکارهای لایه دوم اتریوم نیازی به داشتن توکن بومی ندارند، بسیاری از این پروژه‌ها در پیروی از نمونه‌های موفق، توکن بومی خود را به عنوان توکن حاکمیتی (Governance Token) و برای سایر موارد عرضه می‌کنند. 

یکی دیگر از دلایل مهم برای راه‌اندازی ایردراپ آربیتروم توسط این پروژه، نوعی ارائه پاداش به اولین کسانی است که در این پروژه شرکت کرده‌اند. این استراتژی توسط بسیاری از پروژه‌های موفق مانند یونی‌سواپ (UniSwap) مورد استفاده قرار گرفته است. 

کسانی موفق به دریافت ایردراپ آربیتروم شده‌اند که مراحل زیر را طی کرده باشند:

خرید ارز دیجیتال اتریوم

اولین قدم برای شرکت در ایردراپ آربیتروم، خرید ارز دیجیتال اتریوم از صرافی ارز دیجیتال بوده است. از ارز دیجیتال اتریوم (ETH) برای پرداخت هزینه تراکنش در شبکه اصلی اتریوم و آربیتروم استفاده می‌شود. 

اتصال آربیتروم به کیف پول ارز دیجیتال متامسک

برای اینکه افراد می‌توانستند در ایردراپ آربیتروم شرکت کنند، نیاز به واریز ارز ETH خود به یک کیف پول نرم‌افزاری بوده است. کیف پول متامسک به دلیل راحتی در استفاده، بهترین گزینه تلقی شده است. شرکت‌کنندگان باید شبکه آربیتروم را به این کیف پول نرم‌افزاری برای دریافت آربیتروم اضافه می‌کردند. 

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

انتقال به شبکه آربیتروم 

پس از خرید و انتقال ارز دیجیتال اتریوم به کیف پول متامسک، باید آن‌ها را به شبکه آربیتروم از طریق پل کردن (Bridging) انتقال می‌دادند. پل کردن، روشی برای انتقال ارزهای دیجیتال از یک شبکه به شبکه دیگری است. 

حضور در انجمن آربیتروم

در حال حاضر، به جز شبکه اجتماعی دیسکورد (Discord)، فضای شناخته‌شده دیگری برای حضور در انجمن آربیتروم تعیین نشده است. 

فعالیت مداوم و مستمر

برای حضوری موفقیت‌آمیز در شبکه آربیتروم به چند اتریوم نیاز خواهید داشت، اما مهم‌تر از آن فعالیت مداوم و مستمر در شبکه آربیتروم جهت شناخته شدن به عنوان عضوی از این شبکه است.

پرتکرارترین سوالات درباره ایردراپ آربیتروم

ایردراپ آربیتروم چه زمانی رخ داده است؟

ایردراپ آربیتروم در تاریخ ۳ فروردین ۱۴۰۱ انجام شده است.

آیا ایردراپ آربیتروم سودآور است؟

امکان سود از توکن آربیتروم در صورت تداوم فعالیت و ارائه ویژگی‌های خاص وجود دارد.

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ببخشید بنده متوجه نشدم،الان راهکارهای لایه دو اتریوم نیاز به داشتن توکن بومی دارند یا خیر؟ آربیتروم توکن بومی دارد یا خیر؟

    1. سلام خدمت شما
      الزامی برای داشتن توکن بومی وجود نداره.
      بله آربیتروم توکن بومی با نماد ARB داره که میتونید به معامله اون در صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا