آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتالسلبریتی‌های کریپتو

ویتالیک بوترین خالق اتریوم و شیبا کیست؟

ویتالیک بوترین یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های حوزه ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۵ به همراه همکاران خود اتریوم را راه اندازی کرد. خالق اتریوم ایده‌های منحصر به فردی برای توسعه این بلاکچین داشت؛ قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از جمله ایده‌هایی هستند که روی اتریوم اجرا شدند و امروزه توسط بسیاری از کاربران این حوزه استفاده می‌شوند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به زندگینامه ویتالیک بوترین بپردازیم و ببینیم خالق اتریوم در طول این چند سال چه فعالیت‌هایی داشته و چه برنامه‌هایی هم برای آینده دارد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم

ویتالیک بوترین یکی از افرادی است که امروزه به لطف او می‌توان در صرافی‌های سراسر جهان به فروش و خرید اتریوم پرداخت. خالق اتریوم یک برنامه نویس روسی کانادایی است که در سال ۱۹۹۴ در روسیه بدنیا آمد و تحصیل کرده رشته کامپیوتر در دانشگاه واترلو (Waterloo) است. ویتالیک بوترین پس از ورود به دانشگاه به عنوان دستیار ایان گلدبرگ (Ian Goldberg) که هم بنیانگذار پروژه «Off-the-Record Messaging» است، شروع به کار کرد.

علاوه بر اتریوم، ویتالیک بوترین و شیبا هم تا حدودی به هم مرتبط می شوند. به لطف بوترین قیمت شیبا تا حدود چشمگیری صعود کرد و کمک زیادی در افزایش فروش و خرید شیبا داشت. امروزه سرمایه گذاران به راحتی می توانند رمزارز های شیبا و اتریوم را از هر صرافی ارز دیجیتال که تمایل دارند، خریداری کنند.

ویتالیک بوترین برای اولین بار از طریق پدرش با بیت کوین آشنا شد اما چون سرمایه اولیه برای سرمایه گذاری یا استخراج بیت کوین را نداشت، تصمیم گرفت به عنوان وبلاگ نویس برای پرداخت‌های بیت کوین شروع به کار کند.

او در اوایل سال ۲۰۱۰، با میهای آلیسی (Mihai Alisie) آشنا شد. میهای آلیسی هم مانند ویتالیک بوترین خالق اتریوم علاقه زیادی به بیت کوین داشته و تصمیم داشت نشریه ای برای انتشار اخبار بیت کوین ایجاد کند. این دو در نهایت مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) را راه اندازی کردند که در آن به صورت اختصاصی به اخبار ارزهای دیجیتال می‌پرداختند.

زندگینامه ویتالیک بوترین و اتریوم تازه از این جا شروع می‌شود. در نوامبر ۲۰۱۳، بوترین وایت پیپری (White Paper) را منتشر کرد که در آن به معرفی اتریوم پرداخته بود. او در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه انصراف داده و برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری از فلوشیپ تیل (Thiel Fellowship) شد و شروع به کار روی پروژه اتریوم کرد.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین و اتریوم چگونه به هم مرتبط می‌شوند؟

در زندگینامه ویتالیک بوترین اشاره کردیم که بوترین در نوامبر ۲۰۱۳ وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد. او در ژانویه ۲۰۱۴ کنفرانسی در رابطه با پروژه جدید خود برگزار و در آن درباره کارایی و شبکه اتریوم سخنرانی کرد. در نهایت بوترین به همراه چارلز هاسینکسون (Charles Hoskinson)، گوین وود (Gavin Wood)، آنتونی دی لوریو (Anthony Di Iorio)  و جوزف لوپین (Joseph Lubin)، بلاکچین اتریوم را در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کردند.

علاقه بوترین به فناوری بلاکچین باعث شد بتواند ایده اپلیکیشن‌هایی را توسعه دهد که عملکردی بسیار فراتر از ذخیره و انتقال ارزش داشتند. با این وجود، با توجه به اینکه بلاکچین بیت کوین برای توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جدید توسعه نیافته بود، اجازه پیاده سازی این ایده‌ها را به ویتالیک بوترین نمی‌داد.

خالق اتریوم به دنبال توسعه پلتفرمی برای توزیع محاسبات بود که به طور دقیق‌تر می‌توان این پلتفرم را در سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز یا دائو (DAO) خلاصه کرد. سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز بر اساس قراردادهای هوشمند فعالیت کرده و همچینن نیازی به مدیریت اشخاص ثالث ندارند.

به این ترتیب، اتریوم به اولین پلتفرمی تبدیل شد که امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را به کاربران شبکه خود می‌داد. به دنبال آن، این پلتفرم به اولین شبکه توسعه اپلیکشن های غیرمتمرکز (Decentralized Applications)، از جمله برخی از پروژه‌های شناخته شده مانند میکر دائو (MakerDAO)، دیسنترالند (Decentraland) و بازار توکن‌های ان اف تی اوپن سی (OpenSea) تبدیل شد.

از این رو، بوترین و اتریوم دو اسم کاملاً مرتبط به هم هستند و امروزه اتریوم را بیشتر به نام ویتالیک بوترین می‌شناسیم و نه سازندگان دیگر.

ویتالیک بوترین و شیبا چه ارتباطی با هم دارند؟

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در کل تاریخچه راه اندازی شیبا روی داد، سوختن میلیاردها دلار توکن شیبا توسط خالق اتریوم بود. در سال ۲۰۲۱، خالق ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) با نام مستعار ریوشی (Ryoshi)، نیمی از عرضه کل شیبا را به کیف پول ویتالیک بوترین خالق اتریوم انتقال داد.

ویتالیک بوترین و شیبا چه ارتباطی با هم دارند؟

ویتالیک بوترین هم پس از دریافت این توکن‌ها، ۹۰ درصد آن‌ها، یا به طور دقیق‌تر ۴۱۰ تریلیون توکن شیبا را به ارزش تقریبی ۷ میلیارد دلار، به یک آدرس بدون بازگشت ارسال کرد. این کار او، باعث افزایش ۵۵ درصدی قیمت شیبا شد و جلب توجه سرمایه گذاران به این پروژه شد. ویتالیک بوترین ۱۰ درصد باقی مانده را هم به سازمان‌های خیریه اهدا کرد.

بوترین درباره این کار خود توضیح داد که به دلایل امنیتی، نگه داری توکن‌ها برای او امکانپذیر نبود و از همان ابتدا بهترین کار این بود که توکن‌های شیبا را بسوزاند.

پروژه‌های آینده ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین در سخنان پیشین خود اشاره کرده بود که تمایل دارد بلاکچین اتریوم را به یک کامپیوتر جهانی تبدیل کند. از این رو، احتمال می‌رود در آینده ای نزدیک شاهد فعالیت بوترین در اکوسیستم متاورس باشیم.

خالق اتریوم در سال ۲۰۲۲ طی توییتی اظهار داشت که متاورس امری اجتناب ناپذیر است اما احتمالاً پروژه‌هایی که در حال حاضر سعی در توسعه و رشد در متاورس دارند با شکست مواجه خواهد شد. این توییت به طور مستقیم به بنیانگذار و مدیرعامل متا (فیس بوک)، مارک زاکربرگ اشاره داشت که تا کنون تلاش‌های زیادی برای محکم کردن جا پای خود در دنیای متاورس کرده است.

او دوباره در توییتی دیگر اضافه کرد که ما هنوز کارایی و عملکرد دقیق متاورس را نمی‌دانیم و برای اینکه از آینده آن اطمینان حاصل کنیم خیلی زود است؛ بنابراین هر چیزی که فیس بوک ایجاد کند ممکن است با شکست مواجه شود.

به دنبال سخنان ویتالیک بوترین درباره متاورس، اندرو باندارنکو (Andrew Bondarenko) بنیانگذار و مدیر عامل امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) در این باره می‌گوید:«بوترین انتظار دارد تا ۱۰ سال آینده اتریوم بر اکوسیستم متاورس حکمرانی کند.»

به عقیده اندرو باندارنکو، با توجه به اینکه در این چند سال اخیر شاهد رشد انواع پروژه‌های دیفای، ان اف تی (NFT)، استیبل کوین‌ها (Stablecoins) و بسیاری پروژه‌های دیگر روی بلاکچین اتریوم بوده ایم، دور از انتظار نیست که اتریوم آمادگی بیشتری نسبت به زاکربرگ و متا، برای توسعه متاورس داشته باشد.

ثروت خالق اتریوم چند میلیارد است؟

ویتالیک بوترین و اتریوم دو تا از شناخته شده‌ترین نام‌های حوزه ارز دیجیتال هستند که کمتر کسی پیدا می‌شود با این دو آشنایی نداشته باشد. اگرچه در حال حاضر، بازار روند خرسی در پیش گرفته است و طبیعتاً تمام رمزارزهای بازار تحت تاثیر این روند قرار دارند، اما در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ اتریوم موفق شد، به اوج قیمت تاریخی خود در ۴۷۳۳ دلار برسد.

تاریخچه قیمت اتریوم
تاریخچه قیمت اتریوم

ثروت خالق اتریوم ویتالیک بوترین در اوج قیمت اتریوم حدود ۱/۵ میلیارد دلار تخمین زده شد؛ البته با توجه به وضعیت کنونی بازار احتمالاً ثروت او از آن زمان تا کنون کاهش یافته است.

ویتالیک بوترین در سن ۲۹ سالگی به یکی از مشهورترین چهره‌های دنیای ارز دیجیتال تبدیل شده است. پس از ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، بوترین یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین چهره‌های این حوزه است. بوترین تاثیرات زیادی روی فناوری بلاکچین و بازار ارز دیجیتال بر جا گذاشته است؛ از جمله توسعه قراردادهای هوشمند که امروزه پلتفرم‌های زیادی از آن بهره می‌برند. ایده‌های منحصر به فردش اتریوم را به دومین ارز دیجیتال جهان بعد از بیت کوین، تبدیل کرده است. به علاوه، ویتالیک بوترین، خواسته یا ناخواسته باعث شناخته شدن بیشتر شیبا اینو و همچنین افزایش قیمت آن شد. به نظر شما خالق اتریوم چه برنامه‌هایی برای این بلاکچین در آینده دارد؟

درباره ویتالیک بوترین بیشتر بدانیم

خالق اتریوم، ویتالیک بوترین و شیبا چه ربطی به هم دارند؟

ویتالیک بوترین ۹۰ درصد توکن‌های شیبا را که از طرف توسعه دهنده شیبا به او ارسال شده بود را سوزاند.

خالق اتریوم کلاسیک چه کسی است؟

ویتالیک بوترین و گوین وود خالق اتریوم کلاسیک هستند.

خالق کاردانو کیست؟

چالز هاسینکسون یکی از بنیانگذاران اتریوم و خالق ارز دیجیتال کاردانو است.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا