آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریآموزش صرافی های ارز دیجیتال

ریسک فری در بایننس چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

ریسک فری در بایننس به معنای سرمایه گذاری بدون ریسک است که طی آن معامله‌گر به روشی بدون ریسک یا با ریسک بسیار کم تر در ارز دیجیتال مد نظر خود سرمایه گذاری می‌کند. اگرچه معامله ریسک فری در ارز دیجیتال کاملا امکان‌پذیر نیست و امری دور از تصور است اما کاربران می‌توانند با استفاده از برخی ویژگی‌ها و خدمات، ریسک معاملات خود را به صورت قابل توجهی در صرافی بایننس کاهش دهند. در ادامه به طور مفصل به ریسک فری در بایننس می‌پردازیم و به طور دقیق توضیح خواهیم داد که ریسک فری چیست و معامله گران چگونه می‌توانند از طریق آن ریسک و زیان معاملات خود را کاهش دهند.

ریسک فری در بایننس چیست؟

در پاسخ به اینکه ریسک فری چیست باید گفت که ریسک فری در ارز دیجیتال همانطور که از نامش مشخص است به انجام معاملات بدون ریسک یا با ریسک کمتر در پلتفرم بایننس (Binance) اشاره دارد. به طور دقیق‌تر نسبت ریسک به ریوارد در این دست از معاملات بسیار کمتر است. ریسک فری در بایننس در دو سطح مختلف انجام می‌شود: سطح ریسک فری دلاری (Dollar level risk free) و سطح ریسک فری توکنی (Token level risk free).

ریسک فری دلاری گزینه راحت‌تر و مناسب‌تر برای معامله گران عادی است. در این نوع ریسک فری در بایننس ارزش دلاری پرتفولیو کاربر در طول سرمایه گذاری ثابت می‌ماند و به علاوه کاربر نرخ مشخصی سود دریافت خواهد کرد. به عنوان نمونه در ریسک فری دلاری اگر کاربر از بیت کوین استفاده کرده باشد، حتی با تغییر قیمت بیت کوین ارزش پرتفولیو او ثابت خواهد ماند.

در سطح ریسک فری توکنی، تعداد کل توکن‌های موجود در پورتفولیو در طول مدت سرمایه گذاری ثابت مانده و به همراه آن کاربر سود خود را دریافت می‌کند. در ادامه بخش‌های مختلف بایننس که کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها به معامله بدون ریسک در صرافی ارز دیجیتال بایننس بپردازند، معرفی خواهیم کرد.

ریسک فری در ارز دیجیتال

ریسک فری در بایننس چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه انواع مختلف گزینه های ریسک فری موجود در صرافی ارز دیجیتال بایننس را معرفی کرده و خواهیم دید هر کدام چه میزان سودی را به معامله گر می‌دهند و ممکن است چه ریسک‌هایی را هم به سرمایه او وارد کنند.

حساب پس انداز بایننس

حساب پس انداز بایننس (Binance Saving account) شامل هر دو سطح ریسک فری دلاری و ریسک فری توکنی می‌شود. در بین تمام مراحل مختلف ریسک فری در بایننس، حساب پس‌انداز ساده‌ترین و راحت‌ترین آن‌ها است که تمام کاربران مبتدی و ماهر می‌توانند از آن استفاده کنند.

نرخ سود: ماشین حساب ریسک باینانس شامل ۶ درصد سالانه برای استیبل کوین‌ها و ۱/۲ درصد سالانه برای بیت کوین می‌شود.

کاربران برای استفاده از این گزینه می‌توانند با کلیک روی گزینه «Transfer» شروع به کار کرده و به صورت روزانه سود خود را دریافت کنند. به علاوه، کاربران در هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند سرمایه اولیه خود را از این نوع از حساب ریسک فری در بایننس برداشت کنند.

با این حال، این نوع حساب بایننس کاملا بی عیب و خالی از ریسک نیست. مسلماً خطر هک و لیکویید شدن (Liquidation) شامل حساب‌های ریسک فری در بایننس هم می‌شود.

استیکینگ بایننس

استیکینگ بایننس (Binance Staking) تنها شامل سطح ریسک فری توکنی می‌شود. کاربرانی که تمایل دارند توکن‌های خود را برای مدتی بیشتر از ۳ ماه سرمایه گذاری کنند، این گزینه برای آن‌ها بسیار مناسب است.

نرخ سود: نرخ سود در استیکینگ بایننس به توکنی که کاربر نگه داشته است، بستگی دارد. به عنوان نمونه، برای استیکینگ اتریوم سود سالانه حدود ۱۰ درصد است و برای سایر توکن‌ها سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

کاربران ریسک فری بایننس در صورت تمایل قبل از پایان دوره سه ماهه و در هر زمان که تمایل داشته باشند می‌توانند توکن‌های خود را برداشت کنند اما کل سود حاصل از استیکینگ در این مدت را از دست خواهند داد. به علاوه، در الگوریتم‌های اثبات سهام (PoS) کاربران می‌توانند به عنوان ماینر (Miner) یا اعتبارسنج (Validator) به استیک توکن‌های خود بپردازند که هر کدام نرخ سود متفاوتی خواهند داشت.

این نوع از حساب ریسک فری در بایننس تقریباً دارای هیچ گونه ریسکی نیست؛ البته تنها در صورتی که معامله گر زودتر از پایان دوره، درخواست برداشت توکن‌های خود را نداشته باشد. به همین دلیل، معامله گر قبل از استیک کردن توکن‌های خود لازم است از اینکه دارایی‌های خود را برای مدت زیادی لازم ندارد، اطمینان حاصل کند.

ریسک فری چیست؟

سرمایه گذاری بدون ریسک در صندوق بایننس

صندوق بایننس (Binance Vault) نوعی سرمایه گذاری بدون ریسک توکنی است که به خصوص برای هولدرهای بایننس کوین مناسب است.

نرخ سود: نرخ سود در صندوق بایننس متغیر است اما برای کوین‌های بایننس به طور میانگین شامل سود سالانه ۵ درصد می‌شود.

در نحوه ریسک فری در بایننس با استفاده از صندوق بایننس، کاربران در واقع توکن‌های خود را وارد لانچ پول‌ها (Launchpool)، سپرده گذاری‌ها و انواع پروژه‌ها دیفای می‌کنند و از این طریق سود خوبی دریافت می‌کنند.

تنها ریسک موجود در صندوق بایننس که می‌توان به آن اشاره کرد، نوسان قیمت توکن است. به علاوه، نرخ سود لانچ پول هم ممکن است کمتر از سایر پروژه‌های موجود باشد.

مبادله نقدینگی

در آموزش ریسک فری در بایننس یکی دیگر از گزینه‌های موجود، مبادله نقدینگی (Liquidity swap) است. مبادله نقدینگی شامل هر دو سطح ریسک فری دلاری و ریسک فری توکنی می‌شود.

مبادله نقدینگی در ریسک فری بایننس یک بازارساز خودکار است که برای تسهیل مبادله ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، در صورتی که کاربر بخواهد نقدینگی را برای جفت ارزهای بایننس/تتر فراهم کند، با هر معامله ای که با این جفت ارز انجام می‌شود، بخشی از کارمزد تراکنش به کاربر تعلق می‌گیرد.

کاربران برای استفاده از این گزینه کافی است روی جفت ارز مد نظر کلیک کرده و بین یکی از رمز ارزها، در این مثال بایننس یا تتر یکی را انتخاب کنند. با این حال، لازم به ذکر است که در این نوع ریسک فری در ارز دیجیتال، در صورت افت قیمت هر کدام از رمز ارزها (جفت ارز تتر/بایننس) کاربر ممکن است شاهد ضرر ناپایدار (Impermanent loss) شود.

ریسک فری در بایننس چگونه است؟

آربیتراژ پوزیشن خنثی

این نوع از معامله ریسک فری در بایننس بیشتر از اینکه یکی از ویژگی‌ها و خدمات ارائه شده صرافی بایننس باشد، یک استراتژی معاملاتی است که شامل سطح ریسک فری دلاری می‌شود. متداول‌ترین نوع این استراتژی همان ترید یا معامله (Trade) است.

در آربیتراژ پوزیشن خنثی (Neutral position arbitrage)، تریدر یک پوزیشن لانگ (Long) و شورت (Short) با مقدار مشخصی از یک رمزارز باز می‌کند و از این طریق سود خوبی دریافت می‌کند.

به طور کلی، نتیجه می‌گیریم که معاملات ریسک فری در بایننس به صورت کامل امکان پذیر نیست و در بایننس تنها می‌توان ریسک را تا حد قابل توجهی کاهش داد. از جمله برخی ریسک‌های موجود در هر نوع معاملاتی شامل نوسانات، لیکویید شدن و هک شبکه است. از این رو، می‌گوییم که هیچ نوع معامله‌ای کاملا ریسک فری نیست. برخی از معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال شامل استیک، آربیتراژ پوزیشن‌های خنثی، صندوق بایننس، مبادله نقدینگی و … می‌شود. به نظر شما معاملات ریسک فری در بایننس، بازدهی خوبی برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول شما درباره معاملات ریسک فری در بایننس:

ریسک فری چیست؟

ریسک فری به دسته‌ای از معاملات گفته می‌شود که ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر معاملات دارند.

فرق سیو سود و ریسک فری در چیست؟

سیو سود به برداشت سود معامله، سرمایه اولیه و یا در برخی مواقع خارج شدن از پوزیشن اشاره دارد. در حالی که ریسک فری در ارز دیجیتال به انجام معاملات با ریسکی بسیار کمتر اشاره دارد.

آیا ریسک فری در فارکس امکان پذیر است؟

بله، انجام معاملات ریسک فری در بازار فارکس هم امکان پذیر است.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. به نظر من اگر سرمایه خوبی رو وارد این نوع سرمایه گذاری کنیم میتونه علاوه بر سود دهی از داراییمون در قبال تورم نیز محافظت کنه .

    1. بله دقیقا همینطوره ولی خب باز هم احتیاط لازمه و بهتره سرمایه ای که می دونید فعلا لازم ندارید رو وارد کنید.

  2. به نظر من این نوع سرمایه گذاری میتونه ارزش داراییمونو در قبال تورم حفظ کنه و خب سود هم داره که عالیه ولی باید سرمایه قابل توجهی رو وارد کرد تا توجیه داشته باشه البته این نظره منه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا