آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

لایت کوین چیست

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

Lite در زبان انگلیسی به معنای «ساده» است. ارز دیجیتال لایت کوین با نماد اختصاری LTC یکی از ارزهای دیجیتال قدیمی دنیای کریپتوکارنسی است. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ به عنوان مکملی برای بیت کوین به‌وجود آمد و با تغییر برخی از کدهای بیت کوین سعی در رفع برخی نواقص آن هم‌چون افزایش سرعت و کاهش هزینه انجام تراکنش‌ها داشت.

در حقیقت می‌توان گفت که لایت کوین همان نسخه ساده بیت کوین است. این رمزارز هم‌اکنون شبکه‌ای برای پرداخت متن باز است که بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند.

بنیان‌گذار و تیم توسعه لایت کوین

تیم توسعه و بنیان‌گذار لایت کوین

چارلی لی(Charlie Lee)، یکی از مهندسان نرم‌افزار سابق گوگل و کوین بیس ، در سال ۲۰۱۱ بنیاد ارز دیجیتال لایت کوین را با هدف اصلاح شبکه بیت کوین طراحی و روانه بازار ارزهای دیجیتال کرد. این ارزدیجیتال در سال ۲۰۱۳ جهش قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کرد و پس از آن، اعضای تیم توسعه لایت کوین توانستند موفقیت‌های پایداری را برای این پروژه قدرتمند بلاکچینی رقم بزنند.

لایت کوین چگونه کار می کند؟

بلاکچین لایت کوین با ایجاد یک فورک در بلاکچین بیت کوین شکل گرفت. همان‌طور که توضیح داده‌شد، لایت کوین، شبکه‌ای آنلاین و  متن باز(open source) است که برای پرداخت به‌کار می‌رود. این رمزارز که بر پایه سیستم همتا به همتا (Peer-to-peer) بنا شده‌است و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

لایت کوین نیز همانند بیت کوین برپایه الگوریتم اثبات کار (POW) بنا شده‌ و از طریق استخراج به دست می‌آید. در پروتکل استخراج، ماینرها به به کار‌گیری توان محاسباتی خود در تایید تراکنش‌ها، امنیت شبکه را تضمین کرده و احتمال بروز حملات هکری را به صفر می‌رسانند.

هاوینگ لایت کوین

با توجه به وجود شباهت‌های بسیار در کدهای بلاکچین لایت کوین و بیت کوین، لایت‌کوین نیز پس از ایجاد هر ۸۴۰ هزار بلاک جدید که تقریبا ۴ سال طول می‌کشد، پاداش دریافتی ماینرها را ۵۰ درصد کاهش خواهدداد تا زمانی که مقدار کل لایت کوین‌های ایجاد شده به ۸۴ میلیون واحد برسد.

به بیان ساده‌تر، لایت کوین نیز همانند بیت کوین هر ۴ سال یک‌بار، با هدف کنترل نرخ تورم در بازار آن، رویداد هاوینگ را تجربه می‌کند. همان‌طور که در مقاله مربوط به هاوینگ توضیح داده‌شد، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارز دیجیتال لایت کوین را دارند، می‌توانند قبل از رویداد هاوینگ و در کف‌های قیمتی اقدام به خرید این ارزدیجیتال کرده و از صعود پس از هاوینگ، سود خود را افزایش دهند.

تاریخچه قیمتی و آینده ارزدیجیتال لایت کوین

بهترین سال برای لایت کوین،سال ۲۰۱۹ و مصادف با رویداد هاوینگ آن بود که باعث رشد ۶۰۰ درصدی قیمت این رمزارز شد. در سال ۲۰۲۱، لایت کوین در یک محدوده «تریدینگ رینج» قرار گرفت و همین امر باعث شد تا اعتماد سرمایه‌گذاران به این ارزدیجیتال دچار خدشه شود.

سرانجام در اواسط سال ۲۰۲۱، لایت کوین موفق شد تا با عبور از محدوده مقاومتی ۱۰۰ دلار، رشد ۲۵۰ درصدی را تجربه کند و موفق به ثبت سقف جدید(ATH) در محدوده ۴۰۰ دلار شود. هم‌اکنون لایت ­کوین در محدوده ۱۰۰ دلار و پایین‌­تر از اوج قیمتی سابق خود در حال معامله‌است.

تحلیل ارزدیجیتال لایت کوین

باتوجه به شباهت‌های فراوان در شبکه بیت کوین و لایت کوین، اینگونه به نظر می‌رسد که آینده‌ لایت کوین به آینده بیت کوین گره خورده‌ و بدون‌شک از آن تاثیر خواهدپذیرفت. عده‌ای از کارشناسان این بازار، آینده‌ای روشن برای آن پیش‌بینی کرده‌اند و عقیده دارند که لایت‌کوین یا همان LTC روند روبه‌رشدی را تجربه خواهدکرد.


باتوجه به اهداف و نقشه راه پروژه لایت کوین، تحلیلگران و کارشناسان کریپتوکارنسی معتقدند قیمت این ارزدیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۵۰ دلار خواهد رسید.

استخراج ارزدیجیتال لایت کوین

استخراج ارزهای دیجیتال همواره یکی از روش‌های کسب درآمد قطعی در بازار کریپتوکارنسی بوده‌است. لایت کوین نیز همانند بیت کوین قابلیت استخراج به‌وسیله‌ی  CPU، GPU و دستگاه‌های ASIC  را دارد. از سال ۲۰۱۱ استخراج لایت کوین با کارت گرافیک (GPU) صورت می‌گرفت.

اما در سال ۲۰۱۷ کمپانی بیت مین، بزرگ‌ترین شرکت تولید ماینر، با معرفی دستگاه استخراج Antminer L3، مدل‌ها و دستگاه‌های بهینه‌تری برای استخراج ارزهای دیجیتال ارائه کرد. دستگاه‌های ASIC نسبت به کارت‌های گرافیک دارای قدرت پردازش بالاتر و هزینه پایین‌تری می‌باشد.

برخی از پرکاربردترین دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال لایت کوین عبارت‌اند:

  • دستگاه Bittech L1
  • دستگاه Antminer L3++
  • دستگاه Innosilicon A4
  • نرم‌افزار CGMiner 3.7.2
  • نرم‌افزار CUDAminer

عکس ماینر لایت کوین
توجه داشته باشید که در استخراج ارزهای دیجیتال همواره باید در انتخاب نوع دستگاه ماینر، قدرت پردازش و میزان مصرف برق آن دقت و بررسی‌های لازم را به‌کار برد.

بهترین کیف پول‌ های لایت کوین

برای آن‌که بتوانید از لایت کوین‌های خود نگه‌داری کنید، به یک ولت یا کیف پول نیاز دارید. این ولت‌ها به صورت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تحت وب و کاغذی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. مناسب‌ترین کیف پول برای نگهداری این ارزدیجیتال کیف پول نرم‌افزاری تراست ولت (Trust wallet) می‌باشد.

شما به راحتی می‌توانید این کیف پول را از طریق گوگل پلی و وبسایت اختصاصی تراست ولت بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. برخی دیگر از کیف پول‌های مناسب نگهداری لایت کوین  عبارت‌اند از:

  • کیف پول نرم‌افزاری Jaxx
  • کیف پول نرم‌افزاری Guarda
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus
  • کیف پول نرم‌افزاری Coinomi
  • کیف پول موبایل Loafwallet
  • کیف پول تحت وب Litevault
  • کیف پول کاغذی LiteAddress
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor T
  • کیف پول نرم‌افزاری Atomic Wallet
  • کیف پول نرم‌افزاری Electrum LTC
  • کیف پول اختصاصی Litecoin Core
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X

خرید و فروش ارزدیجیتال لایت کوین

خرید و فروش ارزدیجیتال لایت کوین در ایران

همان‌طور که اشاره کردیم، لایت‌کوین یکی از ارزهای دیجیتال معروف بازار کریپتوکارنسی می‌باشد. به همین دلیل  صرافی‌های بزرگ دنیا مانند بایننس، هوبی، جی‌داکس، کراکن و اف‌تی‌ایکس بستر خرید و فروش این ارز را فراهم کرده‌اند.
اما با توجه به اینکه صرافی‌های بین‌المللی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای نسبت به کاربران ایرانی اعمال می‌کنند، توصیه ما به شما این است که معاملات خود را در صرافی‌های امن و مطمئن داخلی انجام دهید.


با ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی او ام پی فینکس، می‌توانید به راحتی، در کمتر از چند دقیقه و در بستری امن به معامله ارزهای دیجیتال گوناگون از جمله لایت‌کوین بپردازید.

مقایسه لایت کوین و بیت کوین

بیت‌کوینلایت‌کوین
بنیان‌گذاری در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹بنیان‌گذاری در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۱۱
ایجاد شده توسط ساتوشی ناکاموتوایجاد شده توسط چارلی لی
زمان متوسط تایید هر بلاک ۱۰ دقیقهزمان متوسط تایید هر بلاک ۲.۵ دقیقه
تعداد کل کوین‌ها ۲۱ میلیون واحدتعداد کل کوین‌ها ۸۴ میلیون واحد
پاداش هر بلاک ۶.۲۵پاداش هر بلاک ۱۲.۵
الگوریتم استخراجSHA-256الگوریتم استخراجScrypt
ارزش بازار ۷۰۰ میلیارد دلارارزش بازار ۶ میلیارد دلار
رویداد هاوینگ پس از ایجاد هر ۲۱۰ هزار بلاک جدیدرویداد هاوینگ پس از ایجاد هر ۸۴ هزار بلاک جدید

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، لایت کوین به منظور رفع کمی و کاستی‌های بیت کوین طراحی‌شد. بنابراین این ارزدیجیتال  وجوه اشتراک بسیاری با بیت کوین دارد. به عنوان مثال روش استخراج هر دو رمزارز به یک شکل است و از الگوریتم اثبات کار (POW) بهره می‌برند. هم‌چنین هردو رمزارز از یک کد استفاده می‌کنند و ازنظر فنی به یکدیگر شباهت دارند.علی رغم وجود شباهت‌های فراوان، لایت کوین و بیت کوین تفاوت‌های اساسی نیز با یکدیگر دارند.

بنیادی‌ترین تفاوت این دو ارزدیجیتال در الگوریتم اختصاصی آن‌هاست که تفاوت‌های دیگر را نیز موجب می‌شود. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 اما لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند. این الگوریتم در مقایسه با الگوریتم بیت کوین عملکرد بهتری داشته و سبب محاسبه‌ی آسان، حجم کمتر کار، هزینه پایین‌تر وبالارفتن سرعت تراکنش‌ها می‌شود.

عرضه

محدودیت در عرضه‌ی ارزهای دیجیتال امری عادی است، اما میزان آن با یکدیگر متفاوت است. لایت کوین با وجود آن که تعداد واحد آن به ۸۴ میلیون می‌رسد، عرضه‌ی چهار برابری نسبت به بیت کوین دارد که تنها ۲۱ میلیون واحد دارد.

سرعت بالای تراکنش‌ها

این دو رمزارز در سرعت تراکنش نیز با یکدیگر متفاوت‌اند. لایت کوین هر تراکنش را در مدت ۵/۲ دقیقه و بیت کوین در مدت ۱۰ دقیقه انجام می‌دهد. پس لایت کوین با سرعت بالاتری نسبت به بیت کوین می‌تواند تراکنش‌ها  را انجام دهد. به دلیل سرعت بالا در شبکه لایت کوین، به‌طور قطع تعداد تراکنش‌های بیشتری نیز در این شبکه صورت می‌گیرد.

الگوریتم استخراج

بیت کوین از الگوریتم SHA-256 و لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند، هزینه‌ی تراکنش‌های انجام‌شده در این شبکه بسیار کم‌تر از بیت کوین است.

ارزش بازار (Marketcap)

اگرچه بیت کوین در حال حاضر قدرت برتر بازار کریپتوکارنسی است، اما لایت کوین نیز یکی از بیست کوین برتر بازار ارزهای دیجیتال است.

پاداش ماینرها

ماینرهای لایت کوین با ایجاد هر بلاک در این شبکه، ۱۲.۵ لایت کوین پاداش بلاک دریافت می‌کنند، اما این پاداش در شبکه ارزدیجیتال بیت‌کوین تنها ۶.۲۵ بیت کوین است.

مزایای ارزدیجیتال لایت کوین

مزایای ارز دیجیتال لایت کوین عبارت‌اند از:

  • لایت کوین، شبکه‌ای به‌روزشده از شبکه‌ی بیت‌کوین است.
  • لایت کوین می‌تواند تراکنش‌های خود در مدت ۲.۵ دقیقه انجام دهد.
  • این شبکه در مقابل اسپم‌ها که سبب کندی شبکه می‌شوند، مقاومت می‌کند.
  • لایت کوین با به‌کارگیری الگوریتم اثبات سهام، از امنیت بالایی برخوردار است.
  • مهم‌ترین مزیت لایت کوین تراکنش‌های سریع و کم هزینه است. به‌طور نسبی تراکنش‌های لایت کوین چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین صورت می‌گیرد.
  • ذخیره و نگه‌داری لایت کوین در کیف پول لایت کوین بسیار ساده است و برای این کار تنها کافی است تا کیف پول لایت کوین را نصب کنید و از آن بکاپ بگیرید.
  • شبکه لایت کوین،با تکیه بر اصل شفافیت در بلاکچین، به صورت غیرمتمرکز ایجاد شده‌است. با استفاده از سیستم لایت کوین می‌توان نقل و انتقالات مالی را به راحتی، به دورترین نقاط دنیا، تنها در چند دقیقه و بدون هزیه‌های بالا انجام داد.

تفاوت لایت کوین و بیت کوین در چیست؟

لایت کوین با فورک بلاکچین بیت کوین و با هدف رفع کاستی‌های شبکه آن ایجاد شده‌است. سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین با سرعتی ۴ برابر بیشتر از شبکه بیت کوین انجام می‌شود. هم‌چنین هزینه انجام تراکنش‌ها نیز در شبکه لایت کوین بسیار پایین‌تر است.

بهترین کیف پول لایت کوین چیست؟

انواع گوناگونی از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری، تحت وب و نرم‌افزاری برای نگهداری ارز دیجیتال لایت کوین ارائه شده‌است. بهترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، کیف پول تراست ولت(Trust wallet) است.

چگونه می‌توان ارزدیجیتال لایت کوین را خرید و فروش کرد؟

اکثر صرافی‌های بین‌المللی مثل بایننس، کراکن و … بستر خرید و فروش لایت کوین را برای کاربران فراهم کرده‌اند. اما با توجه سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی این صرافی‌ها نسبت به کاربران ایران، توصیه ما به شما این است که معاملات خود را در صرافی‌های امن و مطمئن داخلی انجام دهید.

با ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی او ام پی فینکس، می‌توانید به راحتی، در کمتر از چند دقیقه و در بستری امن به معامله ارزهای دیجیتال گوناگون از جمله لایت‌کوین بپردازید.

ارز دیجیتال لایت کوین چگونه به دست می‌آید؟

لایت کوین نیز همانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار(POW) پیروی کرده و از طریق ماینینگ ایجاد می‌شود. ماینرها با تایید تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین امنیت شبکه را حداکثر کرده و پاداشی معادل ۱۲.۵ لایت کوین به ازای ایجاد هر بلاک دریافت می‌کنند.

آیا ارز دیجیتال لایت کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بلاکچین لایت کوین شباهت بسیار زیادی به بلاکچین بیت کوین دارد و به همین علت آینده این ارزدیجیتال، به آینده بیت کوین وابسته است. از آن‌جا که همه‌روزه شاهد ورود افراد بیشتری به دنیای ارزهای دیجیتال هستیم، پیش‌بینی می‌شود که پذیرش کریپتوکارنسی در سطح جهان افزایش یابد.

جمع‌بندی

شبکه ارزدیجیتال لایت‌کوین شباهت بسیار زیادی با شبکه بیت کوین دارد. به عبارت دیگر، لایت کوین با هدف رفع کاستی‌های شبکه بیت کوین بنیان‌گذاری شده‌است. بسیاری از افراد بیت کوین را طلای دیجیتال و لایت کوین را نقره‌ی دیجیتال می‌نامند. شبکه لایت کوین نسبت به بیت کوین، تراکنش‌ها را در زمان کم‌تر و با هزینه پایین‌تری انجام می‌دهد.

به همین علت می‌تواند نقش قابل توجهی در آینده ارزهای دیجیتال داشته‌باشد و به منظور انجام پرداخت‌های روزانه مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به ویژگی‌های کاربردی و منحصر به‌فرد این ارزدیجیتال و بلاکچین آن، توصیه می‌شود تا با رعایت اصل مدیریت سرمایه، بخشی از سبد سرمایه‌گذاری بلندمدت خود را به این رمزارز اختصاص دهید.

هم‌چنین می‌توانید با بررسی نمودار قیمتی آن در تایم فریم‌های کوتاه مدت، به خرید و فروش روزانه این رمزارز بپردازید و نوسانات آن سود قابل توجهی کسب کنید.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا