آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینمعرفی ارزهای دیجیتال

دوج چین چیست؟ معرفی شبکه لایه ۲ برای دوج کوین

دوج کوین (DOGE) شاید در ابتدا کار خود را فقط در قالب یک جوک آغاز کرد باشد، اما میم کوین برتر بازار می‌تواند با راه‌اندازی دوج چین (Dogechain) کاربردهای بسیار زیادی پیدا کند.


همزمان با رشد ۱۱ درصدی قیمت دوج کوین طی ۲۴ ساعت اخیر، صحبت‌ها در مورد این رمزارز و راه‌اندازی یک شبکه لایه ۲ (Layer-2) به‌نام دوج چین افزایش یافته است. این‌طور که پیدا است، دوج چین قابلیت ساخت پروتکل‌های دیفای (DeFi)، آثار NFT، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و بازی‌ها را در بلاک چین دوج کوین ایجاد می‌کند.


البته از جایی که دوج چین مستقیماً بر روی بلاک چین دوج کوین ایجاد نشده، نمی‌توان دقیقاً عنوان لایه ۲ را به آن داد.

در واقع دوج چین شبکه‌ای مجزا مبتنی بر پالیگان اِج (Polygon Edge)، یک نرم‌افزار بلاک چین شخصی‌سازی‌شده از پلتفرم پالیگان، برترین شبکه فرعی حال حاضر در بلاک چین اتریوم است. همچنین، دوج چین از فناوری ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند؛ یعنی قابلیت اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اتریوم را نیز دارد.


اما دوج چین یک پروژه رسمی برای دوج کوین محسوب نمی‌شود. بنیاد دوج کوین (Dogecoin Foundation) در روز جاری در توییتر بیان کرد که این بنیاد و بنیان‌گذاران اصلی دوج، جکسون پالمر و بیلی مارکوس، در پروژه دوج چین دخیل نیستند. همچنین تصریح کرد که این پروژه علی‌رغم نام مشابه خود، به مرورگر بلاک چین دوج کوین نیز ارتباطی ندارد.


اکنون هولدرهای دوج کوین می‌توانند از طریق پل ایجادشده و اتصال به دوج چین، توکن‌های خود را به رَپد دوج کوین (Wrapped Dogecoin / wDOGE) تبدیل کنند و از آن‌ها در این پلتفرم جدید جهت تعامل با اپلیکیشن‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، بازارهای NFT و بازی‌ها استفاده کنند.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال دوج چین در او ام پی فینکس و تحلیل آن چین دوج کوین.


طبق توضیحات رسمی وب‌سایت پروژه، کابران می‌توانند هزینه گس (Gas fee) تراکنش‌های دوج چین را از طریق دوج کوین بپردازند.


طبق گزارش پلتفرم آماری دِکس‌اِسکرینِر (DEX Screener)، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ میلیون دلار از توکن‌های مختلف در تراکنش‌های دوج چین استفاده شده که بیشترین حجم آن متعلق به دوج‌سواپ (DogeSwap) با ۱۶ میلیون دلار بوده است.


تیم دوج چین طی توییتی در روز جاری اعلام کرد از آغاز به کار این پلتفرم در پنج روز گذشته، کاربران تعداد ۵۸,۰۰۰ عدد کیف پول ارز دیجیتال در آن ساخته‌اند و بیش از ۴۸۰,۰۰۰ تراکنش انجام داده‌اند.


وب‌سایت دوج چین چندین برنامه بلند‌مدت را نیز معرفی کرده است که یکی از آن‌ها ایردراپ (Airdrop) توکن بومی دوج چین (DC) برای هولدرهای دوج کوین است.

اما تحقق این وعده‌ها را تنها گذر زمان ثابت می‌کند و با اعلامیه منتشرشده از سوی خالقان و توسعه‌دهندگان دوج کوین مبنی بر عدم دخالت در این پروژه، دیدگاه کاربران در شبکه‌های اجتماعی در مورد دوج چین با یک احتیاط منطقی همراه بوده است، که البته برخی افراد نیز در مورد این پروژه و قابلیت‌های آن هیجان‌زده هستند.


جالب است که بدانید رقیب اتریومی دوج کوین، شیبا اینو (SHIB)، نیز قرار است در آینده شبکه مقیاس‌گذاری‌شده لایه ۲ خود را تحت عنوان شیباریوم (Shibarium) راه‌اندازی کند.

بلاک چین لایه ۲ چیست؟

لایه ۲ به شبکه یا فناوری گفته می‌شود که در بستر زیرساخت یک بلاک چین به‌منظور بهبود سطح مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی آن بلاک چین، پیاده‌سازی می‌شود.

منبع: Dycrypt

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا