آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

دامیننس بیت کوین؛ چگونه از تحلیل نمودار BTC.D استفاده کنیم؟

دامیننس بیت کوین به معنی میزان تسلط ارزش بازار بیت‌کوین به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است که اهمیت و تأثیر این رمزارز را بر کل رمزارزها می‌سنجد. یکی از کاربردهای اصلی دامیننس بیت کوین، در زمان تشکیل سبد سرمایه‌گذاری از انواع رمزارزها است. به‌عنوان‌مثال، وقتی می‌خواهید بخش از سرمایه خود را به خرید شیبا یا هر آلت‌کوین دیگری اختصاص دهید، بهتر هست وضعیت دامیننس بیت‌کوین را تحلیل کنید. سپس بررسی کنید که در چه دوره‌ای از آلت‌کوین‌ها قرار دارید، آیا آلت‌سیزن هست یا خیر؟ اگرچه اغلب کاربران فقط با دامیننس بیت کوین آشنا هستند، اما لازم است توجه کنید که دامیننس برای تمامی رمزارزها قابل‌تعریف و محاسبه خواهد بود.

پادکست دامیننس بیت کوین

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ترون TRX با کمترین کارمزد

تریدر‌های بازار ارزهای دیجیتال برای افزایش نرخ سودآوری معاملات خود، باید نمودار دامیننس بیت‌کوین (Bitcoin Dominance) را در کنار سایر عوامل اصلی و تأثیر‌گذار بر قیمت رمزارزها زیر نظر داشته باشند. تیم ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، در این مقاله علاوه بر تعریف جامعی از دامیننس بیت‌کوین و فرمول محاسبه آن، راهنمای کاملی از نحوه استفاده و تحلیل با دامیننس بیت کوین را توضیح داده است.

دامیننس بیت کوین به چه معناست؟

برای فهم ساده‌تر دامیننس بیت کوین، ابتدا باید به درکی از اصطلاح دامیننس در فضای رمزارزها برسید. به‌طور‌کلی، لغت دامیننس به معنای سلطه و غلبه است که در دنیای ارز‌های دیجیتال به میزان سلطه یک رمزارز بر کل بازار رمزارزها اشاره دارد. به‌عنوان نمونه، سهمی از کل ارزش بازار ارز‌های دیجیتال که بیت‌کوین به خود اختصاص می‌دهد را دامیننس بیت کوین می‎‌گویند و نمودار این شاخص با نماد BTC.D در پلتفرم‌های تحلیلی مانند؛ تریدینگ ویو موجود است. با جزئیات بیشتر: اگر نمودار BTC.D عدد ۴۰ درصد را نشان دهد، به این مفهوم هست که بیت کوین ۴۰ درصد از کل ارزش بازار رمزارزها را در اختیار دارد.

مشاهده قیمت لحظه ای تتر، فروش و خرید تتر

دامیننس بیت‌کوین که گاهی اوقات به آن تسلط بیت‌کوین نیز می‌گویند، تأثیر زیادی بر احساسات مردم نسبت به ارزهای دیجیتال و کلاً صنعت بلاکچین دارد. افزایش سطح این شاخص نشان می‌دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نسبت به این رمزارز به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش قابل‌اعتماد، اطمینان بیشتری دارند. از طرف دیگر، کاهش تسلط بیت کوین می‌تواند نشان‌دهنده افزایش علاقه به سایر ارزهای دیجیتال (آلت‌کوین‌ها) باشد. در نتیجه می‌توان گفت، معیار BTC.D یکی از شاخص‌های بسیار مهم در بازار رمزارزها محسوب می‌شود.

ارتباط دامیننس بیت کوین و آلت سیزن

اهمیت دامیننس بیت کوین در بازار رمزارزها

از آنجایی که عملکرد بیت کوین اغلب به‌عنوان یک معیار در سنجش سلامت کل بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، تمام شاخص‌های وابسته به این رمزارز نیز پراهمیت هستند. در واقع، دامیننس بیت‌کوین بر بیش از یک رمزارز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند تفسیری کلی از بازار رمزارزها باشد. در مجموع می‌توان گفت که دامیننس بیت کوین مهم است، زیرا خود بیت‌کوین به دلایلی از جمله موارد زیر اهمیت قابل‌توجهی دارد:

۱. بیت‌کوین به دلیل نقش پیش‌گامی که به‌عنوان اولین ارز دیجیتال دارد، در آگاهی از صنعت رمزارزها و اعتماد به این حوزه، دارای یک جایگاه ویژه‌ است.

۲. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و ویژگی‌های امنیتی قوی بیت‌کوین که توسط فناوری بلاکچین در هسته آن فراهم شده‌، امروزه عموم سرمایه‌گذاران و کاربران ارزهای دیجیتال به این رمزارز اعتماد زیادی دارند. در نتیجه، بیت‌کوین به‌عنوان یک رمزارز قابل‌اعتماد و امن شناسایی می‌شود.

۳. بیت‌کوین به دلیل عرضه محدود و الگوریتم ضد تورمی آن، به‌عنوان یک دارایی دیجیتال کمیاب و رشد احتمالی ارزش در طول زمان، شناخته می‌شود.

۴. همچنین به دلیل نقدینگی و دردسترس‌بودن بیت‌کوین در انواع پلتفرم‌های مبادلات ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری، تجارت و خرید‌وفروش این رمزارز ساده هست.

۵. وجود یک جامعه فعال و گسترده، محیطی در حال توسعه، بستری برای بهبود مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده مداوم موقعیت بیت‌کوین را به‌عنوان برترین و باارزش‌ترین رمزارز حفظ کرده است.

فناوری dlt چیست؛ ۴ ویژگی کلیدی دفتر کل توزیع شده

منشأ و تکامل دامیننس بیت کوین

تسلط بیت کوین در طول تاریخ خود، تغییر زیادی داشته است. در سال‌های اولیه که بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز ایجاد شد، مقدار BTC.D صد درصد بود و این رمزارز تسلط کامل بر بازار داشت. اما در ادامه این مقدار با رشد بازار، به‌وجودآمدن فورک‌های بیت کوین و ظهور دیگر ارز‌های دیجیتال تغییر یافت. سپس تسلط بیت‌کوین به‌تدریج کاهش یافت، به‌طوری‌که ژانویه ۲۰۱۸ به کمترین مقدار خود در سطح تقریباً ۳۵.۵ درصد رسید.

البته تا لحظه نوشتن این مقاله، دامیننس بیت کوین دوباره افزایش‌یافته و در محدوده تقریبی ۵۰ درصد قرار دارد. این موضوع بدان معنی است؛ باوجوداینکه طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ تقریباً بیش از ۱.۸ میلیون واحد ارز دیجیتال تا به امروز ایجاد شده‌اند، اما ۵۰ درصد از کل سرمایه موجود در این همه ارز دیجیتال، فقط در بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است. در نتیجه علی‌رغم این واقعیت که تسلط بیت کوین در طول زمان کاهش یافته، اما همچنان این رمزارز به میزان قابل‌توجهی بر بازار رمزارزها سلطه دارد و اصطلاحاً به آن «پادشاه رمزارزها» نیز می‌گویند.

مهم است به‌خاطر داشته باشید که عوامل مختلفی از قبیل؛ ترجیحات سرمایه‌گذاران، تغییر محدودیت‌های قانونی، پیشرفت‌ فناوری‌های وابسته، توجه سرمایه‌گذاران نهادی و احساسات بازار بر تسلط بیت کوین تأثیر می‌گذارند. در ادامه فرمول نحوه محاسبه این معیار را بیان می‌کنیم.

مشاهده قیمت لحظه ای بیت کوین، فروش و خرید بیت کوین

نحوه محاسبه تسلط بیت کوین

تسلط بیت کوین با تقسیم ارزش بازار این رمزارز بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال و ضرب‌کردن نتیجه در ۱۰۰ (برای به‌دست‌آوردن درصد) محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه دامیننس بیت کوین عبارت است از:

فرمول دامیننس بیت کوین

طبق فرمول بالا متوجه خواهیم شد که مقدار دامیننس بیت‌کوین با ارزش بازار آن رابطه مستقیم دارد.

نمودار دامیننس بیت کوین

اغلب پلتفرم‌های تحلیلی فعال در دنیای رمزارزها، مقدار دامیننس بیت‌کوین را به‌صورت لحظه‌ای گزارش می‌کنند. به‌ویژه سایت محبوب معامله‌گرها یعنی؛ تریدینگ ویو نمودار تسلط بیت‌کوین را با مقادیر تاریخی آن از سال ۲۰۱۴ تا به امروز پوشش می‌دهد. برای دسترسی به این شاخص در تریدینگ ویو کافی است وارد سایت این پلتفرم شوید و از قسمت جستجوی نمودارها، عبارت «BTC.D» را جستجو کنید.

نمودار دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو
نمودار دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو

آموزش استفاده و تحلیل با دامیننس بیت کوین

دقت داشته باشید که با تجزیه و تحلیل معیار تسلط بیت کوین در کنار دیگر شاخص‌های مهم بازار رمزارزها، می‌توانید درک دقیقی از وضعیت فعلی بازار پیدا کنید. به‌عبارت‌دیگر استفاده از این شاخص در کنار بررسی وضعیت معیارهایی از جمله؛ قیمت بیت‌کوین، میزان دامیننس آلت‌کوین‌ها، میزان موجودی تتر در صرافی‌ها و برخی از شاخص‌های آن چین می‌تواند بسیار مفید باشد و بینش بهتری از آینده بازار ارزهای دیجیتال را به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

هشت مورد از ابزارهای تحلیل آنچین در سال ۲۰۲۳

به‌عنوان‌مثال، مشاهده هم‌زمان افزایش قیمت بیت‌کوین و درصد دامیننس این رمزارز نشان‌دهنده واردشدن حجم بیشتر سرمایه‌ موجود در بازار رمزارزها به بیت کوین است؛ لذا با دیدن این شرایط، می‌توانید برای بیت‌کوین انتظار یک بازار صعودی قوی‌تری نسبت به دیگر رمزارزها داشته باشید که اصطلاحاً به این دوره از بازار «بیت سیزن» می‌گویند. در مقابل بیت سیزن، عبارت آلت سیزن (Alt Season) داریم که به‌صورت زیر تعریف می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه ای اتریوم، فروش و خرید اتریوم

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن به معنای فصل آلت‌کوین‌ها است. این اصطلاح به دوره‌ای از بازار رمزارزها اشاره دارد که کل بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش هست؛ به‌طوری‌که نرخ رشد آلت‌کوین‌ها خیلی بیشتر از بیت‌کوین خواهد بود. احتمالاً برای شما سوال شود که چطور آلت سیزن را پیش‌بینی کنیم؟ یکی از روش‌های اصلی در تشخیص فصل آلت‌کوین‌ها، استفاده از دامیننس بیت‌کوین است.

ارتباط میان آلت سیزن و دامیننس بیت کوین چیست؟

باتوجه‌به تعریف آلت سیزن، واضح است که اگر قرار باشد رشد چشمگیری در ارزش آلت‌کوین‌ها صورت بگیرد، باید نسبت به بیت کوین حجم سرمایه‌ زیادی وارد این نوع رمزارزها شود. حال اگر بخواهیم این وضعیت را پیش‌بینی کنیم، یکی از راه‌حل‌ها این است که به دو معیار زیر توجه کنیم و روند آن‌ها را بررسی کنیم:

۱. ارزش کل بازار رمزارزها

۲. مقدار دامیننس بیت کوین

اگر نمودار ارزش کل بازار رمزارزها در روندی صعودی قرار داشته باشد و نمودار دامیننس بیت‌کوین تقریباً ثابت یا نزولی باشد، می‌تواند بیانگر این سیگنال باشد که احتمالاً وقوع فصل آلت سیزن نزدیک است. همچنین اگر نمودار ارزش کل بازار رمزارزها در محدوده‌ای رنج قرار بگیرد و نمودار دامیننس بیت‌کوین در حال کاهش باشد یعنی؛ سرمایه در بازار رمزارزها ثابت است، ولی نقدینگی از بیت کوین خارج می‌شود و به آلت‌کوین‌ها منتقل خواهد شد که این موضوع هم احتمالاً بیانگر فصل آلت سیزن هست.

تحلیل دوره‌های دامیننس بیت کوین

البته توجه به این نکته مهم است که برای تشخیص دقیق‌تر چرخه‌های آلت سیزن و بیت سیزن، باید به‌صورت پیش‌فرض نرخ رشد تعداد پروژه‌های جدید به بازار رمزارزها را نیز در نظر گرفت. به‌عبارت‌دیگر، در نظر داشته باشید که روز‌به‌روز به تعداد ارزهای دیجیتال اضافه می‌شود که ظهور پروژه‌های جدید به‌خودی‌خود سرمایه وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌کند؛ بنابراین این حالت نیز وجود دارد که هم‌زمان ارزش کل بازار رشد کند، دامیننس بیت‌کوین ثابت یا کاهشی باشد و آلت سیزن رخ ندهد. در این مواقع می‌توانید طبق تحلیل دوره‌های دامیننس بیت‌کوین که در تصویر بالا آورده‌ایم، استفاده کنید.

لیکویید استیکینگ چیست؟ آموزش کسب درآمد از طریق Liquid Staking

برخی از سوالات متداول پیرامون دامیننس بیت‌ کوین

  • معیار BTC.D چه کاربردی دارد؟

    شاخص تسلط بیت کوین یک معیار مهم برای درک سلامت کلی بازار ارزهای دیجیتال است. زیرا خود بیت‌کوین به‌عنوان غالب‌ترین ارز دیجیتال می‌تواند به‌عنوان شاخصی از احساسات کلی بازار استفاده شود.

  • کاهش دامیننس بیت‌کوین به چه معناست؟

    تسلط بیت کوین معیاری است که نشان می‌دهد این رمزارز چه مقدار از ارزش کل همه ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. یک اصل کلی این است که اگر مقدار BTC.D کاهش یابد، ارزش آلت‌کوین‌ها افزایش می‌یابد و برعکس.

  • چگونه از دامیننس بیت‌کوین استفاده کنیم؟

    با توجه به رابطه بین تسلط بیت کوین، قیمت BTC و آلت‌کوین‌ها در گذشته می‌توان گفت که اگر BTC.D با قیمت BTC افزایش یابد، شاهد کاهش آلت‌کوین‌ها خواهیم بود. اگر BTC.D افزایش یابد و قیمت BTC کاهش یابد، شاهد کاهش شدید آلت‌کوین‌ها خواهیم بود. اگر BTC.D کاهش یابد و قیمت BTC افزایش یابد، شاهد رشد شدید در آلت‌کوین خواهیم بود.

  • چرا بیت‌کوین دامیننس اهمیت دارد؟

    این شاخص به معامله‌گرها کمک می‌کند تا بفهمند کدام ارزهای دیجیتال بیشترین پتانسیل را دارند. وقتی سرمایه بیشتری به آلت‌کوین‌ها سرازیر می‌شود، ارزش بازار بیت کوین کاهش می‌یابد و تسلط بیت کوین شروع به کاهش می‌کند. رصد بازار در این دوره به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا پروژه‌های آینده‌دار را شناسایی کنند.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا