آموزش ارز دیجیتال

آلت کوین چیست؟ نحوه سرمایه‌گذاری در آلت‌ کوین‌ها

آلت کوین به معنای ارز جایگزین برای بزرگترین رمزارز دنیا یعنی بیت کوین است. آلت کوین‌ها که برای رفع مشکلات موجود در اکوسیستم اولین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین وارد جهان کریپتوکارنسی شدند، در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و معایب متعددی از اکوسیستم بلاک‌چینی به دست این رمزارزها برطرف شده است. این ارزهای دیجیتال همزمان با رفع مشکلات موجود در اکوسیستم بیت کوین، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذاب دیگری را نیز به این دنیا وارد کرده‌اند که موجب فراگیری سرمایه‌گذاری در آن‌ها شده است.

به همین منظور در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به بررسی مفهوم آلت کوین و نحوه سرمایه‌گذاری در آن پرداخته‌ایم.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ها ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که بعد از بیت کوین ایجاد شده‌اند. این ارزهای دیجیتال به منظور ارائه کارایی بهتر نسبت به بیت کوین وارد دنیای کریپتوکارنسی شده و به طور کلی خود را به عنوان جایگزینی برتر نسبت به بیت کوین معرفی می­‌کنند؛ زیرا خالقان این ارزهای دیجیتال بر این عقیده هستند که مشکلات موجود در اکوسیستم بیت کوین را برطرف کرده و ارزهای بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

در حال حاضر، هزاران آلت کوین با قابلیت‌های مختلف وجود دارد که هرکدام توانسته یکی از مشکلات موجود در اکوسیستم بیت کوین را برطرف کند. از آنجایی که فضای کریپتوکارنسی همچنان در حال توسعه است، تعداد آلت کوین‌ها هر روز افزایش پیدا می‌کند. هر آلت کوینی که ایجاد می­‌شود، تفاوتی متمایز‌کننده با بیت کوین دارد؛ این تفاوت ممکن است در سرعت انتقال، کارمزد انتقال و… باشد.

آلت کوین‌های زیادی وجود دارند که هرکدام با بزرگ‌نمایی در تمایز خود با بیت کوین، سعی در رقابت با این ارز دیجیتال قدرتمند داشته‌اند؛ اما بخش عمده‌ای از آن‌ها شکست خورده و از بازار به طور کامل کنار رفته‌اند. در کل، آن دسته از رمزارزهایی موفق به ماندن و پیشرفت در بازار کریپتوکارنسی شده‌اند که به طور واقعی و کاربردی یک ویژگی خاص را داشته و توسعه داده‌اند. بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی نیز معتقدند خرید بیت کوین همچنان نسبت به سرمایه‌گذاری در آلت‌ کوین‌ها برتری دارد. با این حال، آلت کوین‌ها سهم بسیار با ارزشی را در بازار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند.

اما در این میان بسیاری از افراد هستند که به دلیل ویژگی‌هایی که آلت کوین‌ها ارائه می‌دهند، اقدام به خرید این ارزهای دیجیتال می‌کنند. به همین منظور، در ادامه این مقاله به بررسی نحوه سرمایه‌گذاری در آلت‌ کوین‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی بهترین آلت کوین‌ها برای خرید

معرفی بهترین آلت کوین‌ها برای خرید

از آنجایی که آلت کوین‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی را کسب کرده‌اند، بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این رمزارزها شده‌اند. به همین دلیل، در ادامه این مطلب به معرفی بهترین آلت‌ کوین‌ها برای خرید پرداخته‌ایم.

اتریوم؛ بزرگ‌ترین رقیب بیت‌ کوین

پس از آنکه در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین خالق اتریوم، این ارز دیجیتال را با قابلیت‌های جدید و نوین‌تر نسبت به بیت کوین معرفی کرد، بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی به خرید اتریوم روی آوردند و هجم زیادی از سرمایه وارد اکوسیستم آن شد؛ به طوری که در حال حاضر بعد از بیت کوین، اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار با مارکت کپ (ارزش بازار) ۲۲۰ میلیارد دلاری است.

مطالعه بیشتر: مارکت کپ چیست و چه تاثیری در قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

تتر؛ پرکاربردترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی

در بازار ارزهای دیجیتال، نوعی رمزارز به عنوان استیبل کوین (Stablecoin) وجود دارد که همواره ارزش ثابت یک دلاری داشته و برای تبادلات داخل پلتفرمی در صورت عدم پذیرش ارز فیات کاربرد دارد. در حال حاضر، تتر بزرگترین استیبل کوین بوده که ارزش بازار آن به بیش از ۷۹ میلیارد دلار رسیده است.

لایت کوین؛ بیت کوین مدرن برای تراکنش روزانه

این ارز دیجیتال که در سال ۲۰۱۱، به عنوان فورکی از بیت کوین خلق شد، شباهت زیادی به این رمزارز دارد؛ اما الگوریتم لایت کوین تفاوت کوچکی با بیت کوین دارد. لایت کوین توسط مهندس اسبق گوگل یعنی چارلی لی خلق شده و هدف آن تبدیل شدن به ارز دیجیتالی برای تراکنش‌های روزانه است.

بایننس کوین؛ ارز دیجیتال بزرگترین صرافی رمزارزی دنیا

بایننس کوین (BNB) نه تنها ارز دیجیتالی است که توسط اکوسیستم بایننس خلق شده و مانند سایر رمزارزها قابل معامله است، بلکه در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز و سایر فضاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، بایننس کوین ارزش بازار ۵۰ میلیارد دلاری داشته و کاربردهای فراوانی برای طرفداران خود فراهم می‌کند.

ترون؛ پلتفرم غیرمتمرکز پرطرفدار

ترون یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان، معرفی شد. هدف ترون تبدیل شدن به بزرگترین پلتفرم سرگرمی جهانی است که اکوسیستمی مقرون به صرفه برای تبادل محتوا باشد. طبق آخرین آمار، در آگوست ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ میلیون حساب کاربری در پلتفرم ترون ثبت‌نام کرده بودند.

مزایای آلت کوین چیست؟

مزایای آلت کوین چیست؟

جبران نواقص موجود در بیت کوین

هدف اصلی ایجاد آلت کوین‌ها بهبود نواقص موجود در شبکه بیت کوین بوده است. آلت کوین‌ها جهت رفع نواقص مقیاس‌پذیری، سرعت پایین تراکنش و هزینه تراکنش بالا بیت کوین پا به عرصه کریپتوکارنسی گذاشته‌اند.

ایجاد رقابت در بازار رمزارزها

این رمزارزها توانسته‌­اند فضایی با بیت کوین ایجاد کنند. این فضای رقابتی سبب شده روزانه تعداد زیادی از آلت کوین‌ها با قابلیت‌های جدید ساخته و وارد بازار کریپتوکارنسی شوند.

کارمزد پایین‌تر و سرعت بالاتر نسبت به بیت کوین و اتریوم

یکی از نواقص موجود در اکوسیستم بیت کوین، هزینه تراکنش بالا و سرعت تراکنش پایین است که بسیاری از آلت کوین‌ها با تمرکز بر این نقص، سعی در حضوری موفقیت آمیز در بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند.

معایب آلت کوین چیست؟

نقدینگی کمتر نسبت به بیت کوین

این ارزهای دیجیتال با توجه به اینکه نسبت به بیت کوین محبوبیت خاصی دارند، ارزش بازار و نقدینگی کمتری داشته و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

توانایی کلاهبرداری و تقلب

در این ارزهای دیجیتال گاهی اوقات موارد کلاهبرداری و تقلب دیده می­‌شود. این امر ریسک سرمایه گذاری در این رمزارزها را به مراتب نسبت به بیت کوین و انریوم بیشتر می‌­کند.

انواع آلت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن پرداختی

همانطور که از نام این دسته از ارزهای دیجیتال مشخص است، این رمزارزها برای انجام پرداخت‌های موجود در اکوسیستم‌های مختلف طراحی شده‌اند. اولین مثال این نوع توکن‌ها، بیت کوین است.

استیبل کوین‌ها

یکی از انواع اصلی این دسته از رمز‌ارزها، استیبل کوین نام دارد. این کریپتوکارنسی در جهت کاهش نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال طراحی و ایجاد شده است. از این ارز دیجیتال برای انجام معاملات نیز استفاده می­‌شود. این نوع از رمزارزها به یک دارایی ثابت مانند طلا یا ارز فیزیکی مانند دلار و یورو وابسته هستند.

به‌­دلیل آن که قیمت استیبل کوین­‌ها همیشه مشخص و بدون نوسان است، از آن‌ها به­‌منظور ذخیره‌کننده ارزش نیز یاد می­‌شود. استیبل کوین­‌ها به­‌طور کلی مانند بیت­‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال سازنده فردی ندارند و شرکت­‌های بزرگ پشتیبانی و ساخت آن­‌ها را برعهده دارند. برای حفاظت از ارزش دارایی خود در برابر نوسانات شدید ارزی، می­‌توان از استیبل­ کوین­‌ها استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها، تتر است پیش‌تر توضیحاتی را در رابطه با این استیبل کوین شرح داده‌ایم.

مطالعه بیشتر: استیبل کوین چیست؟ آشنایی با کاربرد استیبل‌ کوین‌‌ها در ۲۰۲۳

توکن‌های امنیتی

توکن‌های امنیتی نماینده ارزش یا مالکیت یک دارایی هستند که از دنیای خارج به داخل بلاک‌چین انتقال پیدا می‌کنند. اطلاعات مرتبط با توکن‌های امنیتی از طریق توکن‌سازی وارد یک بلاک‌چین شده و توکن مورد نظر تولید می‌شود. این توکن‌ها در حال حاضر در دسترس سرمایه‌گذاران خرد نیستند و شرکت‌های بزرگ در حال توسعه آن‌ها هستند.

توکن‌های کاربردی

انواع آلت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن‌های کاربردی، رمزارزهایی هستند که خدمات میان شبکه‌ای را ارائه می‌دهند. برای مثال، از این توکن‌ها برای پرداخت هزینه تراکنش، خرید خدمات مختلف و دریافت پاداش استفاده می‌شود. یکی از نمونه‌های این دسته از توکن‌ها، Filecoin است که قابلیت تبادل در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز را دارد.

میم کوین‌ها

یکی از انواع محبوب آلت کوین‌ها، میم کوین‌ها هستند که در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این ارزهای دیجیتال پشتوانه خاصی نداشته و بیشتر برای سرگرمی ایجاد شده‌اند. میم کوین‌ها متکی به جامعه خود بوده و ارزش آن‌ها براساس میزان محبوبیت آن‌ها میان فعالان بازار مشخص می‌شود.

مطالعه بیشتر: میم کوین چیست؟ تفاوت میم کوین و ارز دیجیتال به زبان ساده

مطالعه بیشتر: شت کوین چیست؟ معرفی بهترین شت کوین‌ ها در سال ۲۰۲۳

چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی در آلت کوین‌ها انجام داد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از سرمایه‌گذاران بیت کوین پس از مدتی به سرمایه‌گذاری و استفاده از آلت کوین‌ها روی آورده‌اند. سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها می‌­تواند بسیار پرسود باشد؛ اما خطرات خود را نیز به همراه دارد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که آلت کوین­‌ها به نسبت بیت کوین ممکن است نوسان بیشتری داشته باشند؛ همین موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها را افزایش می‌­دهد.

قبل از خرید آلت کوین‌ها باید ابتدا سوابق آن‌ها را در کنار عملکرد قیمتی‌شان از ابتدای ورود به دنیای کریپتو تا به حال، به طور کامل بررسی کنید. یکی از راه‌های اعتماد به آلت‌کوین‌ها، بررسی پروژه آن‌ها بوده که سهم بزرگی در مسیر آینده آن‌ها دارد.

چرا همچنان آلت کوین‌های جدیدی ساخته می‌شود؟

بیت کوین به دلیل نوع خاص طراحی خود، دارای مشکلات و معایبی است که آلت کوین‌ها به هدف رفع آن‌ها پا به دنیای کریپتوکارنسی می‌گذارند.‌ به عنوان مثال، به دلیل مبالغ انتقال بسیار بالا، زمان پردازش اکوسیستم بیت کوین بسیار طولانی است. با طراحی آلت کوین‌ها، کاربران مبالغ کمتری را انتقال می‌دهند و زمان پردازش معامله آن‌ها کاهش می‌یابد.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین به معنای ارز جایگزین برای بزرگترین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین است. آلت کوین‌ها برای رفع مشکلات بیت کوین وارد جهان کریپتوکارنسی شده‌اند.

بهترین آلت کوین کدام ارز دیجیتال است؟

بهترین و معروف‌ترین آلت کوین اتریوم است که بعد از بیت کوین در رتبه دوم برترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار دارد.

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا