تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور | او ام پی فینکس

بازار سهام ایالات متحده در هفته گذشته شاهد رشد قابل توجهی بود و به روند نزولی سه‌هفته‌ای خود پایان داد؛ به‌طوری که شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P500) و مرکب نزدک (Nasdaq Composite) به‌ترتیب با ۳.۶۵ و ۴.۱۴ درصد رشد همراه بودند.

بیت کوین (BTC) نیز در ادامه همبستگی نزدیک خود با این بازار، بازگشتی قدرتمند را رقم زد و موفق شد هفته خود تقریباً با ۱۰ درصد افزایش به پایان برساند.


این رشد ناگهانی در بازارهای سهام و ارز دیجیتال نشانه‌هایی از تشکیل کف برای آن‌ها دارد، اما برای پیش‌بینی آغاز یک دوره صعودی همچنان زود است. وضعیت بازار سهام تا زمان انتشار داده‌های تورمی آمریکا در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) و جلسه فدرال رزرو در ۲۰ الی ۲۱ همین ماه (۲۹ الی ۳۰ شهریور)، کماکان نامشخص خواهد بود.


اما علاوه‌بر هماهنگی با بازار سهام، ارزهای دیجیتال به چند رویداد مهم در دنیای خود چشم دوخته‌اند. اجرای ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) و هاردفورک وسیل کاردانو (Vasil Hard Fork) در روزهای پیش رو ممکن است سطح نوسانات در چندین رمزارز را بالا ببرند.


با این که نوسانات در بازار موجب افزایش ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها می‌شوند، ممکن است در کوتاه‌مدت نیز موقعیت‌های معاملاتی سودآوری را برای معامله‌گران ایجاد کنند. از این رو، واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور او ام پی فینکس به بررسی رمزارزهایی پرداخته که در روزهای جاری مستعد ایجاد موقعیت‌هایی مناسب برای معامله هستند.

واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور | بیت کوین (Bitcoin / BTC)

بیت کوین در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) موفق شد از خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) خود در ۲۰,۶۲۲ دلار عبور کند که این اولین نشانه برای کاهش فشار فروش در این رمزارز بوده است و بیت کوین را جزئی از واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور قرار داد.

اکنون، فروشندگان در تلاش‌اند تا مانع از ادامه این حرکت بیت کوین شوند و رشد آن را در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) و در سطح ۲۱,۹۴۶ دلار متوقف کنند، اما در عین حال خریداران نیز به اندازه کافی از خود قدرت نشان داده‌اند.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در حال حرکت به سمت بالا است و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزارز نیز در محدوده مثبت قرار گرفته است که نشان می‌دهد روند فعلی صعودی است. چنانچه خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه شوند، قیمت بیت کوین ممکن است به‌سمت مقاوت جدی خود در ۲۵,۲۱۱ دلار حرکت کند که انتظار می‌رود در آن سطح با مقاومتی قوی از سوی فروشندگان روبرو شود.


سناریوی دیگر برای قیمت بیت کوین عدم موفقیت در عبور از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و کاهش از این سطح است. در این صورت، قیمت ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین بیاید. این سطح اهمیت زیادی برای قیمت بیت کوین دارد، چرا که شکست و بسته شدن کندل پایین‌تر از آن ممکن است درها را برای ادامه حرکت به‌سمت ۱۸,۶۲۶ دلار باز کند.

در غیر این صورت، چنانچه قیمت با رسیدن به این میانگین متحرک بازگشت داشته باشد، احتمال شکست و عبور از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بیشتر می‌شود.

نمودار 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

حرکت صعودی قیمت بیت کوین پس از شکست و عبور از ۱۹,۵۲۰ دلار قدرت بیشتری پیدا کرد. این حرکت ناگهانی باعث شد شاخص RSI وارد محدوده اشباع خرید (Overbaought) شود که ممکن است با یک اصلاح یا تثبیت قیمتی (Consolidation) همراه باشد.

خریداران بیت کوین در نزدیکی سطح ۲۲,۰۰۰ دلار با مقاومت روبرو شده‌اند، اما هنوز میدان را در اختیار فروشندگان قرار نداده‌اند. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده خرید ارز در هر کاهش جزئی باشد.


اگر خریداران بتوانند قیمت را بالاتر از ۲۲,۰۰۰ دلار هدایت کنند، بیت کوین ممکن است یک حرکت صعودی تا ۲۳,۵۰۰ دلار تشکیل دهد که احتمالاً در این سطح با مقاومت فروشندگان روبرو شود.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت بیت کوین با کاهش خود میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند که در این صورت، ممکن است به ۲۰,۵۷۶ دلار برسد. چنانچه این سطح نیز شکسته شود، بیت کوین ممکن است برای مدتی در محدوده بین ۱۸,۶۲۶ تا ۲۲,۰۰۰ دلار یک روند تثبیت قیمت داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور | ایپ کوین (ApeCoin / APE)

ایپ کوین با رسیدن به حمایت خود در ۴.۱۷ دلار شاهد یک بازگشت قوی بود که نشان می‌دهد فشار خرید در این سطح به‌شدت افزایش داشته است. این یعنی که ممکن است دوره اصلاح قیمت ایپ کوین به پایان رسیده باشد و از این لحاظ، کاندید خوبی برای واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور و معامله آن در کوتاه‌مدت است.

نمودار روزانه ایپ کوین
نمودار روزانه ایپ کوین – TradingView

خریداران این رمزارز در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) موفق شدند قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) بیاورند و ایپ کوین در ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) موفق به تشکیل یک الگوی کندل دوجی Inside-Day در نمودار خود شد.

این شرایط موجب آغاز یک حرکت صعودی در ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) و رسیدن قیمت به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) در ۵.۸۵ دلار شد. این احتمال وجود دارد که فروشندگان برای مقابله با این روند دست به‌کار شوند.


چنانچه قیمت از سطح فعلی کاهش پیدا کند، اما با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بازگشت و جهش داشته باشد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تمایلات پیرامون این رمزارز مثبت شده و خریداران مشغول خرید در کف هستند. در این صورت خریداران برای عبور قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه مجدداً تلاش خواهند کرد که در صورت موفقیت، ایپ کوین می‌تواند تا مقاومت پیش روی خود در ۷.۸۰ دلار رشد داشته باشد.


این سناریو زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت با حرکت نزولی خود، یک شکست زیر خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه داشته باشد. در این صورت قیمت ممکن است تا ۴.۱۷ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار 4 ساعته ایپ کوین
نمودار ۴ ساعته ایپ کوین – TradingView

خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در نمودار ۴ ساعته ایپ کوین یک حرکت رو به بالا آغاز کرده و شاخص قدرت نسبی وارد محدوه اشباع خرید شده است. این یعنی که شرایط تحت کنترل خریداران است، اما یک اصلاح کوتاه‌مدت نیز محتمل است.


چنانچه قیمت از سطح فعلی خود کاهش پیدا کند اما با رسیدن به ۵.۳۰ دلار بازگشت داشته باشد، می‌تواند نشانه تقاضای بالا در سطوح پایین قیمتی باشد. سپس ممکن است خریداران برای عبور از ۵.۸۳ دلار دوباره تلاش کنند و این حرکت قیمتی را تا ۶.۴۴ دلار ادامه دهند.


در غیر این صورت، اگر قیمت ایپ کوین روندی رو به پایین را پیش گیرد و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود را بشکند، ممکن است زمام امور به دست فروشندگان بیفتد.

واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور | چیلیز (Chiliz / CHZ)

رمزارز چیلیز در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) خود در ۰.۲۰ دلار را شکست و با عبور از آن نشان داد که احتمالاً دوره اصلاح آن تمام شده است. از این رو، چیلیز یکی از ارزهای دیجیتال مستعد رشد در واچ لیست هفتگی ۲۱ شهریور او ام پی فینکس قرار گرفته است.

نمودار روزانه چیلیز
نمودار روزانه چیلیز – TradingView

خریداران در ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) در تلاش بودند تا قیمت چیلیز را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه این رمزارز بکشانند که خریداران مانع از انجام این کار شدند. هم‌اکنون خریداران این رمزارز تلاش می‌کنند که قیمت را به مقاومت اولیه این رمزارز در ۰.۲۶ دلار برسانند، اما ممکن است در میانه راه و با رسیدن به ۰.۲۳ دلار با موانعی روبرو شوند.


چنانچه قیمت با رسیدن به این سطح کاهش داشته باشد اما پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه قرار نگیرد، احتمال تشکیل یک حرکت صعودی تا ۰.۲۶ دلار افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت، اگر قیمت کاهش داشته باشد و به زیر ۰.۲۰ دلار برسد، به این معنی است که فروشندگان در قیمت‌های بالاتر چیلیز فعالیت بیشتری دارند. از این رو، قیمت این رمزارز می‌تواند تا ۰.۱۸ دلار در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) کاهش داشته باشد.

نمودار 4 ساعته چیلیز
نمودار ۴ ساعته چیلیز – TradingView

بررسی نمودار ۴ ساعته چیلیز نشان می‌دهد که فروشندگان در حال دفاع و حفظ روند نزولی هستند. چنانچه قیمت از سطح فعلی خود پایین‌تر بیاید اما با رسیدن به میانگین متحرک‌ها بازگشت داشته باشد، به این معنی است که خریداران در حال تلاش برای بازگشت هستند.


سپس خریداران برای هدایت قیمت بالاتر از خط روند نزولی اقدام خواهند کرد. در صورت موفقیت، قیمت چیلیز ممکن است یک حرکت صعودی ابتدا برای رسیدن به ۰.۲۳ دلار و سپس ۰.۲۶ دلار تشکیل دهد.


اما خلاف این مسئله کاهش قیمت تا ۰.۲۰ دلار است که نشان می‌دهد قیمت در الگوی کنج نزولی (Falling Wedge) خود باقی مانده است و ممکن است تا ۰.۱۸ دلار کاهش داشته باشد.

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست ارزهای دیجیتال به یک لیست متشکل از ارزهایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار آن‌ها به‌طور دقیق تحت نظر قرار داده تا در موقعیت مناسب و کاهش قیمت ارز، اقدام به خرید کند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و مسیر روند قیمت را مشخص می‌کند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. چیلیز واقعا داره برای جام جهانی میترکونه …!
    بیت کوین هم دقیقا از همون سطح حمایتی که تو واچ لیست هفته قبل مشخص کرده بودین برگشت … دمتون گرم

    1. تحلیل بیت کوین امروز با انتشار داده های شاخص تورم آمریکا و جلسه فدرال رزرو در هفته بعد مشخص تر میشه!

    1. توکن های هواداری روز به روز استفاده بیشتری پیدا میکنن، حیف بود کاربرای عزیزمون این موقعیت‌ها رو از دست بدن. ممنون از همراهی شما!

  2. بسیار عالی.
    اگر لطف کنید برای آلتکوین هایی که در روند صعودی بعدی میتونن ATH ثبت کنند و همچنین نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کرده اند تحلیل هایی قرار دهید بسیار عالی خواهد شد.

    تحلیل ارز چیلیز بسیار عالی و آموزنده بود.
    ممنون از تیم خوبتون.

  3. من با EMA 200 که میذارم هنوز بیت کوین یکم کار داره تا بخواد روندش عوض بشه خیلی واکنشای خوبی به این ema داشته هر موقع قیمت بالای این بوده بازار صعودی بوده تا چند وقت هر موقع هم پایینش بوده بازار نزولی بوده

    1. با سلام ؛ این نظر شخصی بنده است ؛ ممکن اشتباه کنم دوستان اگر بنده رو راهنمایی کنند ممنون میشم.
      کلا اندیکاتور ها مشتق حرکت قیمت هستند ( یعنی سایه حرکت قیمت ) حالا خود قیمت سایه / مشتق تصمیم معامله گران است .
      پس ست کرد ناستراتژی بر مبنای اندیکاتورها نتیجه دلخواهی نخواهد داد. از ایندکاتور ها به عنوان یک مکمل میتوان برای کسب نتیجه بهتر استفاده کرد.
      میتونیم از ترکیب پرایس اکشن + اندیکاتورها و …. بتونیم بهترین استراتژی رو ست کنیم برای کسب سود.

      1. بله، صحبت شما درسته. پیاده کردن یک استراتژی معاملاتی نباید صرفاً بر مبنای یک اندیکاتور یا شاخص خاصی باشه و باید ترکیبی از عوامل فاندامنتال و تکنیکال باشه!

  4. خیلی عالی ؛
    ممنون میشم در صورت امکان در مورد کاربردهای اندیکاتورها هم مطالبی ارائه بدید.بعنوان مثال اندیکاتور willaiam fractals.
    و این که اگر کاربردی هست بیشتر در چه تایم فریمی استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا