تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند | او ام پی فینکس

در پی بحران و فروپاشی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley)، معامله‌گران اقدام به فروش دارایی‌های پرریسک خود کرده‌اند. در هفته‌ای که گذشت، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) شاهد ۴.۵۵ درصد کاهش بود و قیمت بیت کوین نزدیک به ۹ درصد پایین آمد.

به گزارش تیم تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، سقوط بانک سیلیکون ولی منجر به ایجاد یک بحران در بازار رمزارزها شد که دلیل آن، از بین‌رفتن ثبات قیمت استیبل کوین USDC و برابری (Peg) آن با دلار بود که طبق گزارشات، مشخص شد ۳.۳ میلیارد دلار از ۴۰ میلیارد دلار ذخایر USDC کمپانی سرکل (Circle)، صادرکننده این استیبل کوین، در بانک سیلیکون ولی نگهداری می‌شد. قیمت استیبل کوین USDC در ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) تا ۰.۸۷ دلار کاهش یافت و هنگام نشر این خبر، توانست تا سطح ۰.۹۶ دلار بازیابی قیمت داشته باشد.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند


سقوط بانک سیلیکون ولی افزایش سردرگمی فعالان بازارهای مالی را به‌همراه داشت و اکنون سرمایه‌گذاران به‌دقت مشغول بررسی پیامدهای این رخداد و سرایت آن به دیگر بانک‌های ایالات متحده هستند. در چنین شرایطی که وضعیت بازار مشخص نیست، بهترین استراتژی عدم فعالیت در بازار است. اما اگر فروپاشی سیلیکون ولی دیگر کمپانی‌ها و بانک‌ها را دچار بحران نکند، برخی ارزهای دیجیتال پتانسیل بهبود قیمت را خواهند داشت.

۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال


رمزارزهای واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند ماه همگی بالاتر از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۲۰۰D SMA) قرار دارند که این مسئله در تشخیص روند صعودی یا نزولی آن‌ها کمک زیادی به معامله‌گران می‌کند. به این ترتیب، در واچ لیست ارزهای دیجیتال این هفته صرافی او ام پی فینکس به تحلیل تکنیکال رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، پالیگان (MATIC) و تن کوین (TON) می‌پردازیم.

واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین اصلاح خود را تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در سطح ۲۰,۳۸۹ دلار ادامه داد. انتظار می‌رود خریداران از این سطح به‌شدت دفاع کنند، چرا که شکست نزولی از آن می‌تواند فشار فروش برای رمزارز برتر بازار را افزایش دهد. طبق روال هر هفته، ارز دیجیتال بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز در واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند ماه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

چارت 1 روزه بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


بیت کوین در مسیر صعودی، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۲,۰۴۲ دلار را به‌عنوان یک حمایت جدی پیش روی خود دارد. چنانچه قیمت BTC با رسیدن به این سطح دچار ریزش شود، ممکن است مجدداً تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه کاهش پیدا کند. شکست نزولی این سطح ممکن است منجر به پایین آمدن قیمت بیت کوین ابتدا تا ۱۸,۴۰۰ دلار و سپس ۱۶,۳۰۰ دلار شود.


خریداران جهت جلوگیری از کاهش‌های بیشتر، باید قیمت را از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور دهند. درصورت موفقیت، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند شاهد افزایش مومنتوم و رشد تا مقاومت ۲۵,۲۵۰ دلار باشد.

چارت 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


نمودار ۴ ساعته قیمت بیتکوین نشان می‌دهد خریداران در تلاشند تا از سطح ۱۹,۵۵۰ دلار روند بهبود قیمت را آغاز کنند؛ اما فروشندگان نیز در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه دفاع شدیدی از خود نشان داده‌اند. چنانچه قیمت از سطح فعلی خود دچار کاهش شود، فروشندگان به‌منظور کاهش قیمت بیت کوین به زیر سطح ۱۹,۹۵۰ دلار مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت آن‌ها، قیمت BTC ممکن است تا ۱۸,۴۰۰ دلار مسیر خود را ادامه دهد.


اما در آن روی سکه، حرکت رو به بالای قیمت و شکست صعودی از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نشان از کاهش فشار فروش معاملات کوتاه‌مدت خواهد داشت. این مسئله می‌تواند منجر به یک روند بهبود تا سطح ۲۱,۴۸۰ دلار شود که در آن سطح، انتظار می‌رود فروشندگان فعالیت زیادی از خود نشان دهند. عبور از این سطح می‌تواند باعث رشد قیمت بیت کوین تا سطح ۲۲,۸۰۰ دلار شود.

واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند | اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم در روز دهم مارس (۱۹ اسفند) به پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه یعنی سطح ۱,۴۲۱ دلار رسید، اما شدو (Wick / Shadow) بلند کندل روزانه نشان از فعالیت زیاد خریداران در کف‌های قیمتی دارد. اتریوم دومین رمزارز واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند ماه است که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن خواهیم پرداخت.

چارت 1 روزه اتریوم
نمودار ۱ روزه قیمت اتریوم – TradingView


اتریوم در روند بازیابی قیمت خود نزدیک به سطح ۱,۴۶۱ دلار با مقاومت روبه‌رو شد. چنانچه قیمت از سطح فعلی کاهش و به میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه بازگردد، به این معنی است که فروشندگان در این حرکت صعودی اقدام به فروش کرده‌اند. این مسئله، احتمال کاهش قیمت اتریوم تا زیر سطح ۱,۳۵۲ دلار را بیشتر می‌کند و ممکن است قیمت در ادامه، تا ۱,۱۰۰ دلار نیز این مسیر را ادامه دهد.


در صورتی که خریداران قصد جلوگیری از این حرکت را داشته باشند، باید قیمت ETH را به بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱,۵۴۸ دلار هدایت کنند. اگر خریداران در این اقدام موفق ظاهر شوند، قیمت اتریوم می‌تواند تا ۱,۷۴۳ دلار رشد داشته باشد که در این سطح احتمالاً با مقاومت شدیدی از سوی فروشندگان روبه‌رو می‌شود. شکست صعودی از این سطح ممکن است مسیر رشد اتریوم تا مرز ۲,۰۰۰ دلار را هموار سازد.

چارت 4 ساعته اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


اتریوم در نمودار ۴ ساعته خود در تلاش برای تشکیل یک جهش قیمتی است. شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در حال از بین‌رفتن است و شاخص قدرت نسبی (RSI) اتریوم کمی پایین‌تر از مرز میانی قرار دارد. این اندیکاتورها نشان‌دهنده تعادل بین عرضه و تقاضا برای این رمزارز هستند.


در صورتی که خریداران بتوانند قیمت ETH را به بالا هدایت و سطح ۱,۵۰۰ دلار را حفظ کنند، تعادل به‌وجود آمده به سود آن‌ها تغییر خواهد کرد. موفقیت خریداران در این مسئله ممکن است منجر به صعود قیمت اتریوم تا ۱,۶۰۰ دلار شود. در غیر این‌صورت، چنانچه قیمت دچار کاهش شود و خط روند صعودی (Uptrend Line) را بشکند، شرایط احتمالاً به‌نفع فروشندگان تغییر و قیمت اتریوم حمایت ۱,۳۵۲ دلاری را دوباره تست (Retest) خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند | پالیگان (MATIC)

ارز دیجیتال پالیگان که با نماد MATIC (متیک) در بازارها فعالیت می‌کند، در تاریخ ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) از سطح ۱.۵۶ دلار یک اصلاح شدید داشت و تا روز ۱۰ مارس (۱۹ اسفند)، تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود در ۰.۹۴ دلار شاهد کاهش قیمت بود.

چارت 1 روزه متیک
نمودار ۱ روزه قیمت متیک – TradingView


اکنون خریداران متیک برای هدایت قیمت تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه واقع در سطح ۱.۱۵ دلار تلاش خواهند کرد و در این سطح، دفاع قوی از سوی فروشندگان دور از انتظار نیست. چنانچه قیمت متیک با رسیدن به این سطح دچار کاهش شود، می‌تواند به این معنی باشد که تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران در مورد این دارایی منفی باقی مانده و معامله‌گران در رالی‌های صعودی، اقدام به فروش این رمزارز می‌کنند.

این مسئله احتمال کاهش به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه را بالا می‌برد که در این صورت، قیمت MATIC می‌تواند مسیر نزولی را تا سطح ۰.۶۹ دلار ادامه دهد.


اما در آن روی سکه، اگر خریداران قیمت را از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور دهند، نشان از بازگشت این دسته از معامله‌گران به بازار است. به این ترتیب، قیمت ارز دیجیتال متیک می‌تواند تا مقاومت ۱.۳۰ دلاری رشد داشته باشد.

چارت 4 ساعته متیک
نمودار ۴ ساعته قیمت متیک – TradingView


روند بازیابی قیمت MATIC از ۰.۹۴ دلار تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ادامه پیدا کرد. این سطح برای ارز دیجیتال متیک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه حفظ آن می‌تواند رشد قیمت تا ۱.۱۵ دلار را در پی داشته باشد.


انتظار می‌رود که این سطح، یک مقاومت جدی برای متیک باشد که در صورت دفاع خریداران از کاهش قیمت از این سطح و حفظ ۱.۰۵ دلار، می‌تواند به منزله اتمام روند نزولی برای متیک باشد. در این‌صورت، قیمت متیک این پتانسیل را خواهد داشت که تا ۱.۳۰ دلار رشد داشته باشد.


این سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر می‌شود که قیمت متیک کاهش یابد و در حمایت ۰.۹۴ دلاری، یک شکست نزولی تشکیل دهد.

واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند | تن کوین (TON)

ارز دیجیتال تن کوین بر خلاف بسیاری از رمزارزها که به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود کاهش داشته‌اند، موفق به حفظ این سطح شده است. این یعنی که خریداران این رمزارز عجله‌ای برای برداشت سود ندارند. تن کوین آخرین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند ماه است.

چارت 1 روزه تن کوین
نمودار ۱ روزه قیمت تن کوین – TradingView


ارز دیجیتال TON نزدیک به سقف روزانه خود یک الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) را تشکیل داده و رفتار قیمت (Price Action) در این مثلث نامشخص و پرنوسان است.


این مثلث عموماً یک الگوی قیمتی ادامه‌دهنده است که یعنی روند قیمت قبل از تشکیل این الگو، درصورت تایید الگو ادامه پیدا می‌کند. به این ترتیب، اگر خریداران قیمت را از خط مقاومت (Resistance Line) مثلث عبور دهند، تن کوین می‌تواند یک حرکت صعودی را تا سطح ۲.۹۰ دلار تشکیل دهد.


در غیر این‌صورت، چنانچه قیمت تن کوین مسیر نزولی را ادامه دهد و پایین‌تر از مثلث و میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۱.۹۰ دلار) برسد، به این معنی است که کنترل شرایط به‌دست فروشندگان این رمزارز افتاده است. این مسئله می‌تواند منجر به کاهش قیمت TON تا ۱.۳۰ دلار شود که یعنی مثلث به‌وجود آمده، در قالب یک الگوی بازگشتی عمل کرده است.

چارت 4 ساعته تن کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت تن کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت TON، شیب رو به پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرارگرفتن شاخص RSI این رمزارز در محدوده منفی، نشان‌دهنده شرایط کلی به‌سود فروشندگان است. اگر قیمت تن کوین از سطح فعلی دچار کاهش شود و سطح ۲.۱۸ دلار را بشکند، مسیر نزولی ممکن است تا ۲ دلار برای تن کوین ادامه پیدا کند.


اما از طرفی دیگر، اگر خریداران موفق به حفظ قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شوند، نشان از بازگشت سرمایه‌گذاران این رمزارز به بازارها خواهد داشت. به این ترتیب، قیمت می‌تواند تا ۲.۴۵ دلار رشد داشته باشد که احتمالاً در این سطح با مقاومت جدی فروشندگان مواجه شود. در صورت عبور از این مقاومت، خریداران جهت خروج از مثلث و هدایت قیمت تن کوین تا ۲.۵۰ دلار تلاش خواهند کرد.

با توجه به تحلیل این رمزارزها در واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند، به نظر شما تغییرات و روند قیمت آن‌ها به چه صورت ادامه پیدا خواهد کرد؟

شما می‌توانید با مطالعه مطالب بخش تحلیل تکنیکال صرافی او‌ام‌پی فینکس از آخرین تغییرات بازار ارزهای دیجیتال مطلع شوید.

سوالات شما در مورد واچ لیست هفتگی ۲۲ اسفند

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن به دوره‌ای خنثی از روند قیمت گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

سلب_مسئولیت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا