تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر | او ام پی فینکس

بازار سهام ایالات متحده پس از انتشار داده‌های فراتر از انتظار حوزه مشاغل در ۲ دسامبر (۱۱ آذر)، شاهد رشدی قوی و بازیابی شاخص‌ها از کف‌های روزانه بود. این مسئله می‌تواند به این معنی باشد که ناظران بازار معتقدند فدرال رزرو به‌دلیل انتشار داده‌های مشاغل در این سطح، ممکن است موضع خود پیرامون کاهش سرعت بالا بردن نرخ‌ها را تغییر ندهد.


با این که ورشکستگی صرافی FTX باعث مختل‌شدن همبستگی مثبت بین بیت کوین و بازار سهام شد، رشد اخیر بازار سهام نشان از ریسک‌پذیری در تمایلات سرمایه‌گذاران دارد. چنین تغییری می‌تواند برای ارزهای دیجیتال پیامدهایی مثبت به‌همراه داشته باشد و باعث جذب خریداران شود.


پس از روشن‌تر شدن گستره آسیب‌های واردشده از سوی صرافی FTX، روند بازیابی قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال ممکن است سرعت بیشتری پیدا کند؛ اما تا آن زمان، حرکات صعودی قیمت‌ها تنها محدود به چند رمزارز خواهد بود. در همین راستا و طبق روال هر هفته در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست ارزهای دیجیتال را برای شما آماده کرده‌ایم.


واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر شامل رمزارزهای بیت کوین (BTC)، ایپ کوین (APE)، تراست ولت توکن (TWT) و آوه (AAVE) می‌شود که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن‌ها در نمودارهای یک روزه و چهار ساعته خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر | بیت کوین (BTC)

بیت کوین طی سه روز اخیر نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) خود در ۱۶,۹۶۳ دلار معامله شده است. این مسئله نشان‌دهنده یک رقابت جدی بین خریداران و فروشندگان بر سر گرفتن شرایط تحت کنترل خود است. از جایی که تغییرات قیمت بیت کوین تاثیر مستقیم بر آلت کوین‌های بازار دارد، مثل همیشه اولین ارز دیجیتال مورد بررسی در واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر قرار گرفته است.

نمودار یک روزه بیتکوین
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

مهم‌ترین سطح مقاومتی برای خریداران بیت کوین ۱۷,۶۲۲ دلار است که ادامه فعالیت سرمایه‌گذاران بالاتر از این سطح، ممکن است پایان روند نزولی BTC را در پی داشته باشد. در این صورت، حرکت صعودی قیمت بیت کوین ممکن است تا سطح روانی ۲۰,۰۰۰ دلار ادامه پیدا کند. این سطح قیمت نیز می‌تواند یک مقاومت برای رمزارز برتر بازار باشد که با عبور از آن، هدف بعدی قیمت ۲۱,۵۰۰ دلار برآورد شده است.


اما در غیر این صورت چنانچه قیمت بیت کوین با رسیدن به ۱۷,۶۲۲ دلار دچار کاهش شود و پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، می‌تواند به این معنی باشد که فروشندگان هنوز تسلیم نشده‌اند. از این رو، قیمت بیت کوین ممکن است در یک محدوده معاملاتی بزرگ بین ۱۵,۴۷۶ تا ۱۷,۶۲۲ دلار یک روند تثبیت (Consolidation) را طی کند.

نمودار 4 ساعته بیتکوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که خریداران از قیمت در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه دفاع و حمایت می‌کنند، اما عدم تشکیل یک جهش صعودی به این معنی است که تقاضا برای این رمزارز در سطوح قیمتی بالاتر کم می‌شود.

اکنون ممکن است فروشندگان از این شرایط نهایت بهره را ببرند و برای کشاندن قیمت به پایین خطوط میانگین متحرک دست به‌کار شوند. در صورت موفقیت آن‌ها، این احتمال وجود دارد که قیمت بیتکوین در ابتدا به ۱۶,۰۰۰ دلار و سپس ۱۵,۴۷۶ دلار کاهش پیدا کند.


اما در آن روی سکه، قیمت در صورت افزایش، شکست و عبور از ۱۷,۲۵۰ دلار احتمال رسیدن به ۱۷,۶۲۲ دلار را نیز بیشتر می‌کند. این سطح مجدداً در قالب یک مقاومت جدی عمل خواهد کرد که در صورت عبور از آن، قیمت بیت کوین می‌تواند صعود خود را تا ۱۸,۲۰۰ دلار ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر | ایپ کوین (APE)

قیمت ایپ کوین در تاریخ ۳۰ نوامبر (۹ آذر) با رسیدن به خط روند نزولی در نمودار روزانه دچار کاهش شد، اما خریداران از قیمت در برابر شکست نزولی از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳.۷۳ دلار دفاع کردند. این مسئله پتانسیل خوبی برای ارز دیجیتال ایپ کوین ایجاد کرده است و به همین دلیل در واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر مورد بررسی قرار گرفته است.

نمودار یک روزه ape
نمودار یک روزه ایپ کوین – TradingView

شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ایپ کوین به مرور در حال صعودی‌شدن است و شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزارز به محدوده مثبت جهش داشته است که تلاش خریداران برای بازگشت به بازار را نشان می‌دهد. از این رو، قیمت APE در صورت شکست صعودی از خط روند نزولی ممکن است شاهد افزایش مومنتوم (قدرت حرکت قیمت / Momentum) باشد. چنین تغییراتی می‌تواند حرکت صعودی قیمت را در ابتدا تا ۵ دلار و سپس ۶ دلار در پی داشته باشد.


اما اگر قیمت ایپ کوین کاهش پیدا کند و خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را به‌سمت پایین بشکند، به معنی فعالیت بیشتر فروشندگان در سطوح بالاتر قیمت است. در این صورت قیمت ایپ ممکن است به ۳ دلار بازگشت داشته باشد که یک حمایت جدی برای این رمزارز محسوب می‌شود.

نمودار 4 ساعته ape
نمودار ۴ ساعته ایپ کوین – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در نمودار ۴ ساعته ایپ کوین در حال کاهش است و شاخص RSI به محدوده میانی خود رسیده که نشان‌گر تعادل میان عرضه و تقاضا برای رمزارز APE است. وجود چنین ابهامی در صورت تلاش خریداران و هدایت قیمت بالاتر از ۴.۰۵ دلار، می‌تواند شرایط را به سود آن‌ها تغییر دهد که در این صورت، قیمت می‌تواند حرکت صعودی را تا خط روند نزولی ادامه دهد.


اما اگر فروشندگان قصد کنترل شرایط را داشته باشند، باید قیمت را پایین‌تر از سطح ۳.۷۷ دلار بکشانند که در صورت موفقیت، قیمت ایپ کوین ممکن است تا ۳.۵۰ دلار کاهش پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر | تراست ولت توکن (TWT)

ارز دیجیتال تراست ولت در ۲۷ نوامبر (۶ آذر) با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در ۲.۰۷ دلار یک بازگشت صعودی قوی داشت و در روز ۲ دسامبر (۱۱ آذر) موفق به شکست حمایت ۲.۴۵ دلاری و عبور از آن شد.

این تحرکات به معنی ادامه روند صعودی توکن TWT و دید خریداران نسبت به کف‌های قیمتی به‌عنوان موقعیت مناسب برای خرید است. تراست ولت توکن اخیراً تحولات بزرگی در قیمت خود شاهد بوده و از این رو، در واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر قرار داده شده است.

نمودار یک روزه twt
نمودار یک روزه تراست ولت توکن – TradingView

خریداران ممکن است با رسیدن قیمت TWT به ۲.۷۳ دلار با مقاومت شدید از سوی فروشندگان مواجه شوند که در صورت غلبه بر آن‌ها، تراست ولت توکن ممکن است روند صعودی خود را از سر گیرد. به این ترتیب، هدف بعدی قیمت توکن تراست ولت می‌تواند ۳ دلار باشد که با عبور از آن، قیمت می‌تواند تا هدف اصلی الگو یعنی ۳.۵۱ دلار رشد خود را ادامه دهد.


اما در غیر این صورت چنانچه قیمت تراست ولت توکن در ۲.۲۵ دلار یک شکست نزولی داشته باشد، ممکن است کاهش خود را تا خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ادامه دهد. این سطح اهمیت ویژه‌ای برای TWT دارد که در صورت از دست رفتن آن، قیمت این توکن ممکن است به ۱.۸۱ دلار برسد. اما درصورتی که قیمت با رسیدن به این سطح یک جهش صعودی تشکیل دهد، ممکن است برای مدتی بین ۱.۸۱ دلار تا ۲.۵۴ دلار دچار تثبیت شود.

نمودار 4 ساعته twt
نمودار ۴ ساعته تراست ولت توکن – TradingView

شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه تراست ولت توکن صعودی شده و اندیکاتور RSI نیز در محدوده مثبت قرار گرفته است که یعنی شرایط به‌نفع خریداران است. به این ترتیب، خریداران جهت هدایت قیمت و عبور از محدوده مقاومتی ۲.۵۴ تا ۲.۷۳ دلار تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، قیمت توکن کیف پول تراست ولت می‌تواند مرحله بعدی روند صعودی خود را آغاز کند.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت TWT با کاهش خود پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه قرار گیرد که در این صورت، مومنتوم صعودی ممکن است تضعیف شود و قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) کاهش داشته باشد. نتیجه چنین تحرکاتی، روند خنثی یا همان رنج (Range) در قیمت تراست ولت توکن است که احتمالاً برای مدتی تا پیش از آغاز روند بعدی ادامه داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر | آوه (AAVE)

ارز دیجیتال آوه با رسیدن به سطح حمایت روانی (Psychological Support) خود در ۵۰ دلار یک بازگشت قوی داشت و موفق به عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۶۳ دلار شد. هم‌اکنون خریداران آوه در تلاش‌اند تا این میانگین متحرک را تبدیل به یک سطح حمایتی کنند.

نمودار یک روزه aave
نمودار یک روزه آوه – TradingView

فروشندگان آوه در حال دفاع از سطح بازگشتی فیبوناچی ۳۲.۸ درصدی در ۶۸ دلار هستند، اما نکته مثبت عدم تسلیم خریداران است که یعنی صعود قیمت آوه را پیش بینی می‌کنند.


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آوه در حال کاهش شیب است و شاخص RSI نیز به محدوده میانی نزدیک شده است و نشان می‌دهد فروشندگان این رمزارز در حال از دست دادن کنترل شرایط هستند. چنانچه خریداران با تلاش خود قیمت را از ۶۸ دلار عبور دهند، حرکت صعودی آوه می‌تواند تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ادامه پیدا کند و در مرحله بعدی به سطح بازگشتی فیبوناچی در ۶۱.۸ درصد یعنی ۸ دلار برسد.


در غیر این صورت، اگر قیمت ارز آوه کاهش پیدا کند و در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک شکست نزولی را تشکیل دهد، این احتمال وجود دارد که کاهش خود را تا خط حمایت کانال قیمت ادامه دهد.

نمودار 4 ساعته aave
نمودار ۴ ساعته آوه – TradingView

در نمودار ۴ ساعته AAVE، قیمت با نزدیک‌شدن به ۶۶ دلار با مقاومت روبرو شده و شاخص قدرت نسبی یک واگرایی منفی ایجاد کرده است، به این معنی که مومنتوم صعودی در کوتاه‌مدت ممکن است تضعیف شود. چنانچه میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به‌سمت پایین شکسته شود، قیمت آوه ممکن است به محدوده حمایتی بین ۵۸ تا ۵۶ دلار برسد.


اما در غیر این صورت، اگر قیمت ارز AAVE شروع به افزایش کند و سطح ۶۶ دلار را پشت سر بگذارد، می‌تواند حرکت خود را تا ۷۱ دلار ادامه دهد. این سطح ممکن است در قالب یک مقاومت عمل کند که در صورت عبور از آن، صعود قیمت آوه ممکن است تا ۸۰ دلار ادامه پیدا کند.

سوالات شما در مورد واچ لیست هفتگی ۱۴ آذر

اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک یکی از بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که تغییرات حرکت قیمت را به‌صورت اصلاح‎‌شده نشان می‌دهد و شناسایی مسیر قیمت را آسان می‌کند.

اندیکاتور RSI چیست؟

RSI یا شخص قدرت نسبی میزان خرید یا فروش یک دارایی را نشان می‌دهد و با رسیدن این اندیکاتور به محدوده‌های اشباع خرید یا فروش، احتمال تغییر روند وجود دارد.

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

Consolidation عبارتی است که به عدم تغییر در روند کلی قیمت یک دارایی اشاره دارد و طی این دوره‌ها، عموماً موقعیت معاملاتی مناسبی پیدا نمی‌شود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا