تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۸ آذر | او ام پی فینکس

اکنون با گذشت چند هفته از سقوط ناگهانی صرافی FTX، دوره شدید اضطراب و ترس در بازارهای ارز دیجیتال تا حدی فروکش کرده است و معامله‌گران مجدداً مشغول نبرد با حریف نام‌آشنای خود یعنی فدرال رزرو هستند.


نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده در چهارشنبه گذشته، با یک افزایش ۰.۵ درصدی به بازه ۴.۲۵ تا ۴.۵۰ درصد رسید که بالاترین حد آن در ۱۵ سال اخیر است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، طی سخنرانی خود از افزایش بیشتر نرخ‌ها خبر داد و باعث تشدید نگرانی‌ها پیرامون وقوع یک رکود در سطح جهانی شد. شاخص‌های بازار سهام آمریکا در روز جمعه کار خود را با کاهش قیمت به‌پایان رساند؛ شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) با ۰.۸۵ درصد، اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) 1.11 درصد و مرکب نزدک (Nasdaq Composite) نیز با ۰.۹۷ درصد کاهش همراه بودند.


اما روز جمعه، کمپانی حساب‌رسی مازارس گروپ (Mazars Group) نیز فرآیند حساب‌رسی دارایی‌ها و سند اثبات ذخایر صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر بین‌المللی از جمله Crypto.com، کوکوین (KuCoin) و بایننس (Binance) را متوقف کرد. سخنگوی این کمپانی در مصاحبه با نشریه CNBC در رابطه با چگونگی درک گزارش اثبات ذخایر توسط عموم ابراز نگرانی کرد و افزود که این گزارشات، سند حساب‌رسی (Audit) به‌شمار نمی‌آیند. کمپانی مازارس هنوز بیانیه‌ای رسمی و عمومی در مورد وضعیت فعالیت‌های خود منتشر نکرده است.


مارکت کپ یا ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با رشدی جزئی به‌میزان ۰.۰۷ درصد نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، به رقم ۸۱۰.۵۳ میلیارد دلار رسید؛ این در حالی است که حجم معاملات بازار بیش از ۳۷ درصد ریزش داشته است. ادامه فشارها از سوی سیاست‌های پولی فدرال رزرو، باعث توقف رشد دارایی‌های مالی نظیر بیت کوین (BTC) شده است.


داده‌های پلتفرم آماری گلس‌نود (Glassnode) نیز نشان از کاهش سطح عرضه و تقاضا و فعالیت سرمایه‌گذاران دارد که علت آن، احتیاط بیشتر کاربران بازارهای ارز دیجیتال در پی ورشکستگی صرافی FTX و اخبار منفی پیرامون بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا یعنی بایننس است.


با توجه به موارد فوق، روند کلی قیمت ارزهای دیجیتال در حال حاضر نزولی است؛ اما طبق روال هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال در بلاگ صرافی او ام پی فینکس، در واچ لیست هفتگی ۲۸ آذر قصد بررسی و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و چیلیز (CHZ) را داریم.

واچ لیست هفتگی ۲۸ آذر | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در روزهای جاری نزدیک به محدوده ۱۶,۷۲۱ دلار در بازارها معامله می‌شود و در برخی مواقع، به کف ۱۶,۶۶۳ دلاری خود بازگشت داشته است. در حال حاضر، روند قیمت BTC در نمودار روزانه نزولی است و ممکن است این وضعیت فعلاً پایدار باقی بماند.

نمودار روزانه بیتکوین با میانگن متحرک
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

اما عملکرد قیمت بیت کوین پایین‌تر از خطوط میانگین متحرک ۹ و ۲۱ روزه، خریداران را وادار به تلاش جهت هدایت قیمت و عبور از این سطوح کرده است. قیمت BTC با آغاز سِشِن (Session) معاملاتی حوزه اروپا تحت فشار قرار گرفته و شاخص قدرت نسبی (RSI) آن زیر مرز ۵۰ رسیده است. این وضعیت ممکن است به معنی عدم آمادگی رمزارز شماره یک بازار جهت آغاز یک حرکت صعودی باشد.


کار قیمت بیت کوین جهت بازیابی و صعود آسان نیست و برای انجام آن، ابتدا باید از میانگین متحرک‌های خود عبور کند. در صورت موفقیت، بیت کوین اولین مقاومت خود را در ۱۸,۰۰۰ دلار خواهد داشت که با عبور از آن، روند بازیابی قیمت می‌تواند تا ۲۰,۰۰۰ دلار و سپس ۲۲,۰۰۰ دلار ادامه پیدا کند. اما چنانچه فشار فروش بیت کوین در بازارها افزایش داشته باشد، قیمت BTC ممکن است تا سطوح حمایتی ۱۴,۰۰۰ و ۱۰,۰۰۰ دلار پایین بیاید.

نمودار چهار ساعته بیت کوین با میانگن متحرک
نمودار چهار ساعته بیت کوین – TradingView

بیت کوین در نمودار ۴ ساعته نزدیک به میانگین متحرک ۹ روزه معامله می‌شود؛ اما اگر قیمت در میانگین متحرک ۲۱ روزه شکست صعودی داشته باشد، به بخش بالایی کانال مشخص‌شده می‌رسد. در این بین، اولین مقاومت مهم بیت کوین در سطح ۱۷,۰۰۰ دلار وجود دارد و با این‌که شاخص RSI این رمزارز پایین‌تر از عدد ۴۰ رسیده است، هرگونه حرکت صعودی می‌تواند قیمت بیت کوین را به‌سمت مقاومت ۱۸,۰۰۰ دلاری و یا سطوح بالاتر هدایت کند.


در غیر این صورت، چنانچه تحرکات نزولی قیمت شدت پیدا کنند، حمایت ۱۶,۵۰۰ دلاری بیت کوین ممکن است تحت فشار فروش از دست برود و قیمت بیت کوین در ابتدا به حمایت مهم خود در ۱۶,۰۰۰ دلار و سپس سطوح پایین‌تر از کانال مشخص‌شده برسد.

واچ لیست هفتگی ۲۸ آذر | اتریوم (ETH)

رمزارز اتریوم با رسیدن به مقاومت در ۱,۳۲۰ دلار دچار کاهش شد و در معرض ایجاد یک شکست نزولی در سطح ۱,۱۵۰ دلار قرار دارد. اتریوم در حفظ محدوده حمایتی ۱,۳۰۰ دلار موفق ظاهر نشد و پایین‌تر از حمایت ۱,۲۵۰ دلاری در یک محدوده نزولی در بازارها معامله شد.


روند کاهش قیمت اتریوم در محدوده بین حمایت ۱,۲۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته شدت پیدا کرد و با رسیدن به کف قیمت در ۱,۱۵۴ دلار، یک روند تثبیت (Consolidation) را پیش گرفته است. این رمزارز توانست با اختلافی کم محدوده مقاومتی ۱,۱۸۰ دلار را پشت سر بگذارد، اما فروشندگان همچنان در حال فعالیت هستند.


اکنون اتریوم با کاهش خود به زیر سطح بازگشتی فیبوناچی ۲۳.۶ درصدی، در یک محدوده معاملاتی با سقف ۱,۳۵۰ دلار و کف ۱,۱۵۴ دلار قرار گرفته است.


قیمت اتریوم در صورت رشد، اولین مقاومت را در سطح ۱,۱۹۰ دلار پیش روی خود دارد. همچنین نزدیک به این سطح مقاومتی در نمودار ۱ ساعته اتریوم، یک الگوی مثلث فشرده در حال تشکیل است. به این ترتیب، اولین مقاومت مهم برای قیمت اتر سطح ۱,۲۲۰ دلار و خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته است.

نمودار 1 ساعته اتریوم
نمودار یک ساعته اتریوم – TradingView

چنانچه قیمت اتریوم کندل خود را بالاتر از مقاومت ۱,۲۲۰ دلار ببند، پتانسیل تشکیل یک حرکت صعودی بزرگ را به‌دست می‌آورد. در این صورت، مقاومت مهم بعدی برای قیمت ۱,۲۶۰ دلار و سطح بازگشتی فیبوناچی در ۵۰ درصد است که عبور از آن، سطح ۱,۳۰۰ دلار به‌عنوان هدف بعدی قیمت اتریوم خواهد بود. ادامه حرکت صعودی نیز می‌تواند اتریوم را به محدوده مقاومتی بعدی یعنی ۱,۳۵۰ دلار برساند.


اما چنانچه اتریوم در عبور از ۱,۲۲۰ دلار موفق نباشد، ممکن است حرکت نزولی در دستور کار قرار گیرد. به این ترتیب، اولین حمایت برای اتریوم در نزدیکی سطح ۱,۱۷۰ دلار قرار دارد. حمایت مهم بعدی ۱,۱۵۰ دلار خواهد بود که شکست آن می‌تواند باعث افزایش مومنتوم (Momentum) نزولی و رسیدن به حمایت ۱,۱۰۰ دلار شود. در صورت ادامه کاهش‌ها، قیمت اتریوم می‌تواند به حمایت بعدی خود در ۱,۰۵۰ دلار برسد.


در رابطه با اندیکاتور های تکنیکال اتریوم در نمودار ۱ ساعته می‌توان گفت که شاخص مکدی (MACD) در حال افزایش شتاب در محدوده نزولی است و شاخص RSI اتریوم نیز پایین‌تر از ۵۰ قرار دارد.

واچ لیست هفتگی ۲۸ آذر | چیلیز (CHZ)

قیمت ارز چیلیز هنگام نگارش این متن، در معرض کاهش به زیر کانال مشخص‌شده در نمودار قرار دارد و در حال تلاش جهت تثبیت قیمت در محدوده ۰.۱۱۷ دلار است. اما شاخص تکنیکال RSI چیلیز با رسیدن به منطقه اشباع فروش (Oversold)، سناریویی نزولی برای قیمت این رمزارز رقم زده که نشان‌دهنده کنترل شرایط توسط فروشندگان است.

نمودار روزانه چیلیز با میانگن متحرک
نمودار روزانه چیلیز – TradingView

نمودار روزانه ارز چیلیز نشان می‌دهد که قیمت با رسیدن به مقاومت ۰.۱۲۷ دلار دچار یک ریزش ناگهانی شده و تلاش خریداران در بازیابی قیمت بالاتر از میانگین متحرک‌های ۹ و ۲۱ روزه را از بین برده است. اکنون به نظر می‌رسد قیمت چیلیز پایین‌تر از کانال مشخص‌شده و نزدیک به حمایت خود در ۰.۱۱۵ دلار برسد.


در حال حاضر روند کلی برای قیمت چیلیز نزولی است، اما انتظار می‌رود خریداران با فعالیت خود جهت بازیابی قیمت و یک جهش احتمالی بالاتر از ۰.۱۵ دلار تلاش کنند. در این بین چنانچه فشار خرید برای چیلیز افزایش یابد، قیمت توکن CHZ ممکن است با یک شکست صعودی در کانال به مقاومت ۰.۲۰ دلاری برسد. در صورتی که معاملات چیلیز و تحرکات صعودی قیمت در این سطح ادامه داشته باشد، قیمت چیلیز می‌تواند به‌ترتیب به سطوح مقاومتی ۰.۲۵۰، ۰.۲۷۰ و ۰.۲۹۰ دلار برسد.


اما در غیر این صورت اگر قیمت چیلیز به قسمت پایینی کانال کاهش داشته باشد، این احتمال وجود دارد که روند نزولی برای چیلیز تا حمایت ۰.۱۰ دلار ادامه پیدا کند. شکست این سطح می‌تواند باعث کاهش بیشتر قیمت ارز چیلیز در ابتدا تا ۰.۰۲۵ و سپس ۰.۰۲۳ دلار شود.

نمودار روزانه چیلیز به بیت کوین
نمودار روزانه چیلیز به بیت کوین – TradingView

اما در نمودار قیمت چیلیز در برابر بیت کوین (CHZ/BTC)، فروشندگان فعالیت زیادی را از خود نشان داده و بر اساس عوامل منفی موجود، روند نزولی قیمت چیلیز ممکن است تا عدم موفقیت قیمت در عبور از خطوط میانگین متحرک ادامه داشته باشد.


شاخص قدرت نسبی چیلیز در حال ورود به محدوده اشباع فروش است و خط سیگنال (خط زرد رنگ) آن در آستانه سقوط قرار دارد. به این ترتیب، ادامه حرکات نزولی ممکن است به رسیدن قیمت چیلیز به حمایت ۳۵۰ ساتوشی (۰.۰۰۰۰۰۳۵۰) و پایین‌تر از آن منجر شود، اما تشکیل یک تقاطع صعودی و عبور از میانگین متحرک‌ها می‌تواند رشد قیمت چیلیز تا سطح مقاومتی ۱۱۰۰ ساتوشی (SAT) و بالاتر را در پی داشته باشد.

مهم ترین سوالات درباره واچ لیست هفتگی ۲۸ آذر

اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (MA) اندیکاتوری است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و مسیر روند قیمت را مشخص می‌کند.

شاخص RSI چیست؟

شاخص قدرت نسبی از بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال جهت نشان‌دادن قدرت حرکت قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری و یا فروخته شده است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا