تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین | او ام پی فینکس

بازارهای مالی در ماه مارس (اسفند – فروردین) شاهد یک بحران جدی در بانک‌ها بودند، به‌طوری که بانک‌های سیلیکون ولی (Silicon Valley) و سیگنچر (Signature) ورشکسته شدند و بانک سیلورگیت (Silvergate) نیز به‌دلیل فشارهای شدید مالی منحل شد. همچنین در اروپا، دولت‌ها دستور خرید کردیت سوییس (Credit Suisse) توسط بانک UBS را صادر کردند. با این وجود، بازارهای سهام در ایالات متحده و اروپا ماه مارس را در محدوده مثبت به پایان رساندند.


در این بین، بازار ارزهای دیجیتال نیز در معرض نوسانات شدید قرار گرفت؛ اما بیت کوین موفق شد این وضعیت را با ۲۳ درصد رشد پشت سر بگذارد. در ادامه، باید گفت که شرایط کلی برای بیت کوین در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت) مثبت دیده می‌شود و در همین راستا، آمارهای پلتفرم تحلیلی کوین‌گلس (CoinGlass) نشان می‌دهند که این ماه برای خریداران اغلب با سود همراه بوده است.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین


با وجود این‌که آلت کوین‌ها به رشد قیمت بیت کوین واکنش مثبت نشان داده‌اند، نمی‌توان گفت که همه پروژه‌های بازار رمزارزها از این مسیر پیروی کرده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که فعالان بازار در خریدهای خود دقت زیادی به خرج داده و اصطلاحاً پروژه‌ها را دست‌چین کرده‌اند. از این رو معامله‌گران ممکن است به‌جای پروژه‌هایی که تاکنون رشد نداشته‌اند، روی آلت کوین‌هایی تمرکز کنند که هم‌اکنون شاهد افزایش قیمت هستند.


با توجه به موارد فوق و برنامه هر هفته صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین را با تحلیل تکنیکال رمزارزهای بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های اتریوم (ETH)، پالیگان (MATIC) و ایاس (EOS) پیش خواهیم برد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با واچ لیست ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین | تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در سطح ۲۹,۰۰۰ دلار با یک مقاومت جدی روبه‌رو شده که البته خریداران نیز مانع از کاهش قیمت به سطوح پایین‌تر شده‌اند. این یعنی که خریداران صبوری به خرج داده و منتظر تشکیل یک حرکت صعودی جدید هستند. طبق روال همیشه، بیت کوین نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

bitcoin 1d chart
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) بیت کوین در ۲۷,۰۱۲ دلار روبه‌بالا شکل گرفته و شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزارز نیز از عدد ۶۱ عبور کرده است که در مجموع، شرایط را تحت کنترل خریداران نشان می‌دهند. این‌طور که به نظر می‌رسد، مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی برای بیت کوین زمانی شتاب پیدا می‌کند که خریداران موفق به عبور از مقاومت ۲۹,۲۰۰ دلاری شوند. این مسئله می‌تواند منجر به رشد قیمت بیتکوین تا ۳۰,۰۰۰ دلار و در ادامه، ۳۲,۵۰۰ دلار شود.


مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال


اما در غیر این‌صورت، چنانچه قیمت BTC از سطوح فعلی خود کاهش شدیدی داشته باشد، به این معنی است که معامله‌گران کوتاه‌مدت مشغول فروش هستند. به این ترتیب، قیمت رمزارز برتر بازار ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش یابد که در حال حاضر، سطح بسیار مهمی برای بیت کوین محسوب می‌شود.


قیمت ارز دیجیتال بیت کوین با از دست‌رفتن این حمایت ممکن است تا سطح شکستِ خود یعنی ۲۵,۲۵۰ دلار ریزش داشته باشد. این سطح برای بیت کوین به‌شدت تعیین‌کننده است؛ چرا که با شکست آن فشار فروش ممکن است تشدید شده و مسیر نزولی تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۲۰۰D SMA) در ۲۰,۴۲۴ دلار ادامه پیدا کند.

bitcoin 4h chart
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته بیت کوین دیده می‌شود که خریداران موفق به عبور از مقاوت ۲۸,۸۶۸ دلار شده‌‌اند، اما در حفظ آن ناکام ماندند. این یعنی که فروشندگان قصد هدایت قیمت به زیر ۲۸,۸۶۸ دلار را دارند. در صورتی که فروشندگان بتوانند قیمت BTC را زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نگه دارند، این احتمال وجود دارد که بیت کوین به‌ترتیب تا ۲۷,۵۰۰ دلار و سپس ۲۶,۵۰۰ دلار شاهد کاهش قیمت باشد.


اما سناریوی صعودی برای بیت کوین زمانی رقم می‌خورد که قیمت از ۲۸,۸۶۸ دلار شکست صعودی تشکیل دهد و کندل را بالاتر از آن ببندد. این اتفاق می‌تواند مرحله دوم روند صعودی را آغاز کند. به‌طور کل در صورت تشکیل یک شکست صعودی از محدوده بین ۲۶,۵۰۰ دلار تا ۲۸,۸۶۸ دلار، قیمت بیت کوین سطح ۳۱,۲۳۶ دلار را به‌عنوان هدف خود انتخاب خواهد کرد.

واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین | تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم با رسیدن به مقاومت ۱,۸۵۷ دلار در ۱ آوریل (۱۲ فروردین) شروع به کاهش کرد که حمایت خریداران تا حدی مانع از تداوم این وضعیت شد. این یعنی که خریداران اتریوم برای خروج از موقعیت‌های معاملاتی خود عجله‌ای ندارند. اتریوم دومین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین است.

ethereum 1d chart
نمودار ۱ روزه قیمت اتریوم – TradingView


شیب روبه‌بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۱,۷۴۸ دلار) و قرارگرفتن شاخص RSI در محدوده مثبت، شرایط خوبی را برای اتریوم رقم زده‌اند. در صورتی که خریداران بتوانند قیمت اتریوم را از ۱,۸۵۷ دلار عبور دهند، مسیر صعودی برای این رمزارز ممکن است تا سطح روانی (Psychological Level) ۲,۰۰۰ دلار با شتاب زیادی طی شود.


انتظار می‌رود فروشندگان از این سطح به‌شدت دفاع کنند؛ اما اگر خریداران موفق به عبور از آن شوند، مقصد بعدی برای قیمت ETH سطح ۲,۲۰۰ دلار خواهد بود. این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت اتریوم پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و حمایت ۱,۶۸۰ دلاری برسد.

ethereum 4h chart
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم – TradingView


بررسی نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم نشان می‌دهد که این رمزارز پس از رسیدن به مقاومت در ۱,۸۵۷ دلار، دچار کاهش شده است و فروشندگان با فعالیت خود قیمت را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کشانده‌اند. این یعنی که احتمالاً خریداران کوتاه‌مدت شاهد از بین‌رفتن موقعیت‌های خود می‌شوند که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش قیمت ETH ابتدا تا ۱,۷۴۳ دلار و سپس ۱,۶۸۰ دلار شود.


در آن روی سکه، چنانچه قیمت اتریوم رشد داشته باشد و از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور کند، به این معنی است که وضعیت فعلی تنها یک تله خرسی (Bear Trap) بوده است. جهش قدرتمند قیمت اتریوم از سطوح فعلی می‌تواند پتانسیل این رمزارز برای عبور از مقاومت پیش رو را تقویت کند.

واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین | تحلیل تکنیکال پالیگان (MATIC)

پالیگان (Polygon) یا ارز دیجیتال بومی این شبکه یعنی متیک (MATIC)، طی چند روز اخیر نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در سطح ۱.۱۱ دلار در بازار معامله شده است. روند تثبیت (Consolidation) قیمت به‌صورت فشرده در نزدیکی یک سطح مقاومتی، عموماً منجر به تشکیل یک حرکت صعودی می‌شود. از این رو، ارز دیجیتال MATIC را در واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین مورد بررسی قرار می‌دهیم.

matic 1d chart
نمودار ۱ روزه قیمت متیک – TradingView


در صورتی که خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شوند، قیمت MATIC می‌تواند یک رالی (حرکت صعودی قیمت / Rally) را ابتدا تا ۱.۲۵ دلار و سپس ۱.۳۰ دلار تشکیل دهد. احتمالاً فروشندگان از این ناحیه با قدرت دفاع کنند، چرا که عبور از آن ممکن است منجر به رشد قیمت تا ۱.۵۷ دلار شود.


اما اگر قیمت متیک از سطح فعلی کاهش یابد و به زیر ۱.۰۵ دلار برسد، به این معنی است که شرایط تحت کنترل فروشندگان این رمزارز قرار دارد. به این ترتیب، قیمت ارز دیجیتال پالیگان ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود در سطح ۰.۹۷ دلار کاهش پیدا کند. این سطح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا شکست آن احتمال ریزش قیمت متیک تا ۰.۶۹ دلار را بالا می‌برد.

matic 4h chart
نمودار ۴ ساعته قیمت متیک – TradingView


نمودار ۴ ساعته پالیگان نشان از تلاش فروشندگان جهت کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه دارد. در صورت موفقیت، قیمت این رمزارز ممکن است در ابتدا تا ۱.۰۵ دلار و سپس ۱.۰۲ دلار کاهش داشته باشد. این ناحیه برای خریداران متیک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا از دست‌رفتن آن به منزله کاهش احتمالی قیمت تا ۰.۹۴ دلار خواهد بود.


اما در غیر این صورت اگر قیمت از سطح فعلی خود شاهد رشد باشد، به این معنی است که خریداران مشغول خرید در هر کف قیمتی بوده‌اند. این مسئله احتمال تشکیل یک شکست صعودی از مقاومت ۱.۱۵ دلار را بالا می‌برد و قیمت متیک می‌تواند تا سطح ۱.۲۵ دلار مسیر رشد خود را ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین | تحلیل تکنیکال ایاس (EOS)

ارز دیجیتال ایاس روزهای فعلی را در تلاش برای تکمیل یک الگوی فنجان و دسته صعودی (Bullish Cup & Handle) به‌سر می‌برد. خریداران این رمزارز موفق شدند در روز ۲۹ مارس (۹ فروردین) قیمت را از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱.۱۵ دلار عبور دهند و مجدداً به بازار وارد شوند.

eos 1d chart
نمودار ۱ روزه قیمت ایاس – TradingView


شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ایاس در حال شکل‌گیری به‌سمت بالا است و شاخص قدرت نسبی آن نیز در محدوده مثبت قرار دارد که شرایط را تا حدی به‌نفع خریداران نشان می‌دهد. به این ترتیب، قیمت ایاس این پتانسیل را دارد که تا محدوده مقاومتی ۱.۲۶ دلار تا ۱.۳۴ دلار رشد داشته باشد.


به‌نظر می‌رسد فروشندگان از این سطح به‌شدت دفاع کنند؛ اما اگر خریداران موفق به شکست فروشندگان شوند، قیمت ایاس می‌تواند یک روند صعودی جدید را آغاز کند که هدف آن، سطح ۱.۷۴ دلار خواهد بود.


اما در سناریوی نزولی، اگر قیمت ارز EOS با رسیدن به محدوده مقاومتی دچار کاهش شود، به این معنی است که فروشندگان در صعودهای قیمت اقدام به فروش می‌کنند. از این رو، قیمت ایاس ممکن است ابتدا تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سپس تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در ۱.۰۵ دلار کاهش داشته باشد. شکست نزولی از این سطح به منزله کنترل شرایط تحت اختیار فروشندگان خواهد بود.

eos 4h chart
نمودار ۴ ساعته قیمت ایاس – TradingView


نمودار ۴ ساعته قیمت EOS نشان می‌دهد که فروشندگان در سطح ۱.۲۲ مقاومتی شدید را از خود نشان می‌دهند، اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران این رمزارز نیز مانع از تداوم کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شده‌اند. این یعنی که تقاضا برای ارز دیجیتال ایاس در سطوح پایین قیمتی زیاد است.


شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و محدوده مثبت برای شاخص RSI رمزارز ایاس، شرایط فعلی را تا حدی به‌سود خریداران رقم زده است. چنانچه خریداران قیمت را بالاتر از سطح ۱.۲۲ دلار هدایت کنند، ایاس می‌تواند ابتدا تا ۱.۲۶ دلار و سپس تا ۱.۳۴ دلار رشد داشته باشد.


اما در غیر این‌صورت، چنانچه قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان می‌دهد که معامله‌گران کوتاه‌مدت احتمالاً اقدام به برداشت سود کرده‌‎اند. به این ترتیب قیمت ایاس ممکن است تا سطح ۱.۱۴ دلار و در ادامه ۱.۰۶ دلار کاهش یابد.

سوالات شما از واچ لیست هفتگی ۱۴ فروردین

سطح روانی قیمت ارز دیجیتال چیست؟

در بازارهای مالی، سطح روانی (Psychological Level) قیمت یک دارایی از لحاظ تکنیکال اهمیت بسیار بالایی دارد و عموماً یک عدد رند بوده که بر ذهنیت سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی می‌گذارد.

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

الگوی فنجان و دسته چیست؟

الگوی فنجان و دسته یک الگوی قیمت صعودی و ادامه‌دهنده است که به یک روند تثبیت (Consolidation) و شکست صعودی در پی آن اشاره دارد.

سلب_مسئولیت_واچ لیست 14 فروردین

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا