تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۶ دی | او ام پی فینکس

بازارهای ارز دیجیتال در روزهای اخیر عملکرد چشم‌گیری را از خود به‌جا گذاشته‌اند. بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، ارزش کل بازار رمزارزها در تاریخ ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) به ۹۹۵ میلیارد دلار رسید و رهبری این رشد بازار بر عهده بیت کوین بود که موفق شد از مرز ۲۱,۰۰۰ دلار عبور کند.


اکنون سوال این‌جا است که این رشد ناگهانی یک الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) و فرصتی برای فروش است و یا یک روند صعودی جدید را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر به‌طور دقیق و قطعی نمی‌توان از تشکیل کف اصلی بازار صحبت کرد، اما نمودارهای قیمتی نشان از آغاز یک فرآیند کف‌سازی دارند.


یکی از تحلیل‌گران مستقل در بازار به‌نام هورن‌هِیرز خاطرنشان کرد که پس از ۳۶۴ روز بود که شاهد پایان بازار خرسی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بودیم و حالا از سال ۲۰۲۱ تا کف فعلی بازار نیز ۳۶۴ روز گذشته است. وجه تشابه جالب دیگر این‌جا است که مدت‌زمان بازار گاوی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ هر دو به‌میزان ۱,۰۶۴ روز بوده است. اگر بنا بر تکرار تاریخ باشد، قیمت بیت کوین نزدیک به ۱,۰۰۰ روز دیگر سقف جدیدی را خواهد دید.


لازم به ذکر است در روز جاری و به مناسبت بزرگداشت مارتین لوتر کینگ جونیور، بازار سهام ایالات متحده تعطیل است. شاخص‌های اصلی بازار سهام در روز جمعه روند رشد خود در سال ۲۰۲۳ را ادامه دادند. نزدک (Nasdaq) و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) به‌ترتیب موفق به ثبت رشدهایی به میزان ۵ و ۴ درصد شدند. با این حال چنانچه اخبار مرتبط با اقتصاد کلان منفی باشند، رشد قیمت‌ها در بازارهای مالی ممکن است خیلی زود متوقف شود.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۶ دی


در همین راستا و طبق روال هر هفته از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۲۶ دی ماه متشکل از بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و فانتوم (FTM) است و در ادامه به تحلیل تکنیکال این رمزارزها خواهیم پرداخت.

واچ لیست ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۶ دی | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین با رسیدن به ۲۱,۲۵۸ دلار موجب جهش ناگهانی شاخص قدرت نسبی (RSI) خود به سطح ۸۹ شد و نشان داد که این رشد قیمت با خرید بیش از حد سرمایه‌گذاران همراه بوده است. پیش بینی می‌شود که فروشندگان از محدوده ۲۱,۵۰۰ دلار به‌شدت دفاع کنند. طبق برنامه هر هفته، بیت کوین اولین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۶ دی ماه است.

نمودار بیت کوین با خط MA
نمودار قیمت یک روزه بیت کوین – TradingView

گاهی اوقات پیش می‌آید که با تغییر روند، شاخص RSI برای مدتی طولانی در محدوده اشباع خرید (Overbought) باقی بماند. چنانچه قیمت بیت کوین از سطح فعلی کاهش زیادی نداشته باشد، به این معنی است که معامله‌گران برای برداشت سود خود عجله‌ای نداشته و یک مرحله جدید از رشد قیمت را برای BTC پیش‌بینی می‌کنند.


اگر خریداران با فعالیت خود موفق به هدایت قیمت بالاتر از ۲۱,۵۰۰ دلار شوند، حرکت صودی بیت کوین می‌تواند تا ۲۲,۸۰۰ دلار ادامه پیدا کند و این سطح، یک مقاومت جدی برای رمزارز برتر بازار خواهد بود.


اما سناریوی نزولی برای قیمت بیت کوین در تایم فریم یک روزه به تلاش فروشندگان در کاهش قیمت به زیر سطح روانی (Psychological Level) 20,000 دلار بستگی دارد. در این صورت، قیمت بیتکوین پتانسیل ریزش تا ۱۸,۳۸۸ دلار را پیدا خواهد کرد.

نمودار قیمت 4 ساعته بیت کوین
نمودار قیمت ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

نمودار ۴ ساعته بیت کوین نشان از دفاع فروشندگان از سطح ۲۱,۲۵۰ دلار دارد، اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران نیز دست از تلاش برنداشته و مانع از کاهش قیمت به زیر ۲۰,۰۰۰ دلار شده‌اند. به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که خریداران برای عبور از مقاومت ۲۱,۲۵۸ دلاری و از سرگیری روند صعودی مجدداً وارد عمل شوند.


اما در آن روی سکه، اگر قیمت پس از رسیدن به ۲۱,۲۵۰ دلار کاهش پیدا کند، ممکن است معامله‌گران کوتاه‌مدت را به فکر برداشت سود بیاندازد. این اتفاق می‌تواند منجر به کاهش قیمت تا زیر خط میانگین متحرک نمایی (EMA) شود و در ادامه، فروشندگان اقدام به فروش کلی و پایین آوردن قیمت بیت کوین تا ۱۸,۳۸۸ دلار کنند.

واچ لیست هفتگی ۲۶ دی | لایت کوین (LTC)

قیمت لایت کوین در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در مقاومت ۸۵ دلار خود یک شکست صعودی تشکیل داد و نشانه‌هایی مبنی بر آغاز یک روند صعودی جدید را نمایان کرد. این رمزارز تا رسیدن به ۱۰۷ دلار مانعی جدی در سر راه خود نمی‌بیند. از این رو، لایت کوین به‌عنوان یکی از اعضای واچ لیست هفتگی ۲۶ دی انتخاب شد.

نمودار لایتکوین با خط MA
نمودار قیمت یک روزه لایت کوین – TradingView

در صورت کاهش قیمت لایت کوین، خریداران باید از قیمت در محدوده بین ۸۵ دلار تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۷۹ دلار به‌شدت دفاع کنند. اگر قیمت رمزارز LTC از این محدوده عبور کند، می‌تواند روند صعودی را از سر گرفته و تا ۱۰۷ دلار رشد داشته باشد.


صعودی‌شدن شیب خطوط میانگین متحرک لایت کوین شرایط را به سود خریداران تغییر داده است، اما قرار گرفتن شاخص قدرت نسبی این رمزارز بالاتر از ۷۷ می‌تواند یک اصلاح جزئی یا تثبیت قیمت (Consolidation) را در پی داشته باشد.
اگر فروشندگان قصد کنترل شرایط را داشته باشند، باید قیمت لایتکوین را تا سطح شکست ۷۵ دلاری پایین بکشانند که این اتفاق ممکن است منجر به ریزش قیمت تا ۶۱ دلار نیز شود.

نمودار قیمت 4 ساعته لایتکوین
نمودار قیمت ۴ ساعته لایت کوین – TradingView

تحلیل تکنیکال لایت کوین در نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که قیمت LTC در یک روند صعودی قرار گرفته و خریداران مشغول دفاعی قوی از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه هستند. اگر فعالیت خریداران قیمت لایت کوین را بالاتر از ۹۲ دلار برساند، احتمال افزایش مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) و حرکت به‌سوی سطح روانی ۱۰۰ دلاری به‌وجود می‌آید.


اما در غیر این صورت اگر قیمت کاهش داشته باشد و پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه قرار بگیرد، می‌تواند به معنی برداشت سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت باشد. به این ترتیب، قیمت ارز دیجیتال LTC ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰SMA) کاهش پیدا کند. خریداران باید از این حمایت مهم به‌خوبی دفاع کنند، چرا که شکست نزولی از این سطح خطر کاهش قیمت لایت کوین ابتدا تا ۸۰ دلار و سپس ۷۵ دلار را بالا می‌برد.

واچ لیست هفتگی ۲۶ دی | فانتوم (FTM)

ارز دیجیتال فانتوم در روز نهم ژانویه (۱۹ دی) موفق به شکست خط روند نزولی (Downtrend Line) خود شد و پتانسیل زیادی برای تغییر روند پیدا کرد. این شکست یک حرکت صعودی ناگهانی را برای قیمت فانتوم در پی داشت و باعث قرار گرفتن شاخص RSI در محدوده اشباع خرید شد. فانتوم آخرین ارز دیجیتال در واچ لیست هفتگی ۲۶ دی ماه است.

نمودار فانتوم با خط MA
نمودار قیمت یک روزه فانتوم – TradingView

صعودهای ناگهانی و به اصطلاح شارپ (Sharp) عموماً ناپایدار هستند و از این رو، یک اصلاح یا پول‌بک برای قیمت FTM پیش‌بینی می‌شود. این رمزارز ممکن است تا سطح بازگشتی فیبوناچی ۳۸.۲ درصدی در ۰.۳۰ دلار و سپس فیبوناچی ۵۰ درصدی در ۰.۲۸ دلار کاهش پیدا کند.


اگر قیمت فانتوم از این محدوده رو به بالا حرکت کند، می‌تواند به این معنی باشد که تمایلات سرمایه‌گذاران فانتوم از فروش در حرکات صعودی به خرید در کف‌های قیمتی تغییر کرده است. به این ترتیب، خریداران برای ادامه بازیابی قیمت و عبور آن از ۰.۳۶ دلار تلاش خواهند کرد که در صورت موفقیت، قیمت فانتوم می‌تواند تا ۰.۴۲ دلار رشد داشته باشد.


در آن روی سکه، شکست نزولی و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از سطح ۰.۲۸ دلار می‌تواند موجب کاهش قیمت فانتوم تا سطح بازگشتی فیبوناچی در ۶۱.۸ درصد یعنی ۰.۲۶ دلار شود. کاهش‌های بیشتر در قیمت FTM می‌تواند مومنتوم صعودی را متوقف کند و احتمال تشکیل یک روند خنثی (رنج) را بالا ببرد.

نمودار قیمت 4 ساعته فانتوم
نمودار قیمت ۴ ساعته فانتوم – TradingView

شیب دو میانگین متحرک فانتوم در حال بالا رفتن و شاخص قدرت نسبی این رمزارز وارد محدوده مثبت شده است که یعنی شرایط به نفع خریداران است. قیمت فانتوم ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه اصلاح داشته باشد که این سطح، حمایتی جدی برای فانتوم است. اگر قیمت با رسیدن به این سطح جهشی رو به بالا داشته باشد، خریداران می‌توانند برای ادامه حرکت صعودی وارد عمل شوند.


در غیر این صورت اگر قیمت با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک شکست نزولی را تشکیل دهد، نشان‌دهنده هجوم کلی معامله‌گران جهت برداشت سود از آخرین حرکت صعودی فانتوم است. در این صورت، قیمت فانتوم ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه اصلاح داشته باشد.

سوالات مهم در رابطه با واچ لیست هفتگی ۲۶ دی ماه

الگوی جهش گربه مرده چیست؟

الگوی قیمت جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) به یک بهبود موقتی قیمت یک دارایی در یک روند نزولی اشاره دارد.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا