اخبار اتریوماخبار ارز دیجیتال

قیمت اتریوم با ارتقای شانگهای کاهش نمی‌یابد

ارتقای شانگهای اتریوم (Ethereum Shanghai) قرار است در ماه میلادی جاری یعنی مارس ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود که طبق آن، فرآیند انتقال بلاک چین اتریوم به مکانیزم اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تکمیل خواهد شد.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، انتقال شبکه به الگوریتم اجماع اثبات سهام که با ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۴ شهریور) آغاز شد، با پیاده‌سازی ارتقای شانگهای به مرحله آخر می‌رسد و اتریوم‌های سپرده‌گذاری شده (استیک / Stake) از دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) تاکنون به مرور قابل برداشت خواهند شد.

مطالب بیشتر: ارتقای مرج اتریوم چیست؟


بر اساس داده‌های درون‌شبکه (آنچین / On-Chain) اتر اسکن (Etherscan)، مرورگر بلاک چین اتریوم، در حال حاضر ۱۶.۶ میلیون واحد اتریوم (ETH) در پروتکل سپرده‌گذاری اثبات سهام این شبکه قفل شده است که ارزش تقریبی آن‌ها بر اساس قیمت فعلی اتریوم به ۲۸ میلیارد دلار می‌رسد.

پادکست ارتقای شانگهای اتریوم

روند انتقال شبکه اتریوم از مکانیزم اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام در حال نزدیک‌شدن به هدف اصلی خود یعنی تغییر روند عرضه اتریوم به یک سیستم ضد تورمی (Deflationary) است. اکنون ۱۵۴ روز از ارتقای مرج اتریوم می‌گذرد که طی این دوره، بیش از ۲۴,۸۰۰ واحد اتریوم سوزانده (Burn) شده که میزان ضدتورمی بودن عرضه این رمزارز را به ۰.۰۵ درصد در بازه سالانه رسانده است.

الگوریتم اجماع در بلاک چین چیست؟

ارتقای شانگهای 01
سطح عرضه اتریوم از ارتقای مرج تا کنون – Binance

عرضه اتریوم تا تاریخ ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) ۱۲۰ میلیون واحد برآورد شده است که با توجه به آمارهای استیکینگ اتریوم، ۱۰ درصد از کل عرضه آزاد می‌شود و پاداش‌های مربوطه نیز با ارتقای شانگهای در اختیار سپرده‌گذاران قرار می‌گیرد.

تحلیل آنچین اتریوم در راستای ارتقای شانگهای

تا پیش از ارتقای شانگهای، سرمایه‌گذاران جهت کسب سود باید اتریوم خود را در پروتکل قفل و یک نود (Node) را اجرا می‌کردند. حداقل میزان سپرده‌گذاری ۳۲ واحد اتریوم بوده که این موجودی پس از سپرده‌گذاری غیرقابل نقد‌شدن (غیر شناور / Illiquid) می‌شود و کاربر توانایی استفاده و خرج‌کردن آن‌ها را ندارد.


بازار مشتقات سپرده‌گذاری شناور (Liquid Staking Derivatives / LSD) به کاربران این اجازه را می‌دهد که سود به‌دست‌آمده از اتریوم سپرده‌گذاری شده را در قالب یک توکن دریافت کنند و در صورت تمایل به فروش برسانند. پروتکل‌های LSD کارمزد دریافت کرده و اتریوم سپرده‌گذاری شده را قفل می‌کنند و به هر کاربر توکن استیک آن را می‌دهد.


این بازارها رشد چندانی نداشتند و شناخته‌شده نبودند، تا این‌که پس از ارتقای مرج پلتفرم‌هایی نظیر لیدو (Lido Finance / LDO) شاهد هجوم سرمایه به پروتکل‌های خود شدند. از آن زمان تاکنون، میزان سپرده‌گذاری شناور (سپرده‌گذاری قابل برداشت / Liquid Staking) از سپرده‌گذاری‌های غیر شناور (سپرده‌گذاری غیرقابل برداشت / Illiquid Staking) بیشتر شد و تا تاریخ ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، نسبت آن‌ها به‌ترتیب ۵۷ درصد در برابر ۴۳ درصد برآورد شده است.

ارتقای شانگهای 02
نسبت سپرده‌گذاری‌های شناور و غیر شناور اتریوم – Binance

اکنون با توجه به این‌که بیشتر اتریوم‌های قفل‌شده در پروتکل‌های LSD وجود دارند، سرمایه‌گذاران به سپرده خود دسترسی داشته که این مسئله فشار فروش اتریوم در پی ارتقای شانگهای را کاهش می‌دهد.


قیمت اتریوم در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) و با آغاز به‌کار پروتکل سپرده‌گذاری در این شبکه، بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار بود. بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران حتی اتریوم را در سقف تاریخی قیمت این رمزارز یعنی ۴,۲۰۰ دلار سپرده‌گذاری کرده‌اند؛ از جایی که اتریوم با سقف قیمتی خود فاصله ۶۹ درصدی دارد، بسیاری از سپرده‌گذاران این رمزارز هم‌اکنون متحمل ضررهای غیرواقعی (Unrealized Loss) هستند.

ارتقای شانگهای 03
وضعیت سپرده‌گذاران اتریوم با توجه به قیمت – Binance

احتمالاً بخش کوچکی از این سرمایه‌گذاران که هم‌اکنون در سود هستند، به رشد شبکه اتریوم کاملاً مطمئن بوده و به آن اعتقاد داشته‌اند؛ چرا که تاریخ نقدشوندگی سپرده‌ها در آن زمان مشخص نشده بود. حالا با توجه به این که اکثر سپرده‌گذاران در ضرر هستند و افراد در سود احتمالاً سرمایه‌گذاران بلندمدت اتریوم باشند، در زمان آزادسازی توکن‌های سپرده‌گذاری شده ممکن است شاهد فروش کلی از سوی این افراد نباشیم و قیمت اتریوم دچار ریزش نشود.


پلتفرم سپرده‌گذاری لیدو موفق شد در تاریخ ۲ ژانویه (۱۲ دی) میکردائو (MakerDAO / MKR) را به‌صورت رسمی پشت سر بگذارد و تبدیل به اولین پروتکل دیفای (Decentralized Finance / DeFi) با بالاترین میزان ارزش کل قفل‌شده (TVL) شود.

آشنایی با دیفای و امور مالی غیرمتمرکز

لیدو هم‌اکنون بزرگ‌ترین پلتفرم سپرده‌گذاری اتریوم نیز است. لیدو با در اختیار داشتن ۵ میلیارد دلار اتریوم سپرده‌گذاری شده بیش از ۲۹ درصد از کل اتریوم استیک‌شده در تمامی پلتفرم‌ها را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه این‌جا است که ۳۰ درصد از سپرده‌گذاران در لیدو می‌توانند سپرده خود را برداشت کنند.

ارتقای شانگهای 04
نسبت سپرده‌گذاری اتریوم در پلتفرم‌های مختلف – Binance


اما در این بین، سپرده‌گذاران شخصی ریسک بزرگی را با اجرای نود از خانه و یا به‌صورت گروهی تقبل کرده‌اند. از جایی که اجرای نود اتریوم شامل هزینه و ریسک‌های دیگر می‌شود، سپرده‌گذاران شخصی احتمالاً معتقدند اتریوم یک رمزارز برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت است. این دسته از سپرده‌گذاران نزدیک به ۲۵ درصد از کل کاربران را تشکیل می‌دهند.

با توجه به موارد فوق، نزدیک به ۵۵ درصد از اتریوم‌های استیک‌شده تحت اختیار پلتفرم لیدو و سپرده‌گذاران شخصی است که این مسئله احتمال کاهش قیمت اتریوم پس از ارتقای شانگهای را کمتر می‌کند. در هر صورت، با این‌که داده‌های آنچین مرتبط با ارتقای شانگهای برای شبکه اتریوم مثبت و صعودی هستند، برخی تحلیلگران همچنان معتقدند قیمت اتریوم پتانسیل ریزش را دارد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا