آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش صرافی او ام پی فینکس

آشنایی با سفارش محدود و سفارش بازار

در سفارش‌گذاری به روش سفارش بازار (Market Order) می‌توانید دارایی مورد نظر خود را به صورت آنی و به قیمت لحظه‌ای بازار خرید و فروش کنید. در سفارش‌گذاری به روش سفارش محدود (Limit Order) اما قیمت سفارش خرید یا فروش توسط خود شما مشخص می‌شود.

اما تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟ چه زمانی می‌توان از سفارش بازار و چه زمانی می‌توان از سفارش محدود استفاده کرد؟

تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار

در معامله به روش سفارش بازار (Market Order)، سفارش خرید یا فروش شما دقیقا برابر با قیمت لحظه‌ای بازار ثبت می‌شود. در معامله به روش سفارش محدود (Limit Order) اما شما می‌توانید سفارش خرید با فروش را به قیمت مورد نظر خود ثبت کنید. بنابراین تا زمانی که قیمت بازار به قیمت ثبت شده توسط شما نرسد، معامله خرید یا فروش شما انجام نخواهد شد.

همین موضوع اصلی‌ترین تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار بوده که باعث تفاوت کاربرد هر یک نیز می‌شود.

چه زمانی از سفارش بازار (Market Order) استفاده کنیم؟

معامله به روش سفارش بازار (Market Order)، ساده‌ترین و عموما سریع‌ترین روش برای تکمیل معاملات خرید و فروش است. در معامله به روش سفارش بازار، اولویت معامله گر انجام شدن و تکمیل معامله است و نه قیمت معامله.

به بیان دیگر در سفارش گذاری به روش مارکت اوردر، فرد اعلام می‌کند که قصد خرید یا فروش یک دارایی را به “بهترین قیمت فعلی بازار” دارد. در این شرایط “بهترین قیمت خرید” برابر با “پایین‌ترین سفارش در قسمت فروشنده‌ها” و “بهترین قیمت فروش” نیز برابر با “بالاترین سفارش در قسمت خریداران” خواهد بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در معامله به روش سفارش بازار (Market Order)، قیمت سفارش خرید یا فروش ثابت نبوده و ممکن است تغییر کند. چرا که در این نوع معامله، قیمت سفارش برابر با “بهترین قیمت فعلی در بازار” است که ممکن است با توجه به وضعیت سفارش سایر معامله‌گران بازار، مقادیر متفاوتی داشته باشد.

به طور کلی زمانی که قصد دارید معامله خرید شما به سرعت و به صورت حتمی انجام و تکمیل شود، می‌توانید از سفارش‌گذاری به روش سفارش بازار (Market Order) استفاده کنید. در معاملات فروش نیز زمانی که اولویت شما نقد شدن هرچه سریع‌تر دارایی است، می‌توانید از سفارش بازار یا همان مارکت اوردر استفاده کنید.

کافیست مقدار کل سفارش خرید یا فروش خود را مشخص کنید تا سیستم سفارش شما را تکمیل کند. لازم به ذکر است که در معامله به روش سفارش بازار (Market Order)، معامله‌گر به عنوان سفارش‌پذیر یا اصطلاحا “Taker” شناخته می‌شود.

در برخی پلتفرم‌های ارز دیجیتال نیز با توجه به تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار، کارمزدهای معاملاتی متفاوتی نیز برای کاربران در نظر گرفته می‌شود.

نکته مهم

اگر معاملات خود را به روش سفارش بازار (Market Order) ثبت می‌کنید، مدیریت احساسات، هیجان و ریسک را هرگز از یاد نبرید!

چه زمانی از سفارش محدود (Limit Order) استفاده کنیم؟

در معامله به روش سفارش محدود (Limit Order)، علاوه‌بر مقدار سفارش، قیمت سفارش نیز توسط معامله‌گر تعیین شده و در دفتر سفارشات (Order Book) ثبت می‌شود و تا زمانی که قیمت بازار به قیمتی که توسط معامله‌گر در سفارش ثبت شده نرسد، معامله نیز انجام نخواهد نشد که همان اصلی‌ترین تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار محسوب می‌شود.

برای مثال تصور کنید بیت کوین در حال حاضر در قیمت ۱۸۵۰۰ دلار در بازار در حال معامله است و شما طبق تحلیل خود تصور می‌کنید که سطح ۱۸۰۰۰ دلار یک سطح حمایتی معتبر برای بیت کوین بوده و رشد دوباره بیت کوین از همین سطح شروع خواهد شد و در صورت برگشت قیمت از سطح ۱۸۰۰۰ دلار، رشد قیمت بیت کوین تا سطح ۲۰۰۰۰ دلار ادامه خواهد داشت.

بنابراین می‌توانید یک سفارش خرید به روش سفارش محدود (Limit Order) در قیمت ۱۸۰۰۰ ثبت کنید تا زمانی که قیمت بازار به قیمت مورد نظر شما رسید، سفارش خرید به صورت خودکار انجام شود.

همچنین می‌توانید یک معامله فروش به روش سفارش محدود (Limit Order) در قیمت ۲۰۰۰۰ دلار ثبت کنید و از نوسان قیمت بیت کوین در محدوده ۲۰۰۰۰-۱۸۰۰۰۰ دلار، کسب سود کنید!

معامله به روش سفارش محدود (Limit Order) این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به حضور دائمی در بازار و چک کردن مداوم نمودار، با مدیریت و کنترل ریسک بیشتر بر روی معاملات، نقاط ورود یا خروج بهینه‌تری داشته باشید. چرا که شما شرایطی را مشخص می‌کنید و معامله تنها در صورتی که این شرایط برقرار باشد انجام می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار می‌شود این است که با ثبت سفارش‌های فروش به روش لیمیت، شما می‌توانید به نوعی حد سود یا اصطلاحا Take Profit برای معاملات خود تعیین کنید. اما در معاملاتی که به روش مارکت ثبت می‌شوند، این امکان وجود ندارد.

چرا گاهی اوقات علی رغم رسیدن قیمت بازار به قیمت تعیین شده در سفارش محدود، باز هم معامله انجام نمی‌شود؟

علت این اتفاق در این است که تعداد زیادی از این نوع سفارش با یک قیمت مشخص توسط معامله‌گران متعددی ثبت شده است. در این شرایط سفارش‌های ثبت شده وارد صف خرید یا صف فروش شده و به ترتیب زمانی که ثبت شده‌اند، انجام و تکمیل می‌شوند.

به بیان دقیق‌تر در دفتر سفارشات، سفارش‌ها ابتدا بر اساس قیمت تعیین شده توسط معامله‌گران پشت سر هم قرار می‌گیرند و سفارش‌هایی که با قیمت یکسان ثبت شده‌اند نیز به ترتیب زمان اولویت‌بندی می‌شوند و سفارش‌هایی که زودتر ثبت شده‌اند، زودتر انجام می‌شوند.

به همین دلیل در موارد محدودی این احتمال وجود دارد که قیمت بازار به قیمت مشخص شده توسط شما در سفارش بازار (Limit Order) برسد اما به دلیل بالا بودن حجم سفارشات مشابه شما که در زمانی زودتر از سفارش شما ثبت شده‌اند، قیمت قبل از اجرای سفارش شما تغییر کند.

بنابراین همواره پیشنهاد می‌شود تا در ثبت سفارش خرید به روش سفارش محدود (Limit Order)، قیمت سفارش را کمی بالاتر از سطح روانی بازار و سفارش فروش را کمی پایین‌تر از سطح روانی بازار مشخص کنید.

برای مثال، با توجه به نمونه‌ای که در قسمت قبل توضیح داده شد، شما می‌توانید به منظور جلوگیری از وقوع این مشکل، قیمت خرید سفارش خود را به جای ۱۸۰۰۰ دلار برابر با ۱۸۱۰۰ دلار و قیمت فروش در سفارش را به جای ۲۰۰۰۰ دلار برابر با ۱۹۹۰۰ دلار قرار دهید.

به این ترتیب می‌توانید با بررسی تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار، معاملات گوناگونی را با توجه به استراتژی و روش معاملاتی خود در زمان‌های مختلف انجام دهید!

تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار در صرافی او ام پی فینکس

در صرافی او ام پی فینکس امکان ثبت معامله به دو روش سفارش محدود (Limit Order) و سفارش بازار (Market Order) برای معامله گران فراهم شده است.

لازم به ذکر است که کارمزد معاملات در او ام پی فینکس با توجه به سطوح کاربری افراد که بر اساس حجم معاملات آن‌ها در یک ماه گذشته تعیین می‌شود، مشخص شده و ارتباطی به تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار ندارد.

به عبارت دیگر، کارمزد معاملاتی که به روش سفارش محدود (Limit) ثبت می‌شوند با کارمزد معاملاتی که به روش سفارش بازار (Market) ثبت می‌شوند، تفاوتی ندارد.

برای آشنایی با نحوه محاسبه کارمزدها بر اساس سطح کاربری نیز می‌توانید از صفحه کارمزدها استفاده کنید.

سفارش بازار (Market) در او ام پی فینکس

اگر از وبسایت استفاده می‌کنید:

تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار در صرافی او ام پی فینکس

کافیست وارد حساب کاربری خود شوید و در صفحه داشبورد، قسمت بالای صفحه سمت راست، روی منوی “معاملات” کلیک کرده و گزینه “معامله” را انتخاب کنید. در صفحه جدید می‌توانید از قسمت بالای صفحه سمت راست، بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید و در قسمت پایین صفحه وارد سربرگ “سفارش بازار” شوید.

در این قسمت نیز کافیست تنها مقدار سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنید تا سیستم با “بهترین قیمت بازار” سفارش شما را انجام داده و تکمیل کند.

اگر از اپلیکیشن استفاده می‌کنید:

سفارش بازار در صرافی او ام پی فینکس

کافیست پس از ورود به حساب کاربری، وارد صفحه معامله شوید، بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید، نوع سفارش را بر روی “سفارش بازار” قرار دهید و مقدار کل سفارش را وارد کنید.

سفارش محدود (Limit) در او ام پی فینکس

اگر از وبسایت استفاده می‌کنید:

سفارش محدود (Limit) در او ام پی فینکس

مشابه با حالت قبل، پس از ورود به بخش “معامله”، ابتدا بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید و این بار در قسمت پایین صفحه سمت راست، وارد سربرگ “سفارش محدود” شوید.

در این قسمت می‌توانید با مشخص کردن قیمت و مقدار معامله، سفارش خرید یا فروش مورد نظر خود را ثبت کنید.

اگر از اپلیکیشن استفاده می‌کنید:

تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار

برای ثبت سفارش محدود در اپلیکیشن او ام پی فینکس نیز کافیست پس از ورود به حساب کاربری، وارد قسمت معامله شوید و با انتخاب بازار مورد نظر و همچنین گزینه “سفارش محدود”، معامله خرید یا فروش دلخواه خود را با ثبت کنید.

سخن پایانی

در مطلب فوق به بررسی تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار و نحوه استفاده از هر یک پرداختیم. با فهم و درک دقیق تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار می‌توانید در زمان‌های گوناگون بر اساس شرایط حاکم بر بازار، تصمیمات معاملاتی خود را بر روی ارزهای دیجیتال مختلف به روشی صحیح‌تر مدیریت کنید.

در این باره بیشتر بخوانید:

آربیتراژ چیست؟

آشنایی با اشتباهات رایج تریدرها و درمان آن

۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال

منظور از میکر (Maker) و تیکر (Taker) در بازارهای مالی چیست؟

منظور از میکر (Maker) معامله‌گری است که سفارشی را ایجاد می‌کند و آن سفارش توسط معامله‌گر دیگری به نام تیکر (Taker) تکمیل و انجام خواهد شد.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا