آموزش DeFiآموزش امنیت ارز دیجیتال

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

متامسک یکی از کیف پول های محبوب در میان دارندگان ارزهای دیجیتال است. برای استفاده از کیف پول متامسک لازم است بدانید از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند تا از آن برای ذخیره ارزهای دیجیتال استفاده کنیم. کیف پول ارز دیجیتال در واقع کلید شخصی شما جهت ورود به دنیای رمزارزها است که از طریق آن می‌توان به انتقال و خرید و فروش ارز دیجیتال پرداخت.


یکی از این کیف پول‌ها متامسک (MetaMask) نام دارد و در این پست از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، قصد بررسی این محصول را داریم و این که کیف پول متامسک از چه ارز هایی پشتیبانی می کند.


در ابتدا باید بدانید که کیف پول متامسک چیست و چگونه کار می‌کند؟ متامسک یک کیف پول ارز دیجیتال ویژه شبکه بلاک چین اتریوم (Ethereum) است که از طریق آن، می‌توان به اکوسیستم دیفای (DeFi) اتریوم، بازارهای NFT، توکن های مبتنی بر شبکه ERC20 و به‌طور کل همه‌چیز در شبکه اتریوم دسترسی پیدا کرد. این یعنی که کیف پول متامسک از ارز هایی پشتیبانی می کند که در بلاکچین اتریوم طراحی و ساخته شده‌اند.

کیف پول متامسک برای اندروید، IOS و کامپیوترها موجود و قابل نصب است؛ همچنین، دانلود کیف پول متامسک برای کروم (Chrome) و دیگر مرورگرها از قبیل فایرفاکس (FireFox)، اُپرا (Opera)، اِج (Edge) و برِیو (Brave) امکان‌پذیر است.


استفاده از کیف پول امن ارز دیجیتال متامسک برای عموم رایگان است. این محصول کار خود را از سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی کانسِنسیس (ConsenSys) آغاز کرده است. کانسنسیس بزرگ‌ترین کمپانی توسعه‌دهنده اتریوم، کیف پول متامسک را به‌عنوان یک ابزار جهت تسهیل دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) این شبکه راه‌اندازی کرده است.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

کیف پول متامسک از چه ارز هایی پشتیبانی می کند

اگر ذهن شما هم درگیر خرید بیت کوین در متامسک است، باید بدانید که چنین قابلیتی وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کیف پول متامسک تنها از اتریوم (ETH) و دیگر ارزهای دیجیتال تحت این شبکه، یعنی توکن‌های ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی می‌کند.

اتریوم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز جهت ذخیره اطلاعات است و برنامه‌های کامپیوتری خاصی را تحت عنوان قرارداد هوشمند (Smart Contract) اجرا می‌کند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم از طریق این قراردادهای هوشمند اجرا شده و شامل صرافی های غیرمتمرکز (DEX) مانند یونی سواپ (Uniswap / UNI)، بازی های بلاک چینی نظیر اکسی اینفینیتی (Axie Infinity / AXS) و آثار هنری دیجیتال یا همان NFT ها می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات این شبکه، به صفحه قیمت اتریوم مراجعه کنید.


اپلیکیشن های غیرمتمرکز عموماً رمزارز خاص خود را نیز دارند و به این ترتیب، در پاسخ به سؤال کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند، باید گفت که هر ارز دیجیتال حوزه دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم را می‌توان در این کیف پول ذخیره کرد.


از این رو، نقش اتریوم در کیف پول متامسک را می‌توان در دو بخش تعریف کرد. در وهله اول باید گفت که کیف پول متامسک ویژه ذخیره ارزهای دیجیتال موجود در شبکه اتریوم ساخته شده است و از جایی که به‌صورت آنلاین اجرا می‌شود، یک کیف پول گرم (Hot Wallet) محسوب می‌شود. شما می‌توانید با جست‌و‌جوی نام رمزارز مورد نظر خود در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، از شبکه پشتیبان آن مطلع شوید.

کیف پول متامسک
پلتفرم‌های موجود در شبکه چین لینک تحت بلاک چین اتریوم

بخش دوم مربوط به توانایی تعامل بین کیف پول متامسک و بلاک چین اتریوم است؛ به این معنی که کاربران کیف پول متامسک می‌توانند به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم متصل شوند و از آن‌ها استفاده کنند.

از میان اپلیکیشن‌های محبوب شبکه اتریوم می‌توان به بازی کریپتوکیتیز (CryptoKitties)، بازار NFT اُپن‌سی (OpenSea) و صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ (SushiSwap / SUSHI) اشاره کرد. همچنین، رمزارزهایی مانند تتر (USDT) و شیبا اینو در کیف پول متامسک قابل دسترسی هستند.


برای برخی کاربران سؤال است که کیف پول متامسک از کدام بلاک چین ها پشتیبانی می کند. در ابتدا باید بدانید که اتریوم یک بلاک چین لایه ۱ (Layer-1) است که قابلیت پیاده‌سازی بلاک چین های لایه ۲ (Layer-2) بر روی آن وجود دارد. از این رو، کیف پول متامسک علاوه‌بر بلاک چین اتریوم، از بلاک چین های لایه ۲ ساخته‌شده بر روی این شبکه نیز پشتیبانی می‌کند.

از میان این شبکه‌ها که کیف پول متامسک با آن‌ها سازگاری دارد، می‌توان بلاک چین های بایننس اسمارت چین (BSC)، کرونوس (Cronos / CRO)، آوالانچ (Avalanch / AVAX)، پالیگان (Polygon / MATIC)، چین لینک (Chainlink / LINK)، فانتوم (Fantom / FTM) و هارمونی (Harmony / ONE) اشاره کرد. پس از نصب کیف پول متامسک، این شبکه‌ها به‌صورت دستی و طبق راهنمای موجود به کیف پول اضافه می‌شوند.

کدام رمز ارزها در متامسک پشتیبانی نمی شوند؟

کدام رمز ارزها در متامسک پشتیبانی نمی شوند

در بخش قبلی توضیح دادیم که کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند: به‌طور کل، ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین اتریوم. اکنون با بیان چند مورد از شناخته‌شده ترین بلاک چین‌ها، سعی در توضیح نحوه عملکرد متامسک و شبکه‌ها و رمزارزهای ناسازگار با این کیف پول را داریم.


بیت کوین (BTC): کیف پول متامسک از بلاک چین بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند؛ به این معنی که قابلیت انتقال BTC به این کیف پول وجود ندارد. اما شما می‌توانید نسخه‌های رَپد (Wrapped) بیت کوین مانند wBTC یا BTCB را به کیف پول متامسک خود انتقال دهید. این نسخه‌های رپد بیت کوین به‌ترتیب تحت شبکه‌های ERC20 اتریوم و BEP20 بایننس پیاده‌سازی شده‌اند.


بایننس (BEP2): متامسک از شبکه اولیه بایننس یعنی BEP2 پشتیبانی نکرده و فقط در بایننس اسمارت چین یا BEP20 فعالیت دارد. BEP20 سازگار با شبکه اتریوم بوده، اما BEP2 یک شبکه کاملاً مجزا است.


سولانا (SOL): بلاک چین سولانا با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine / EVM) سازگار نیست و به همین دلیل، امکان انتقال ارز دیجیتال سولانا (SOL) به کیف پول متامسک وجود ندارد.


ترون (TRC20): کیف پول متامسک از شبکه TRC20 ترون پشتیبانی نکرده و قابلیت انتقال رمزارزهای مبتنی بر این شبکه به این کیف پول وجود ندارد. شبکه TRC20 نیز همانند سولانا با EVM سازگار نیست. حتماً می‌دانید که کارمزد انتقال تتر یا USDC در شبکه TRC20 کمتر است؛ گرچه شما برای داشتن یو اس دی کوین (USDC) یا تتر در کیف پول متامسک، لازم است عملیات انتقال را تحت شبکه اتریوم و با استفاده از توکن‌های USDC و USDT مبتنی بر اتریوم انجام دهید.


الگوراند (ALGO): متامسک از بلاک چین الگوراند نیز پشتیبانی نمی‌کند و عدم سازگاری این شبکه با فناوری EVM باعث شده که شما نتوانید ارز ALGO را به این کیف پول انتقال دهید.


کازموس (ATOM): ارز دیجیتال ATOM، توکن بومی بلاک چین کازموس (Cosmos)، یکی دیگر از رمزارزهایی است که در کیف پول متامسک قابل انتقال نیست. اما نسخه‌هایی از این رمزارز تحت شبکه‌های اتریوم (ERC20) و بایننس (BEP20) وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به متامسک انتقال دهید.


ترا (LUNA): کیف پول متامسک از بلاک چین اصلی ترا پشتیبانی نکرده و قابلیت انتقال ارز LUNA به این کیف پول وجود ندارد. اما نسخه‌های مختلفی از رمزارز لونا در شبکه‌های BEP20 و ERC20 موجود است که می‌توان از آن‌ها در کیف پول متامسک استفاده کرد.


زیلیکا (ZIL): متامسک از بلاک چین زیلیکا (Zilliqa) نیز پشتیبانی نمی‌کند، اما ارز دیجیتال ZIL یک نسخه تحت شبکه BEP20 بایننس دارد که می‌توان از آن برای انتقال به این کیف پول استفاده کرد.


استلار (XLM): استلار (Stellar) هم جزء شبکه‌های تحت پوشش کیف پول متامسک نیست و امکان انتقال ارز XLM به متامسک وجود ندارد. این بلاک چین با ماشین مجازی اتریوم سازگار نیست.


پولکادات (DOT): شبکه اصلی پولکادات نیز توسط کیف پول متامسک پشتیبانی نمی‌شود، اما می‌توانید ارز دیجیتال DOT را تحت شبکه BEP20 به این کیف پول انتقال دهید.


کاردانو (ADA): کیف پول متامسک بلاک چین بومی کاردانو (Cardano) را تحت پوشش خود قرار نداده است و در نتیجه، نمی‌توانید ارز دیجیتال ADA را در متامسک داشته باشید. اما این رمزارز یک نسخه در شبکه بایننس (BEP20) داشته که انتقال ADA به متامسک را امکان‌پذیر ساخته است.


ریپل (XRP): شبکه ریپل هم مشابه با کاردانو توسط کیف پول متامسک پشتیبانی نمی‌شود و کاربران می‌توانند از نسخه BEP20 ارز دیجیتال XRP برای ذخیره در کیف پول متامسک استفاده کنند.


تزوس (XTZ): تزوس (Tezos) بلاک چین بومی خود را با ارز دیجیتال XTZ دارد. این بلاک چین با فناوری EVM سازگار نیست و از این رو، قابلیت انتقال تزوس به متامسک وجود ندارد. اما مشابه با موارد بالا، یک نسخه از ارز XTZ در شبکه BEP20 وجود دارد که می‌توان از آن برای استفاده در کیف پول متامسک استفاده کرد.


لایت کوین (LTC): کیف پول متامسک از شبکه اصلی لایت کوین (Litecoin) پشتیبانی نمی‌کند. اما ارز دیجیتال LTC یک نسخه تحت شبکه BEP20 بایننس دارد که با کیف پول متامسک سازگار است.

آموزش نصب کیف پول متامسک

نصب کیف پول متامسک

اولین قدم برای دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم، دانلود کیف پول متامسک برای کامپیوتر و یا گوش‌های موبایل با سیستم عامل اندروید یا IOS از وب‌سایت رسمی کیف پول متامسک است.

آموزش کیف پول متامسک
صفحه رسمی دانلود کیف پول متامسک


پس از نصب کیف پول متامسک در دستگاه مد نظر خود، اپلیکیش را باز کرده و روی گزینه “Get Started” کلیک کنید.


سپس جهت ایجاد یک کیف پول جدید روی گزینه “Create a Wallet” زده و در مرحله بعدی برای اپلیکیشن متامسک خود یک رمز عبور (Password) تنظیم کنید.


در این‌جا به بخش بسیار مهمی یعنی عبارت بازیابی (Recovery / Seed Phrase) کیف پول متامسک می‌رسید که شامل مجموعه‌ای از ۱۲ کلمه‌ مختلف می‌شود و شما باید آن‌ها را به‌ترتیب یادداشت و در محلی بسیار امن نگهداری کنید؛ چرا که از دست‌دادن عبارت بازیابی موجب از دست‌رفتن سرمایه شما برای همیشه می‌شود.


پس از یادداشت عبارت بازیابی به مرحله بعدی رفته که باید برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از طریق سیستم Wyre به خرید اتریوم بپردازید و یا رمزارز اتریوم (ETH) را توسط یک تراکنش بلاک چینی واریز کنید.

کیف پول امن ارز دیجیتال متامسک
واریز اتریوم جهت استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز


بسیاری از کاربران توانایی خرید اتریوم از طریق ارز فیات (دلار، یورو، . . . ) را ندارند و اقدام به خرید ارز دیجیتال از صرافی های رمزارز می‌کنند. این روش برای استفاده از کیف پول متامسک ساده‌تر است و تنها لازم است تا در یک صرافی ارز دیجیتال حساب کاربری ایجاد کنید، رمزارز بخرید و به متامسک انتقال دهید.


در این مقاله از او ام پی فینکس بررسی کردیم که کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند. چنانچه سوالی در رابطه با موارد مطرح‌شده در این متن داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

سوالات مهم درباره استفاده از کیف پول متامسک

آیا برای استفاده از متامسک به ارز دیجیتال نیاز داریم؟

خیر. شما می‌توانید بدون داشتن موجودی در کیف پول متامسک تراکنش دریافت کنید. اما جهت سرمایه‌گذاری، انجام معامله و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیاز به رمزارز دارید.

انتقال اتریوم در کیف پول متامسک چگونه است؟

به‌سادگی و با کپی کردن آدرس اتریوم خود از بخش دریافت (Receive) کیف پول متامسک و واردکردن آن در صفحه برداشت صرافی، می‌توانید ارز اتریوم را از صرافی به کیف پول منتقل کنید.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

متامسک از اتریوم و تمام توکن‌های ساخته‌شده در این شبکه یعنی توکن‌های ERC20 و ERC721 پشتیبانی می‌کند و همچنین امکان انتقال توکن‌های BEP20 بایننس به متامسک نیز وجود دارد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۱۸ دیدگاه‌ها

    1. بله افزونه کیف پول متامسک برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس، مایکروسافت اِج، اُپرا و بریو قابل نصب هست.

    1. بله از طریق لینک وب سایت در مقاله می‌تونید افزونه کروم کیف پول متامسک را نصب کنید

    1. فعالیت این پلتفرم با کیف پول متامسک فرق داره و فکر نمی کنم بشه ازش در متامسک استفاده کرد.

      1. درودجناب کریم زاده من مقداری ارز کارلا چاین دارم می خواهم به اتریوم در کیف پول متاماسک کنم ولی تبدیل نمی کنه چه کار باید بکنم ممنون

        1. سلام وقت بخیر. لطفا نام انگیسی و نماد ارز به‌همراه اروری که دریافت میکنید رو بنویسید تا براتون بررسی کنم. ممنون

          1. درود وقت بخیر Carlive chainیا Iovبرای تبدیل در کیف پول متاماسک به اتریوم هست.qouts not available.خطا می زند آیا می شود به کیف پول متاماسک usdt trc20 اضافه کرد.مثلا در اکانت ها نامی از usdttrc20 نیست فقط آدرس اتریوم کپی می شود.آدرس usdt tr20 در کیف پول موجود نیست جریان چی هست.ممنون

          2. سلام. خیر کیف پول متامسک از تتر شبکه TRC20 پشتیبانی نمی‌کنه. می‌تونید والت‌ها و شبکه‌هایی که از این نسخه تتر پشتیبانی میکنن رو از صفحه این استیبل کوین در وب‌سایت کوین مارکت کپ ببینید.

  1. سلام چجوری یورو و پوند و… رو در متاماسک تبدیل به اتریوم کنم؟ هر کاری میکنم نام ایالت و آدرس میخواد ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام وقت بخیر. شما باید یک کارت و حساب بانکی در سرویس‌های پرداختی بین‌المللی مثل پی‌پل (PayPal) داشته باشید.

  2. سلام من مقداری تتر اشتباه به آدرس شبکه دیگر در متاماسک فرستادم امیدی هست اونو برگردونم یا خیر

    1. سلام وقت بخیر. ارسال ارز دیجیتال به یک شبکه اشتباه سناریوهای مختلف و شرایط ویژه خودش رو داره که در بعضی از اون‌ها، سرمایه مربوطه قابل بازگشت بوده و بعضی‌ها هم نه! یک لینک براتون میزارم که خود متامسک توضیح داده این شرایط رو و یه سری دستورالعمل در اون ارائه کرده. امیدوارم که براتون مفید باشه. موفق باشید.

      بازیابی ارز از دست‌رفته در کیف پول متامسک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا