آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین مفاهیم بازار رمزارزها

«ارز دیجیتال چیست؟» همزمان با صعودی شدن بیت‌کوین و رشد ۵۰۰ درصدی این رمزارز در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰، آشنایی با ماهیت ارز دیجیتال و نحوه کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی به یکی از داغ‌ترین موضوعات سرمایه‌گذاری میان اقشار مختلف جامعه تبدیل شده و علی‌رغم کاهش ۷۵ درصدی قیمت این رمزارز طی یک سال گذشته، روزبه‌روز به تعداد علاقه‌مندان این بازار اضافه می‌شود.

فهرست مطالب

علت نیز آن است که روند توسعه تکنولوژی با شیب تندی در مسیر رشد خود پیش‌ می‌رود و در دنیایی تماما دیجیتالی، شاید بد نباشد که تراکنش‌های مالی نیز رنگ و بوی دیجیتالی به خود بگیرند! در پاسخ به سوال «ارز دیجیتال چیست؟» می‌توان گفت که این دسته از کلاس دارایی، نوعی پول دیجیتالی هستند که بر پایه رمزنگاری و به صورت غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین ایجاد شده‌اند.

در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس تصمیم گرفتیم تا ضمن پاسخ به سوال «ارز دیجیتال چیست؟»، توضیحات مهم دیگری پیرامون نحوه قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال، مزایا و معایب رمزارزها، آینده این دسته از دارایی‌ها و کاربرد ارز دیجیتال نیز ارائه کرده و روش های کسب درامد از بازار ارز دیجیتال و بهترین پروژه‌های رمزارزی برای سرمایه‌گذاری را به شما معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پادکست ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که از نامشان پیدا است این دسته از انواع دارایی برخلاف پول‌های رایج، در جهان واقعی وجود خارجی نداشته و تنها در بستر اینترنت قابل دسترس هستند. ارزهای دیجیتال در واقع الگوی جدیدی از پول هستند که با استفاده از مکانیسم رمزنگاری بر بستر بلاک‌‌چین ایجاد و محافظت می‌شوند. به همین علت، این دسته از دارایی اصطلاحا «رمزارز» نیز نامیده می‌شوند.

افراد با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توانند تنها از طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه به یک موسسه یا نهاد مالی، به هر نقطه از دنیا پول انتقال دهند. علاوه‌بر تراکنش‌های مالی دریافت و پرداختی، ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شوند. در حال حاضر، بسیاری از افراد در سطح جهان خرید ارز دیجیتال را به عنوان بهترین سرمایه گذاری با پول کم می‌شناسند.

بلاکچین در ارز دیجیتال چیست؟

بلاک‌چین در ارز دیجیتال چیست؟

به بیان ساده، بلاکچین یک پایگاه داده دیجیتالی است که امکان ثبت و ذخیره هر نوع اطلاعات از جمله اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مالی را به صورت غیرمتمرکز برای عموم افراد فراهم کرده‌است. ماهیت بلاکچین این‌گونه است که همه می‌توانند به آن اطلاعات اضافه کنند؛ اما کسی به تنهایی توانایی تغییر آن‌ها را ندارد.

به بیان دیگر، شبکه بلاکچین توسط هیچ شخص یا نهاد مرکزی مدیریت نمی‌شود و مسئولیت ثبت و ذخیره اطلاعات، میان تمام افراد حاضر در شبکه به صورت غیرمتمرکز پخش شده‌است. اطلاعات موجود در بلاکچین درون بلاک‌های مشخصی ثبت شده و با پایان ظرفیت هر بلاک به بلاک بعدی وارد می‌شوند. تمام این بلاک‌ها به صورت زنجیره‌ای و با رعایت ترتیب زمانی به یکدیگر متصل شده‌اند. هر بلاک دارای یک رمز یا اصطلاحا هش (Hash) بوده و امکان تغییر اطلاعات موجود در آن بلاک تحت هیچ شرایطی و توسط هیچ فردی امکان‌پذیر نیست.

تفاوت بلاکچین و ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت بلاکچین و ارز دیجیتال چیست؟

از آن‌جایی در اکثر موضوعات مربوط به بازار کریپتوکارنسی، عبارت‌های «بلاکچین» و «ارز دیجیتال» همواره در کنار یکدیگر به کار برده می‌شوند، ممکن است برخی کاربران «بلاکچین» و «ارز دیجیتال» را به عنوان مترادف‌های یکدیگر بشناسند. در صورتی که «ارز دیجیتال» تنها بخشی از «بلاکچین» است.

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، «بلاکچین» یک پایگاه داده دیجیتالی بوده که هر نوع از اطلاعات را به صورت غیرمتمرکز ثبت و ذخیره می‌کند. صنعت «ارز دیجیتال» نیز بخشی از «بلاکچین» بوده که امکان انجام امور مالی به صورت غیرمتمرکز را بر بستر این شبکه فراهم کرده‌است.

غیرمتمرکزبودن در ارز دیجیتال چیست و چه معنایی دارد؟

غیرمتمرکزبودن در ارز دیجیتال چیست؟ چه معنایی دارد؟

منظور از غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال این است که در انجام تراکنش‌هایی که با استفاده از رمزارزها در بلاکچین ثبت می‌شوند، هیچ گونه نهاد یا سازمان مرکزی به عنوان واسطه دخالتی ندارند و افراد به صورت همتا به همتا یا اصطلاحا P2P، انتقال ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند.

در دنیای واقعی اما افراد تراکنش‌های مالی خود را از طریق یک‌سری نهادهای واسطه همچون بانک‌ها انجام می‌دهند. به این صورت که شما پول‌های خود را در اختیار بانک قرار می‌دهید و در واقع این بانک است که به عنوان یک سرور مرکزی، دارایی شما را نگهداری می‌کند. شما نیز می‌بایست انتقال پول به هر حساب دیگری را از طریق بانک‌ها انجام دهید.

با توجه به ویژگی غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین شما می‌توانید تنها از طریق یک کیف پول ارز دیجیتال که مدیریت آن به صورت کامل در اختیار خود شما است، تراکنش‌های مالی‌تان را به راحتی و بدون نیاز به هیچ‌گونه واسطه‌ای به هر نقطه‌ای از دنیا که می‌خواهید انجام دهید.

برای انجام تراکنش‌های مالی با استفاده از فناوری بلاکچین نیز نیازی به کسب اجازه از هیچ نهاد یا سازمانی نیست و دسترسی به اینترنت و داشتن یک کیف پول دیجیتال، تنها ابزارهای مورد نیاز شما خواهند بود.

ارز دیجیتال چگونه به دست می‌آید؟

ارز دیجیتال چگونه به دست می‌آید؟

مکانیسم‌های اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) اصلی‌ترین فرایندهایی هستند که منجر به ایجاد ارزهای دیجیتال می‌شوند. رمزارزهایی که بر اساس الگوی اثبات کار (POW) ایجاد می‌شوند، در واقع حاصل فعالیت دستگاه‌های ماینر هستند و به بیان خیلی ساده توسط ماینرها استخراج می‌شوند.

ماینرها با حل معادلات ریاضی و گرافیکی به ایجاد بلاک‌های جدید و تامین امنیت شبکه بلاک‌چین می‌پردازند و در ازای آن ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. این دسته از ارزهای دیجیتال اصطلاحا «رمزارز مبتنی بر اثبات کار» نام دارند. ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) اصلی‌ترین رمز ارز اثبات کار است.

اما در مکانیسم اثبات سهام (POS) دیگر خبری از ماینر و استخراج ارز دیجیتال نیست و امنیت شبکه توسط اعتبارسنج‌هایی (Validator) که اقدام به سپرده‌گذاری (Stake) در شبکه کرده‌اند، تامین می‌شود. یکی از معروف‌ترین رمزارزهایی که به روش اثبات سهام ایجاد می‌شود، ارز دیجیتال اتریوم (ETH) است.

به بیان ساده افرادی که دارای تعداد بالایی رمزارز اتریوم هستند می‌توانند از طریق سپرده‌گذاری و استیک اتریوم، به اعتبارسنج‌های بلاک‌چین اتریوم تبدیل شوند، در فرایند ایجاد بلوک‌های جدید ایفای نقش کرده و در ازای آن نیز پاداشی در قالب رمز ارز اتریوم دریافت کنند.

قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال چیست؟

در مواجهه با این سوال که «عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال چیست؟» جامع‌ترین و کامل‌ترین پاسخ اصل «عرضه و تقاضا» در علم اقتصاد است. هر چه تقاضا برای خرید و استفاده از یک رمزارز بیشتر شود، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. بر عکس، هر چه تقاضا برای خرید یک دارایی کاهش یابد، قیمت آن نیز رشد چندانی نخواهد داشت. اما چگونه می‌توان عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در اقتصاد را شناسایی کرد؟

میزان تقاضا برای خرید و استفاده از ارز دیجیتال به صورت کلی به «میزان اعتبار» آن پروژه رمزارزی و «شرایط اقتصادی حاکم بر جهان» بستگی دارد. از زمان پیدایش بیتکوین تا به امروز بیش از ۲۳۰۰۰ ارز دیجیتال به بازار کریپتوکارنسی عرضه‌ شده‌اند؛ اما آیا تمامی این ۲۳۰۰۰ رمزارز، از اعتبار کافی و کاربرد واقعی در فضای بلاک‌چین برخوردارند؟

ارتباط اعتبار یک پروژه رمزارزی با قیمت آن

هر چه اعتبار یک پروژه رمزارزی بالاتر بوده و با هدفی مشخص برای افزودن یک مزیت خاص به بلاک چین طراحی شده باشد، قیمت آن نیز به تناسب میزان کاربردی که در میان کاربران دارد، افزایش خواهد یافت. یکی از روش‌هایی که می‌توانید اعتبار یک پروژه رمزارزی را مورد بررسی قرار دهید، بررسی ارزش بازار (Marketcap) آن است.

اما ارزش بازار یا اصطلاحا مارکت کپ در ارز دیجیتال چیست؟ حاصلضرب تعداد کل رمزارزهای در گردش در بازار و قیمت هر واحد آن رمزارز، ارزش بازار آن رمزارز را به ما ارائه می‌کند. برای مثال در زمان نگارش این مقاله قیمت بیت کوین برابر با ۲۹,۵۰۰ دلار و تعداد کل بیت‌کوین‌های وجود در بازار نیز برابر با ۱۹,۳۴۸,۷۳۷ است.

برای محاسبه ارزش بازار بیتکوین کافی است حاصل ۲۹,۵۰۰*۱۹,۳۴۸,۷۳۷ را محاسبه کنیم. به همین ترتیب، می‌توانید ارزش بازار هر رمزارزی که در نظر دارید را محاسبه کنید. وبسایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) نیز به عنوان پلتفرم مرجع در بازار ارز دیجیتال، لیست تمام رمزارزهای موجود در مارکت کریپتوکارنسی را به ترتیب ارزش بازار ارائه می‌کند.

همانطور که قبل‌تر توضیح داده شد، ارزش بازار یک دارایی رمزارزی می‌تواند معیار نسبتا خوبی برای تشخیص اعتبار آن پروژه باشد. ۵۰ رمزارز ابتدای لیست ارزها در وبسایت کوین مارکت کپ عموما به عنوان معتبرترین رمزارزهای موجود در بازار شناخته می‌شوند.

انتشار هرگونه خبر مثبت و منفی پیرامون روند توسعه و پیشروی پروژه‌های رمزارزی نیز به طور قطعی قیمت آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. چرا که اخبار مثبت منجر به جذب کاربران به آن پروژه و افزایش تقاضا شده و بالعکس اخبار منفی منجر به کاهش تقاضا برای خرید آن رمزارز می‌شود.

تاثیر شرایط اقتصادی حاکم بر جهان بر قیمت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در دسته دارایی‌های پرریسک قرار می‌گیرند و دارایی‌های پرریسک تنها در شرایط رونق اقتصادی در جهان بازدهی خواهند داشت. بالعکس، زمانی که شرایط کلان اقتصادی در جهان با بحران‌هایی همچون تورم و رکود مواجه شده‌است؛ نمی‌توان انتظار جهش‌های فوق‌العاده‌ای در قیمت بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال را داشت.

به همین منظور، اجرای سیاست‌های پولی از سوی ابرقدرت‌های اقتصادی جهان همچون ایالات متحده، قیمت ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که تاثیر قطعی بر قیمت رمزارزها می‌گذارد، نرخ بهره فدرال رزرو است. فدرال رزرو ایالات متحده به عنوان سازمان متولی امور مالی در اقتصاد جهان، در حال حاضر با اعمال سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره سعی در مهار تورم جهانی دارد.

با افزایش نرخ بهره، نقدینگی موجود در جامعه به سمت بانک‌ها سرازیر شده و همین موضوع منجر به کاهش ارزش بازار کریپتوکارنسی و سایر بازارهای مالی می‌شود. بنابراین، تا زمانی که فدرال رزرو به سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره ادامه دهد، نمی‌توانیم انتظار رشدهای قیمتی قابل توجهی در بازار رمزارزها را داشته باشیم.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که «عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال چیست؟» می‌بایست شرایط کلان اقتصادی و اعتبار هر یک از پروژ‌ه‌های رمزارزی را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به توضیحات ارائه شده در این قسمت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در زمان رونق اقتصادی در جهان، پروژه‌های معتبر رمزارزی بیشترین افزایش قیمت‌ها را تجربه خواهند کرد.

تفاوت پول فیات و ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت پول فیات و ارز دیجیتال چیست؟

منظور از ارز فیات (Fiat Money) همان پول‌های رایج امروزی همچون دلار، یورو، پوند و ریال است که به عنوان پول ملی کشورها شناخته می‌شود. پول فیات و ارز دیجیتال را می‌توان در ابعاد مختلف ماهیت وجودی، پشتوانه و نحوه قیمت‌گذاری با یکدیگر مقایسه کرد.

  • تفاوت در ماهیت وجودی

همان‌طور که ابتدای مقاله توضیح داده شد، ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی نداشته و تنها در بستر اینترنت قابل دسترس هستند. اما پول‌های فیات به صورت فیزیکی در دنیای واقعی قابل لمس و مشاهده‌اند.

  • پشتوانه

ارزهای دیجیتال هیچ‌گونه پشتوانه فیزیکی نداشته و پشتوانه اصلی آن‌ها اعتقاد و باور سرمایه‌گذاران به ارزشمند بودن آن‌ها است. اما ارزهای فیات دارای پشتوانه‌های فیزیکی همچون طلا هستند و دولت‌ها تنها در صورت وجود پشتوانه طلا در بانک مرکزی اجازه چاپ پول را دارند.

شاید برایتان جالب باشد که وجود پشتوانه فیزیکی برای ارزهای فیات تنها یک تصور و توهم میان افراد است؛ چرا که نظام پایه پولی طلا در اکثر کشورها از بین رفته و دولت‌ها به اعتبار اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور اقدام به انتشار اسکناس می‌کنند و نه به اعتبار وجود پشتوانه طلا در خزانه بانک مرکزی!

  • نحوه قیمت‌گذاری

همان طور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، قیمت ارزهای دیجیتال توسط مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. اما ارزش پول‌های فیات توسط دولت‌ها و بر اساس سیاست‌های پولی و مالی کشورها تعیین می‌شود. به بیان دیگر، دولت‌ها در تعیین ارزش پول فیات نقش اساسی دارند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست؟

«غیرمتمرکز بودن» ارزهای دیجیتال، اصلی‌ترین ویژگی صنعت کریپتوکارنسی بوده و تمامی مزایا و معایب استفاده از رمزارزها از همین ویژگی سرچشمه می‌گیرد که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای ارز دیجیتال چیست؟

غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین و ارز دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند بدون نیاز به هیچ‌گونه واسطه و یا نهاد مرکزی همچون بانک‌ها، تمام تراکنش‌های مالی خود را به صورت همتابه‌همتا، با کارمزد بسیار پایین و سرعت بالا انجام دهند. در واقع «آسان بودن انجام تراکنش‌ها با استفاده از این ارزها» اصلی‌ترین مزیتی است که کاربران را به استفاده از ارزهای دیجیتال ترغیب می‌کند.

معایب ارز دیجیتال چیست؟

غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال به نوعی باعث کاهش نفوذ سیاست‌های کشورهای ابر قدرت دنیا بر اقتصاد جهان شده و به همین علت استفاده از صنعت کریپتو در برخی کشورها با یک‌سری محدودیت و ممنوعیت‌هایی همراه است.

یکی دیگر از معایبی که در غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال ریشه دارد، نحوه استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال است. همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، شما برای انجام تراکنش‌های مالی در بستر بلاک‌چین تنها به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. هر کیف پول رمزارزی دارای یک‌سری عبارت‌های بازیابی بوده که در همان ابتدا در اختیار فرد قرار داده می‌شود.

دسترسی به دارایی‌های موجود در کیف پول تنها از طریق همین عبارت‌های بازیابی امکان‌پذیر است و در صورت مفقود شدن این عبارت‌ها به هیچ عنوان امکان پیگیری و دسترسی مجدد به دارایی وجود ندارد. بنابراین، بهتر است کلمات بازیابی کیف پول خود را به صورت کاملا امن در چندین نسخه نگهداری کرده و به هیچ وجه آن‌ها در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.

یکی دیگر از معایبی که آن هم از ماهیت غیرمتمرکز بودن صنعت رمزارز ناشی می‌شود، بروز اشتباهات سهوی در انجام انتقال ارزهای دیجیتال است. به این معنا که اگر شما در زمان انتقال ارز دیجیتال آدرس کیف پول مقصد را به صورت نادرست وارد کنید، به هیچ عنوان امکان بازیابی آن وجود نداشته و دارایی شما مفقود خواهد شد. علت نیز آن است که هیچ گونه نهاد مرکزی برای پیگیری آن وجود ندارد.

نوسان‌های قیمتی گسترده نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که فعالان بازار کریپتو با آن مواجه هستند. برخی کاربران این نوسان‌های بالا را به عنوان نوعی مزیت می‌شناسند و معتقدند این تغییرات قیمتی گسترده فرصت‌های خوبی برای کسب سود از بازار محسوب می‌شوند.

اما دسته دیگری معتقدند که این نوسان‌های قیمتی ناگهانی گاها منجر به وارد شدن ضررهای سنگین به معامله‌گران می‌شود و یکی از معایب اصلی بازار کریپتوکارنسی است. با این حال، موضوع اصلی این است که نوسان‌های قیمتی گسترده ذات بازار رمزارزها بوده و در واقع این بازار به واسطه همین نوسان‌ها بود که مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفت.

حال برای اینکه بخواهید جنبه منفی این نوسانات قیمتی گسترده گریبان شما را نگیرد، کافی است بر اصول مدیریت سرمایه مسلط شوید و کنترل هیجاناتی همچون ترس، طمع، خشم و غرور را در خود تقویت کنید.

کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال با هدف تمرکززدایی از امور مالی و حذف واسطه‌ها در این مسیر به وجود آمده‌اند. اصلی‌ترین کاربرد ارزهای دیجیتال نیز «انجام تراکنش‌ها در سرعت بالا، کارمزد پایین و بدون واسطه» است. همانطور که احتمالا می‌دانید «پول» نیز از ابتدای پیدایش تنها به عنوان واسطه انجام معاملات ایفای نقش می‌کرد و با هدف آسان‌سازی مبادلات بین افراد به وجود آمده بود. به همین منظور، برخی کشورها با به کارگیری ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های بین‌المللی اقدام به صادرات و واردات نموده و از این طریق تحریم‌های اقتصادی را دور می‌زنند.

با گذشت زمان نقش‌های دیگری همچون «ابزار ذخیره ارزش» برای پول ایجاد شد. ارزهای دیجیتال نیز به عنوان یک الگوی دیجیتالی از پول از همین قاعده پیروی می‌کنند و افراد بسیاری با خرید رمزارزهای معتبر بازار، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار کرده تا از این طریق بتوانند ارزش دارایی خود را در طول زمان حفظ کنند.

آینده ارز دیجیتال چیست؟

آینده ارز دیجیتال چیست؟

کاهش قیمت ارزهای دیجیتال طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاران بسیاری را پیرامون آینده بازار کریپتوکارنسی دچار شک و تردیدهایی کرده است. بازار رمزارزها یک صنعت نوظهور بوده و بسیاری از پتانسیل‌های آن هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تکنولوژی با سرعت بالایی در حال توسعه بوده و در آینده‌ای نه چندان دور، فناوری بلاک‌چین تمام امورات روزمره افراد را فرا می‌گیرد و با یک جهان تماما دیجیتالی مواجه خواهیم بود.

انجام تراکنش‌های مالی در این دنیای دیجیتالی، تنها از طریق ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که با گسترش بلاک‌چین، صنعت کریپتوکارنسی نیز روز به روز گسترش یابد و افزایش تقاضا برای استفاده از ارزهای دیجیتال، افزایش قیمت‌‌ها را به دنبال داشته باشد.

آشنایی با برخی اصطلاحات مهم در ارز دیجیتال

اصطلاحات مهم در ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین مباحث در مطلب «ارز دیجیتال چیست؟»، آشنایی با اصطلاحات رایج در این بازار است. همان طور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال یک فناوری کاملا نوظهور بوده و پر از اصطلاحات جدید و ناآشنا است. برای جلوگیری از انجام هرگونه فعالیت‌های اشتباه بهتر است مفاهیم اصلی این بازار را به خوبی بشناسید.

  • نهنگ (Whale)

نهنگ ارز دیجیتال به کسی گفته می‌شود که مقدار بسیار زیادی از یک رمزارز را در کیف پول خود دارد. نهنگ‌ها اصلی‌ترین بازیگران بازار کریپتوکارنسی هستند و با انجام معاملات خرید و فروش با حجم بالا، قیمت رمزارزها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. تفسیر این موضوع نیز در همان اصل «عرضه و تقاضا» نهفته است!

  • کیف پول ارز دیجیتال (Wallet)

نرم‌افزار یا سخت‌افزارهایی هستند که از آن‌ها برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. کیف پول ارز دیجیتال یا اصطلاحا کریپتو ولت هر کاربر در فضای بلاک‌چین به صورت انحصاری به خود فرد اختصاص داشته و فرد دیگری به هیچ عنوان امکان دسترسی به آن را ندارد. (مگر در صورت داشتن عبارت‌های بازیابی کیف پول!)

  • ماینر (Miner)

دستگاه‌هایی که عملیات استخراج ارز دیجیتال را انجام می‌دهند، اصطلاحا ماینر نامیده می‌شوند. ماینرها با اتصال به بلاک‌چین و حل مسئله‌های گرافیکی و ریاضی پیچیده به تامین امنیت شبکه می‌پردازند و در ازای آن پاداشی در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

  • هش تراکنش (Hash)

به ازای هر تراکنش رمزارزی که در بلاک‌چین ثبت می‌شود، یک رشته شامل حروف و اعداد به عنوان هش تراکنش ایجاد می‌شود که حکم همان کد پیگیری در تراکنش‌های بانکی را دارد. با استفاده از هش تراکنش کاربران می‌توانند وضعیت هر تراکنش را در مرورگر اختصاصی بلاک‌چین مشاهده کنند.

  • کوین (Coin)

به آن دسته از رمزارزهایی که دارای بلاک‌چین اختصاصی هستند، اصطلاحا کوین گفته می‌شود. برای مثال رمزارز اتر (ETH) رمزارز اختصاصی بلاک‌چین اتریوم بوده و یک کوین محسوب می‌شود.

  • توکن (Token)

آن دسته از رمزارزهایی که بلاک‌چین اختصاصی نداشته و روی سایر بلاک‌چین‌های موجود ایجاد می‌شوند، اصطلاحا توکن گفته می‌شود. برای مثال رمزارز شیبا (SHIB) یک توکن بوده که دارای بلاک‌چین اختصاصی نیست و روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده‌است. بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت کوین و توکن در داشتن بلاک‌چین اختصاصی است.

  • توکن سوزی (Token Burn)

توکن سوزی مکانیسمی که با هدف کنترل تورم در بازار یک رمزارز صورت می‌گیرد. به این صورت که تیم توسعه‌دهنده پروژه در بازه‌های زمانی مشخص تعدادی از توکن‌های در گردش را به کیف پول‌های بدون بازگشت منتقل می‌کند. این فرایند منجر به کاهش عرضه آن رمزارز در بازار شده و با هدف حفظ ارزشمندی دارایی در بلند مدت می‌شود.

  • ایردراپ ارز دیجیتال (Airdrop)

ایردراپ ارز دیجیتال فرایندی است که در آن کاربران می‌توانند با انجام یک‌سری فعالیت مشخص شده از سوی تیم توسعه‌دهنده پروژه همچون مشارکت در شبکه‌های اجتماعی یا ایفای نقش در فرایند تست نت (TestNet) شبکه، ارز دیجیتال رایگان دریافت کنند. ایردراپ معمولا با هدف بازاریابی و شناساندن پروژه‌های رمزارزی جدید به بازار کریپتو انجام می‌شود.

  • پامپ و دامپ قیمتی (Pump & Dump)

به جهش ناگهانی قیمت ارز دیجیتال اصطلاحا پامپ (Pump) و به کاهش ناگهانی قیمت نیز دامپ (Dump) گفته می‌شود.

  • آلت سیزن (Altseason)

منظور از آلت سیزن شرایطی است که در آن سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بیتکوین دارد.

  • معاملات اسپات (Spot)

معاملات خرید و فروش بین ارزهای دیجیتال به نرخ لحظه‌ای میان کاربران اصطلاحا معاملات اسپات یا نقدی گفته می‌شود. یک معامله خرید ارز دیجیتال به روش اسپات، خریدار دارایی مورد نظر را به صورت نقدی از فرد فروشنده خریداری کرده و صاحب موجودی آن رمزارز خواهد شد.

  • معاملات آتی (Futures)

معاملات فیوچرز شامل یک توافق بین خریدار و فروشنده برای خرید یا فروش یک رمزارز در آینده است. معاملات فیوچرز عموما برای پیش‌بینی حرکات آینده قیمت و احساسات بازار استفاده می‌شود و هیچ‌گونه مبادله دارایی بین خریدار و فروشنده صورت نمی‌گیرد. در بازار فیوچرز کاربران می‌توانند در حالی که یک دارایی را از قبل ندارند، وارد موقعیت معاملاتی فروش یا Short شده و از کاهش قیمت کسب سود کنند.

  • بازار گاوی (Bullish)

منظور از بازار گاوی زمانی است که قیمت‌ها روند صعودی دارند. علت این نوع نام‌گذاری این است که معامله‌گران قدیمی بازار می‌گویند گاو با شاخ‌های خود قیمت را به سمت بالا سوق می‌دهد.

  • بازار خرسی (Bearish)

بازار خرسی نیز زمانی است که قیمت‌ها در روندهای نزولی قرار گرفته‌اند. علت انتخاب این نام نیز این است که معامله‌گران قدیمی بازار معتقدند خرس با پنجه‌های خود به قیمت حمله کرده و آن را پایین می‌کشد.

  • فومو (FOMO)

یکی از رایج‌ترین احساسات معامله‌گران در بازار رمزارزها احساس فومو یا همان ترس از دست دادن است. زمانی که قیمت‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرند، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ممکن است فرصت کسب سود را از دست بدهند و به همین علت بدون تحلیل و بررسی، در سقف‌های قیمتی اقدام به خرید می‌کنند.

انواع ارز دیجیتال چیست؟

انواع ارز دیجیتال چیست؟

«بیتکوین» اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال در شبکه بلاک‌چین است که در سال ۲۰۰۹ توسط فردی با هویت ناشناس و معروف به ساتوشی ناکاموتو به بازار کریپتوکارنسی عرضه شد. پس از آن رمزارزهای دیگری نیز با اهداف گوناگون به بستر بلاک‌چین اضافه شدند. به تمام رمزارزهایی که پس از بیت‌کوین به بازار ارز دیجیتال عرضه شدند اصطلاحا «آلت‌ کوین» گفته می‌شود.

کلمه آلت‌کوین از عبارت Alternative به معنای جایگزین ریشه دارد و منظور رمزارز جایگزین بیتکوین است. بنابراین به صورت کلی می‌توانیم رمزارزهای موجود در بازار را به بیت‌کوین و آلت‌کوین تقسیم کنیم.

آلت‌کوین‌ها نیز خود شامل دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند. هر دسته رمزارزهای خاصی را در بر گرفته و هدف مشخصی را نیز دنبال می‌کند. در ادامه، مهم‌ترین انواع ارز دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • استیبل‌کوین‌ (Stablecoin)

استیبل‌کوین‌ها آن دسته از ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها به یک دارایی فیزیکی همچون دلار یا طلا وابسته بوده و درگیر نوسانات قیمتی گسترده سایر رمزارزها در بازار نمی‌شوند. برای مثال ارز دیجیتال تتر (USDT) یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار آمریکاست و قیمت آن همواره با ارزش دلار برابری می‌کند. ارز دیجیتال پکس گلد (PAXG) نیز یک استیبل‌کوین با پشتوانه طلاست که ارزش آن همواره با ارزش اونس جهانی برابری می‌کند.

  • دیفای (DeFi)

کلمه دیفای (DeFi) مخفف عبارت Decentralized Finance بوده و امور مالی غیرمتمرکز را در بر می‌گیرد. این دسته از پروژه‌ها با هدف از بین بردن تمامی واسطه‌های مالی ایجاد شده‌اند. رمزارزهای آوالانچ (AVAX)، چین لینک (LINK) و گراف (GRT) برترین ارزهای دیجیتال در حوزه دیفای هستند.

  • توکن‌های غیرمثلی (NFT)

این دسته از ارزهای دیجیتال با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری، مالکیت اختصاصی یک اثر هنری دیجیتالی در فضای بلاک‌چین را امکان‌پذیر می‌کنند. افرادی که در زمینه خلق آثار هنری فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از بلاک‌چین آن را به یک توکن غیرقابل تعویض و غیرقابل جایگزین تبدیل کرده و از طریق خرید و فروش آن کسب درآمد داشته باشند. رمزارزهای ایپ‌کوین (APE)، دیسنترالند (MANA) و سندباکس (SAND) مطرح‌ترین ارزهای دیجیتال در حوزه NFT هستند.

  • میم کوین‌ها (Memes)

میم‌کوین‌ اصطلاحا به آن دسته از ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که بر اساس موضوعات ترند و شوخی‌های حاکم بر بازار کریپتوکارنسی ایجاد شده‌اند و هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. این دسته از ارزهای دیجیتال به دلیل نوسان‌های روزانه ناگهانی برای بسیاری از کاربران جذابیت بالایی دارند.

ارز دیجیتال دوج‌کوین (DOGE) محبوب‌ترین میم‌ کوین بازار رمزارزها است که ایلان ماسک، یکی از افراد تاثیرگذار بر بازار کریپتو، از حامیان بزرگ این رمزارز محسوب می‌شود. دوج‌کوین در حال حاضر در جمع ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار گرفته و حجم معاملات بالایی را از آن خود کرده‌است.

  • شت‌کوین‌ها (Shitcoins)

شت‌کوین‌ها نیز همچون میم‌کوین‌ها هیچ گونه پشتوانه‌ای نداشته و هدف مشخصی را نیز دنبال نمی‌کنند. ویژگی بارز این دسته از ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی بسیار گسترده و ناگهانی است؛ برای مثال ۴۰۰۰ درصد افزایش قیمت در یک روز! ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) یکی از محبوب‌ترین شت‌ کوین‌های موجود در بازار رمزارزهاست که تاکنون سودهای کلان قابل توجهی را نصیب هولدرهای خود کرده‌است.

  • متاورس (Metaverse)

متاورس یکی از جدیدترین نمودهای توسعه تکنولوژی در جهان است که وعده داده تا انجام تمام امور روزمره افراد را در یک فضای دیجیتالی سه بعدی محقق کند. این دسته از پروژه‌های رمزارزی بر ایجاد و توسعه پلتفرم‌هایی که کاربران با پیوستن آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های گوناگونی را به صورت مجازی تجربه کنند، تمرکز دارند.

ارزهای متاورسی نیز نقش پول در این پلتفرم‌ها را ایفا می‌کنند و افراد تنها با دارا بودن این ارزها می‌توانند در این پلتفرم‌ها تعامل داشته باشند. رمزارزهای ایپ‌کوین (APE)، دیسنترالند (MANA) و سندباکس (SAND) سه مورد از بهترین ارزهای متاورس هستند.

  • دائو (DAO)

کلمه دائو (DAO) مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization بوده و به معنای «سازمان خودگردان غیرمتمرکز» است. این دسته از ارزهای دیجیتال با این هدف ایجاد شده‌اند که با به‌کارگیری فناوری قرارداد هوشمند، فعالیت‌ها و امور انسانی را به صورت غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین توسعه دهند.

این فناوری در واقع امکان مدیریت فعالیت‌های انسانی را به صورت غیرمتمرکز فراهم کرده و افراد می‌توانند ضمن آگاهی از پروتکل‌های هر پروژه، به آن بپیوندند، تزریق سرمایه داشته باشند و در فعالیت‌های گوناگون ایفای نقش کنند. این پلتفرم‌ها بر اساس کدهای برنامه‌نویسی‌شده و بدون نیاز به هیچ عامل واسطه‌ای عمل می‌کنند. رمزارزهای یونی سواپ (UNI)، آربیتروم (ARB) و کرودائو (CRV) برترین رمزارزهای موجود در حیطه پروژه‌های دائو (DAO) هستند.

  • پرایوسی کوین (Privacy)

دسته دیگری از ارزهای دیجیتال نیز وجود دارند که مبنی بر حفظ حریم خصوصی طراحی و ایجاد شده‌اند. در تراکنش‌های پرایوسی‌کوین‌ها تنها ارسال‌کننده و دریافت‌کننده از میزان سرمایه مورد انتقال آگاهی دارند و موجودی کیف پول یک پرایوسی‌کوین فقط برای مالک آن قابل نمایش است.

در صورتی که سایر بلاک‌چین‌ها همچون بلاک‌چین بیت‌کوین، مقدار هر تراکنش و موجودی کیف پول‌ها را به صورت عمومی نمایش می‌دهد، امکان شناسایی مالک کیف پول وجود ندارد. رمزارزهای مونرو (XMR)، زِد کش (ZEC) و دَش (DASH) برترین رمزارزها در زمینه پرایوسی‌ کوین هستند.

  • اوراکل‌ها (Oracles)

اوراکل‌ها یکی از مهم‌ترین انواع رمزارز هستند که به عنوان یک عنصر حیاتی در بلاک‌چین عمل می‌کنند. این دسته از پروژه‌های ارز دیجیتال همچون پلی بین بلاک‌چین و دنیای واقعی هستند که عملکرد قراردادهای هوشمند را تضمین می‌کنند. رمزارزهای چین لینک (LINK) و بند پروتکل (BAND) برترین رمزارزهای موجود در زمینه اوراکل‌ها هستند.

  • رپد توکن (Wrapped)

این دسته از ارزهای دیجیتال با هدف استفاده همزمان یک کوین در شبکه‌های مختلف ایجاد شده‌اند. در واقع این نوع از پروژه‌های‌ ارز دیجیتال قابلیت نقل و انتقال بین شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی را فراهم کرده‌اند. قیمت رپد کوین‌ها به قیمت رمزارزی که بر اساس آن به وجود آمده‌اند، بستگی دارد.

برای مثال رپد بیت‌کوین یا همان WBTC توکنی است که بیت‌کوین را به بلاک‌چین غیر بومی اتریوم متصل می‌کند. قیمت رپد بیت‌کوین نیز در هر لحظه با قیمت رمزارز BTC برابری می‌کند. به بیان دیگر رپد بیت‌کوین، بیت‌کوینی است که در شبکه اتریوم قرار گرفته است.

  • وب ۳ (WEB 3.0)

ارزهای دیجیتال وب ۳ یکی دیگر از آینده‌دارترین انواع رمزارزها هستند که بر پایه نسل سوم اینترنت، اینترنت غیرمتمرکز، توسعه داده شده‌اند. از ویژگی‌های منحصر به فرد نسل سوم اینترنت (WEB 3.0) این است که توسط نهاد یا پلتفرم مرکزی مدیریت نشده و دیتاهای مربوط به کاربران اینترنت توسط هیچ سروری ذخیره نمی‌شود.

تمرکز این دسته از پروژه‌های رمزارزی بر این است که اپلکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی را بر بستر اینترنت غیرمتمرکز به نحوی توسعه دهند که جایگزین پلتفرم‌های رایج امروزی همچون اینستاگرام، فیسبوک، پلتفرم‌های پخش‌کننده موسیقی، پیام‌رسان‌ها و … شوند. رمزارزهای پولکادات (DOT)، لوپرینگ کوین (LRC) و آدیوس (AUDIO) سه مورد از برترین ارزهای دیجیتال در حوزه وب ۳ هستند.

نظر بزرگان در مورد ارز دیجیتال چیست؟

نظر بزرگان در مورد ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارز دیجیتال از سال ۲۰۰۹ تا به امروز مخالفان و موافقان بسیاری پیدا کرده که هر یک با تفاسیر متفاوتی، ابعاد مختلف بیت‌کوین و بازار رمزارزها را مورد بررسی قرار داده‌اند. بنابراین، خالی از لطف نیست که قسمتی از مطلب «ارز دیجیتال چیست؟» را به توصیفات بزرگان از بازار ارزهای دیجیتال اختصاص دهیم.

  • ایلان ماسک – مدیرعامل شرکت تسلا:

«روزی پول کاغذی کنار می‌رود و ارز دیجیتال بدون شک، در انتقال ارزش، به مراتب بهتر از پول‌های کاغذی عمل می‌کند.»

  • وارن بافت – سرمایه‌گذار بزرگ دنیا:

«بیت‌کوین یک سراب است؛ از آن دور بمانید. آنچه که قطعا به وقوع می‌پیوندد، یک پایان بد خواهد بود.»

  • بیل گیتس – بنیان‌گذار مایکروسافت:

«من فکر می‌کنم این یک سفر هیجان انگیز اجباری است؛، اما دولت‌ها می‌خواهند که بر حریم آن تسلط داشته باشند. بیت‌کوین هیجان‌انگیز است،؛ زیرا نشان می دهد چقدر ساده و راحت است. بیت کوین بهتر از ارز‌های سنتی است؛ چراشما مجبور نیستید به صورت فیزیکی آن را حمل کنید و البته، برای معاملات بزرگ، پول فیزیکی بسیار آزاردهنده خواهد بود.»

  • میلتون فریدمن – برنده جایزه نوبل اقتصاد:

«معتقدم که اینترنت یکی از نیروهای اصلی در کاهش نقش دولت است. اما یکی از چیزهایی که در نظر گرفته نمی‌شود، به زودی توسعه خواهد یافت، پول الکترونیکی قابل اعتماد است.»

  • ویتالیک بوترین – خالق اتریوم:

«تفاوت بیت‌کوین و اتریوم همچون تفاوت ماشین حساب جیبی و گوشی هوشمند است. ماشین حساب جیبی فقط یک کار را انجام می‌دهد و همین یک را نیز خوب انجام می‌دهد. اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید، پس شما یک ماشین حساب جیبی، پخش‌کننده موسیقی، مرورگر و خیلی چیزهای دیگر را هم به عنوان اپلیکیشن در گوشی خود دارید.»

چه افراد و سازمان‌هایی در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرد‌ه‌اند؟

چه افراد و سازمان‌هایی در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرد‌ه‌اند؟

بازار ارز دیجیتال با عملکرد فوق‌العاده‌ای که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از خود نشان داد، سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی بسیاری را به سمت خود جذب کرد و توانست در سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت (Microsoft)، آمازون (Amazon)، فیسبوک (Facebook)، گری اسکیل (Grayscale)، گوگل (Google)، اپل (Apple)، مایکرواستراتژی (Microstrategy) و تسلا (Tesla) جایگاه تثبیت شده‌ای پیدا کند.

بری سیلبرت (Barry Silbert) بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دیجیتال کارنسی گروپ، مایکل سیلور (Michael Saylor) مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، تایلر و کامرون وینکلواس(Winklevoss) بنیان‌گذاران صرافی Gemeni، ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل کمپانی تسلا (Tesla)،  برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) بنیان‌گذار بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آمریکای شمالی یعنی کوین بیس (Coinbase) و کتی وود (Cathie Wood) بنیان‌گذار شرکت مدیریت سرمایه ARK Invest از بزرگ‌ترین نهنگ‌های بیت‌کوین هستند.

قوانین وضع شده در مورد ارز دیجیتال چیست؟

قوانین وضع شده در مورد ارز دیجیتال چیست؟

صنعت بلاک‌چین و ارز دیجیتال در اغلب کشورهای جهان به عنوان یک بستر مناسب برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید شناخته می‌شوند. مقامات ارشد مالی در سطح جهان معتقدند که با توجه به استقبال گسترده افراد از رمزارزها می‌بایست قانون‌گذاری‌هایی برای این کلاس از دارایی صورت بگیرد تا افراد نتوانند از ویژگی غیرمتمرکز بودن این تکنولوژی برای اهداف کلاهبرداری و پول‌شویی سواستفاده کنند.

برخی کشورها همچون السالوادور بیت‌کوین را به عنوان پول رسمی کشور پذیرفته‌‌اند. استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌‌کوین نیز در برخی کشورها به امری بسیار رایج تبدیل شده‌است.

اصلی‌ترین نهاد قانون‌گذاری بر ارزهای دیجیتال در سطح جهان، کمیته بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بوده که نهایت تلاش خود را در راستای مهار فعالیت‌های مالی غیرمجاز در پوشش ارزهای دیجیتال به کار گرفته و خواهان اعمال قوانین نظارتی و مالیاتی بر صنعت کریپتوکارنسی است. برخی کشورها نیز وجود دارند که هر گونه فعالیت رمزارزی از جمله خرید و فروش ارزهای دیجیتال و استخراج را ممنوع اعلام کرده‌اند.

قوانین ایران در مورد ارز دیجیتال چیست؟

قوانین ایران در مورد ارز دیجیتال چیست؟


خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران به‌صورت رسمی قانونی نیست؛ اما انجام معاملات آن در کشور جرم محسوب نمی‌شود. طبق آخرین قوانین مربوط به ارز دیجیتال در ایران، معاملات خرید و فروش بیت‌کوین و سایر رمزارزها در بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی قابل انجام نبوده و تنها از طریق صرافی‌های رمزارزی امکان‌پذیر است. استخراج ارزهای دیجیتال نیز اگر با کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود، هیچ‌گونه ممانعت قانونی ندارد.

روش‌های کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال چیست؟

روش‌های کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال چیست؟

معامله‌گری یا ترید، سرمایه‌گذاری بلند مدت، استخراج، شرکت در ایردراپ‌ها، استیکینگ، فعالیت‌های آموزشی، تولید محتوا، ارائه مشاوره‌های مالی و دعوت دوستان به صرافی‌های ارز دیجیتال، مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال هستند.

معامله‌گری یا ترید ارز دیجیتال

اگر از مخاطبان پر و پا قرص اخبار بازار کریپتوکارنسی هستید و نسبت به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تسلط کافی دارید، نوسان‌های قیمتی گسترده ارزهای دیجیتال می‌تواند فرصت‌های کسب درآمد بسیار خوبی را برای شما فراهم کند.

مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

اگر با تحلیل نمودارهای قیمتی آشنایی چندانی ندارید اما علاقمند به فعالیت در بازار ارز دیجیتال هستید، می‌توانید بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به خرید رمزارزهای برتر بازار اختصاص دهید و از این طریق ارزش سرمایه‌تان را در طول زمان در برابر بحران‌های اقتصادی همچون تورم حفظ کنید.

شرکت در ایردراپ‌ها

اگر از کاربران فعال پلتفرم‌های توییتر و دیسکورد هستید، می‌توانید صفحات رسمی پروژه‌های رمزارزی جدید را پیدا کرده و با شرکت در ایردراپ‌های کریپتویی، ارز دیجیتال رایگان به دست آورید.

استیک ارز دیجیتال

سپرده‌گذاری پول نقد در بانک را به یاد بیاورید؛ در فرایند استیک ارز دیجیتال شما می‌توانید دارایی رمزارزی خود را درون پلتفرم‌ها یا کیف پول‌های مشخصی سپرده‌گذاری کنید و در ازای آن درصدهای مشخصی سود دریافت کنید. برای مثال، در استیک اتریوم شما رمزارز اتر (ETH) را درون استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنید و در ازای آن به صورت سالانه درصد مشخصی اتریوم به شما تعلق می‌گیرد.

فعالیت‌های آموزشی، تولید محتوا و ارائه مشاوره‌ مالی در زمینه ارز دیجیتال

اگر به صنعت بلاک‌چین و کریپتوکارنسی علاقمند هستید و اطلاعات کافی در این زمینه دارید، می‌توانید با تولید محتواهای خبری، برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مشاوره مالی به صاحبان سرمایه به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازید.

دعوت دوستان به صرافی ارز دیجیتال

یکی از استراتژی‌هایی که صرافی‌های ارز دیجیتال برای بازاریابی به کار می‌گیرند، برگزاری جشنواره‌های مختلف و اهدای جوایز به کاربران در قبال معرفی دوستان به صرافی است. همانطور که احتمالا می‌دانید درآمد اصلی صرافی‌های ارز دیجیتال از کارمزد معاملات کاربرانشان است.

اکثر صرافی‌های رمزارزی در قبال دعوت دوستان به پلتفرم، درصدی از کارمزد معاملات فرد دعوت‌شده را به عنوان هدیه به حساب فرد دعوت‌کننده واریز می‌کند. از همین رو، شما می‌توانید با ثبت‌نام در صرافی‌های مختلف و دعوت دوستان به این پلتفرم‌ها، بدون سرمایه اولیه ارز دیجیتال به دست آورید.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال تنها از طریق صرافی ارز دیجیتال امکان‌پذیر است. با استقبال گسترده افراد از صنعت ارز دیجیتال، صرافی‌های رمزارزی بسیاری در سطح جهان و ایران راه‌‌اندازی شده‌ که خدمات گوناگونی در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال به کاربران ارائه می‌کنند.

با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه ایران، اکثر صرافی‌های خارجی فعالیت کاربران ایرانی را ممنوع اعلام کرده‌اند و در صورتی که تشخیص دهند فردی با آی پی ایران در حال فعالیت است، اقدام به بلوکه کردن حساب او می‌کنند. بنابراین همواره پیشنهاد می‌شود تا از پلتفرم‌های داخلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از معتبرترین پلتفرم‌های رمزارزی در ایران است که بستری امن و با سرعت بالا برای خرید و فروش بیت‌کوین و بیش از ۱۰۰ آلت‌کوین برتر بازار رمزارزها به روش‌های مختلف از جمله ربات معامله‌گر ارز دیجیتال، معاملات استاپ لیمیت و استاپ مارکت برای کاربران ایرانی فراهم کرده‌است.

ثبت نام در او ام پی فینکس به راحتی با ارائه یک ایمیل کاربری از طریق وبسایت و اپلیکیشن امکان‌پذیر بوده و احراز هویت در او ام پی فینکس نیز به راحتی طی تنها سه مرحله و در کمتر از پنج دقیقه انجام می‎‌شود.

مطالعه بیشتر: آموزش ثبت نام در او ام پی فینکس

بهترین روش نگهداری از ارز دیجیتال چیست؟

بهترین روش نگهداری از ارز دیجیتال چیست؟

نگهداری از ارزهای دیجیتال تنها از طریق کیف پول‌های رمزارزی (Crypto Wallet) امکان‌پذیر است. کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو دسته کیف پول‌های سرد (آفلاین) و کیف پول‌های گرم (آنلاین) تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک کاربرد مجزایی در دنیای بلاک‌چین و کریپتو دارند.

اگر قصد دارید حجم بسیار بالایی از دارایی رمزارزی را خریداری کرده و برای یک مدت زمان طولانی نگهداری کنید، بهتر است از کیف پول‌های سرد مثل کیف پول‌های کاغذی یا کیف پول‌های سخت افزاری لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) استفاده کنید. این دسته از کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند و هیچ خطری مبنی بر هک یا از دست رفتن دارایی، سرمایه شما را مورد تهدید قرار نمی‌دهد.

اما اگر حضور شما در بازار رمزارزها در قالب فعالیت‌های کوتاه مدت یا میان مدت است، می‌توانید از کیف پول‌های گرم (آنلاین) مثل کیف پول‌ نرم‌افزاری تراست ولت (Trust Wallet) یا کیف پول تحت وب متامسک (Metamask) استفاده کنید.

لازم به ذکر است که صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس تمام دارایی کاربران را به صورت آفلاین و درون کیف پول‌های سرد نگهداری می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید بیت‌کوین یا هر آلت‌کوین دیگری که در نظر دارید را در او ام پی فینکس خریداری کرده، در کیف پول حساب کاربری خود نگهداری کنید و هر زمان قصد نقد کردن دارایی رمزارزی خود را داشتید، به راحتی آن را در بازار معاملات به فروش برسانید.

مطالعه بیشتر: بهترین کیف پول ارز دیجیتال

نکات پایانی برای ورود به بازار ارز دیجیتال

در هنگام فعالیت در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال، ابتدا می‌بایست افق زمانی خود را مشخص کنید. اگر تصمیم شما سرمایه‌گذاری بلند مدت در ارز دیجیتال است، بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری، پروژه‌های رمزارزی با ارزش بازار بالا هستند. طبق هرم سرمایه‌گذاری، شما می‌بایست ۵۰ درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را به رمزارز شماره یک بازار یعنی بیت‌کوین اختصاص دهید.

رمزارزهای اتریوم، بایننس کوین، سولانا و به صورت کلی ۱۰ رمزارز برتر بازار پس از بیت‌کوین می‌بایست ۳۰ درصد از سبد سرمایه‌گذاری شما را تشکیل دهند. برای متنوع‌سازی پرتفولیو نیز می‌توانید ۱۵ درصد از سرمایه‌تان را به رمزارزهایی که در جایگاه دهم تا بیستم وبسایت کوین مارکت کپ قرار گرفته‌اند، اختصاص دهید. در نهایت، میم‌کوین‌ها و شت‌کوین‌ها به عنوان پرریسک‌ترین دارایی‌های رمزارزی نیز می‌بایست تنها ۵ درصد از سرمایه شما را دربرگیرند.

بیشترین سوالات کاربران در مورد ارز دیجیتال

ترید ارز دیجیتال چیست؟

کسب درآمد از نوسان‌های قیمتی کوتاه مدت یا میان مدت ارزهای دیجیتال اصطلاحا ترید ارز دیجیتال نامیده می‌شود.

منظور از هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟

نگهداری بلند مدت ارزهای دیجیتال اصطلاحا هولد کردن (HOLD) نامیده می‌شود. افرادی که در یک بازه زمانی بلند مدت ارزهای دیجیتال را نگهداری کرده و نمی‌فروشند، هولدر نام دارند.

بهترین منابع برای دنبال کردن اخبار ارز دیجیتال چیست؟

پلتفرم تحلیلی – خبری کوین‌تلگراف یکی از کامل‌ترین مراجع خبری در دنیای بلاک‌چین و ارز دیجیتال است.

بهترین سایت تحلیل ارز دیجیتال چیست؟

وبسایت تریدینگ ویو با ارائه نمودارهای لحظه‌ای قیمت و ابزارهای تحلیلی متنوع، بستری حرفه‌ای را برای تحلیل ارزهای دیجیتال فراهم کرده‌است.

توکن حاکمیتی در ارز دیجیتال چیست؟

توکن‌های حاکمیتی یکی از انواع ارز دیجیتال هستند که حق مشارکت و رای‌دهی در تصمیمات پلتفرم را در اختیار دارندگان قرار می‌دهند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال تنها از طریق صرافی ارز دیجیتال امکان‌پذیر بوده که یک پلتفرم آنلاین است. دسترسی به صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به سادگی از طریق وبسایت یا اپلیکیشن‌های گوناگون امکان‌پذیر است.

بهترین صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی آنلاین او ام پی فینکس ضمن پشتیبانی از برترین و جدیدترین رمزارزهای بازار کریپتو، امکانات گسترده‌ای همچون انواع روش‌های خرید و فروش، ربات تریدر ارز دیجیتال، کارت هدیه رمزارزی و جداول سود و زیان را نیز به کاربران ارائه می‌کند.

سلب مسئولیت در محتوای ارز دیجیتال چیست؟

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا