آموزش ارز دیجیتالآموزش صرافی های ارز دیجیتال

آشنایی با شبکه های انتقال ارز دیجیتال و میزان کارمزد هر کدام

شبکه های انتقال ارز دیجیتال همانطور که از نامشان پیداست در واقع بسترهایی هستند که امکان واریز و برداشت ارزهای دیجیتال را برای کاربران در سراسر دنیا فراهم کرده‌اند. مهم‌ترین خاصیت رمزارزها این است که افراد می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیت، با کمترین هزینه‌های جانبی و در سریع‌ترین زمان ممکن به انتقال پول بپردازند.

به بیان دیگر شبکه های انتقال ارز دیجیتال در واقع یک مسیر تعریف شده هستند که رمزارزهای مورد نظر شما را از کیف پول مبدا به کیف پول مقصد هدایت می‌کنند. در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال و میزان کارمزد هر یک را بررسی خواهیم کرد.

پادکست آشنایی با شبکه های انتقال ارز دیجیتال

شبکه های انتقال ارز دیجیتال چیست؟

شبکه های انتقال ارز دیجیتال 02

همانطور که در دنیای واقعی، ارسال کالا از یک شهر به شهر دیگر را بر عهده اداره پست می‌گذاریم، در دنیای ارزهای دیجیتال نیز می‌بایست انتقال یک دارایی دیجیتالی از یک کیف پول به کیف پول دیگر را به شبکه های انتقال ارز دیجیتال واگذار کنیم. این شبکه‌ها براساس پروتکل‌های از پیش تعریف شده، رمزارز مورد نظر شما را بر بستر بلاک‌چین انتقال می‌دهند. دسترسی به این شبکه‌ها نیز از طریق کیف پول‌های کریپتویی (Wallet) و همچنین صرافی ارز دیجیتال امکان‌پذیر است.

تاکنون چندین شبکه انتقال در دنیای بلاکچین معرفی شده‌اند که هر یک تحت شرایط مشخصی انتقال دارایی‌های رمزارزی را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تفاوت شبکه های انتقال ارز دیجیتال می‌شود و البته برای کاربران بازار کریپتوکارنسی نیز بسیار اهمیت دارد، میزان کارمزد دریافتی این شبکه‌هاست.

همانطور که اداره پست به منظور ارائه خدمات انتقال کالا از شما پول دریافت می‌کند، انتقال ارزهای دیجیتال توسط شبکه‌های بلاکچینی نیز رایگان نبوده و دارای مقدار مشخصی کارمزد است. هر یک از انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال مقادیر کارمزد متفاوتی ارائه می‌کنند. بنابراین علاوه بر قیمت ارز دیجیتال، هزینه انتقال شبکه های ارز دیجیتال نیز برای افرادی که در بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال تصور کنید قصد دارید از یک صرافی ارز دیجیتال اقدام به خرید بیت کوین (BTC) کرده و آن را به کیف پول تراست ولت انتقال دهید؛ در چنین شرایطی در مرحله اول قیمت بیت کوین را بررسی کرده و سپس بر اساس تحلیل خود یک سفارش خرید ثبت می‌کنید. بعد از اینکه سفارش خرید شما به صورت کامل انجام شد می‌توانید با استفاده از شبکه انتقالی که کمترین کارمزد انتقال را برای بیتکوین ارائه می‌کند و توسط صرافی مورد نظر شما و همچنین کیف پول تراست ولت پشتیبانی می‌شود، موجودی بیت کوین خود را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید.

کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، برای انتقال انواع دارایی رمزارزی بر بستر بلاکچین شما می‌توانید از شبکه های انتقال ارز دیجیتال استفاده کنید و در ازای پرداخت کارمزد مشخصی، دارایی مورد نظر خود را انتقال دهید.

همانطور که تغییر شرایط ارسال کالا توسط اداره پست می‌تواند منجر به تغییر هزینه ارسال محموله پستی شود، تغییر شرایط در انتقال دارایی‌های رمزارزی نیز می‌تواند دارای مقادیر کارمزد متفاوتی باشد. این مقادیر کارمزد با تغییر رمزارز و تغییر شبکه انتقال تغییر می‌کند. برای مثال کارمزد انتقال تتر بر بستر اتریوم با کارمزد انتقال تتر بر بستر ترون کاملا متفاوت است.

هر چقدر این کارمزد دارای مقادیر پایین‌تری باشد، شبکه بلاک‌چینی مربوطه نیز در میان کاربران بازار رمزارزها بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال و مقادیر کارمزد هر یک را بررسی خواهیم کرد.

دو نکته مهم

  • اگر قصد دارید ابتدا در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کرده و پس از خرید یک دارایی رمزارزی آن را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید، علاوه بر کارمزد انتقال ارز دیجیتال می‌بایست به مقادیر کارمزد معامله در آن صرافی نیز توجه داشته باشید.

    صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از برترین پلتفرم‌های ایرانی برای معاملات خرید و فروش ارز دیجیتال است که خدمات گوناگونی از جمله انواع روش‌های سفارش‌گذاری، حساب دمو، ربات معامله‌گر و کارت هدیه ارز دیجیتال به معامله‌گران ایرانی ارائه می‌کند.

    کارمزد معامله در صرافی او ام پی فینکس بر اساس سطح کاربری معامله‌گران بین ۰.۲ درصد تا ۰.۳۵ درصد متغیر بوده و کارمزد معاملاتی که با استفاده از ربات معامله‌گر او ام پی فینکس ثبت می‌شوند نیز برای تمامی کاربران برابر با ۰.۱ درصد است. بنابراین در زمان ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال، نرخ کارمزد معاملات در آن صرافی را نیز می‌بایست مورد بررسی قرار دهید.
  • دقت کنید کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال مربوط به شبکه بلاک‌چین بوده و ارتباطی به صرافی‌های ارز دیجیتال ندارد. تنها کارمزدی که در صرافی‌های ارز دیجیتال از کاربران اخذ می‌شود، کارمزد معامله است.

کارمزد تبدیل ریال به تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال

شبکه های انتقال ارز دیجیتال 03

تاکنون بسترهای زیادی برای انتقال ارز دیجیتال در بلاک‌چین به وجود آمده‌اند؛ اما معروف‌ترین و کاربردی‌ترین این بسترها شامل شبکه انتقال اتریوم (ERC-20)، شبکه انتقال ترون (TRC-20)، شبکه انتقال بایننس (BEP2)، شبکه انتقال هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین (BEP20) و شبکه انتقال کوکوین (KCC) است.

کارمزد شبکه بلاک چین چگونه تعیین می شود؟

شبکه انتقال اتریوم (ERC-20)

شبکه ERC-20 یکی از انواع شبکه‌هایی است که مربوط به بلاک‌چین اتریوم بوده و میزبان بسیاری از توکن‌های موجود در بازار است. همانطور که در مطلب «تفاوت کوین و توکن» توضیح داده شد، کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی خود را دارند. اما توکن‌ها آن دسته از رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی نداشته و بر روی بلاکچین‌های دیگر ایجاد می‌شوند.

استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم، یکی از برترین شبکه‌های میزبان در بلاک‌چین اتریوم است که تاکنون ۹۵ درصد از رمزارزهای موجود در صنعت کریپتو بر روی آن ایجاد شده‌اند. به دلیل کاربرد گسترده این شبکه نسبت به سایر شبکه های انتقال ارز دیجیتال، صرافی‌های رمزارزی بسیاری نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. شبکه ERC-20 نسبت به سایر بسترهای انتقال ارز دیجیتال دارای کارمزد بالاتری است.

شبکه انتقال ترون (TRC-20)

شبکه TRC-20 یکی از پر استفاده‌ترین شبکه های انتقال ارز دیجیتال در فضای بلاک‌چین بوده که نسبت به شبکه ERC-20 دارای مقیاس‌پذیری بالاتری است. منظور از بالاتر بودن مقیاس‌پذیری این است که شبکه TRC-20 قادر است تعداد تراکنش‌های بیشتری را در سرعت بالاتر و با کارمزد کمتر نسبت به شبکه ERC-20 پردازش کند.

شبکه‌های BEP2 و BEP20

شبکه‌های BEP2 و BEP20 بسترهای اختصاصی صرافی بایننس هستند. شبکه بایننس چین (BC) در سال ۲۰۱۹ به عنوان یکی از پروژه‌های زیر مجموعه صرافی بایننس راه‌اندازی شد که استاندارد BEP2 در واقع استاندارد ایجاد توکن در بلاک‌چین بایننس است.

شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) یک شبکه موازی با شبکه بایننس چین (BC) بوده که نسبت به شبکه BEP2 از مقیاس‌پذیری بالاتری برخوردار بوده و از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند. شبکه BEP20 نیز استاندارد ایجاد توکن در شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) است. لازم به ذکر است که مقادیر کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال از طریق بسترهای BEP2 و BEP20 نسبت به بستر ERC-20 کمتر است.

اگر قصد دارید به معامله ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس بپردازید بهتر است شبکه‌های BEP2 و BEP20 را به منظور انتقال ارزهای دیجیتال انتخاب کنید تا کارمزد کمتری از دارایی شما کسر شود.

شبکه انتقال کوکوین (KCC)

شبکه KCC نیز شبکه اختصاصی صرافی کوکوین بوده که قابلیت‌های بسیاری برای ایجاد و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ارائه می‌کند. افرادی که معاملات رمزارزی خود را در صرافی کوکوین انجام می‌‌دهند، بهتر است از بستر KCC برای واریز و برداشت رمزارزها استفاده کنند و از این طریق کارمزد کمتری بپردازند.

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال

شبکه های انتقال ارز دیجیتال 04

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال در واقع بسترهایی هستند که واریز و برداشت رمزارزها را در کیف پول‌های کریپتویی (Crypto Wallet) امکان‌پذیر می‌کنند. هر چه میزان مقیاس‌پذیری در یک شبکه بالاتر باشد، آن شبکه به یک شبکه بهینه‌تر در بلاکچین تبدیل خواهد شد.

افزایش مقیاس‌پذیری به این معناست که یک شبکه بتواند تعداد تراکنش بالایی را در مدت زمان کم و با هزینه کارمزد پایین پردازش و تایید کند. می‌توان گفت که رسیدن به حداکثر مقیاس‌پذیری، هدف اصلی تمامی بلاک‌چین‌های موجود است.

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال از دید کاربران نیز شبکه‌ای است که افراد بتوانند با استفاده از آن، کارمزد کمتری را در ازای انجام تراکنش‌های واریز و برداشت ارز دیجیتال انجام دهند. مقادیر کارمزد واریز و برداشت هر رمزارز روی شبکه‌های مختلف متفاوت بوده و از قبل مشخص شده است. بنابراین شما می‌توانید با مشاهده این مقادیر کارمزد برای هر رمزارز، بهترین شبکه انتقال را انتخاب کنید.

صرافی او ام پی فینکس از چه شبکه‌های پشتیبانی می‌کند؟

صرافی او ام پی فینکس از تمامی شبکه‌های KCC، BEP20، TRC-20، ERC-20 پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید بیتکوین و همچنین محبوب‌ترین آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌های بازار را در این صرافی معامله کرده و نسبت به کیف پول‌های اختصاصی خود برای هر رمزارز واریز و برداشت داشته باشید.

مشاهده قیمت و خرید اتریوم

برای مثال کارمزد واریز و برداشت تتر در صرافی او ام پی فینکس به شرح زیر است:

نام رمزارزنوع شبکه مقدار کارمزد
تتر (USDT)TRC20۱ USDT
تتر (USDT)BEP20۲ USDT
تتر (USDT)KCC۰.۱ USDT
شبکه های انتقال ارز دیجیتال 05

همانطور که در جدول مشخص است، کمترین کارمزد انتقال تتر در او ام پی فینکس برابر با ۰.۱ تتر بوده و شما می‌توانید با استفاده از شبکه KCC، رمزارز USDT را با کمترین کارمزد به صرافی کوکوین انتقال دهید.

برای مثال دوم می‌توانید رمزارز دوج کوین را در نظر بگیرید:

نام رمزارزنوع شبکهمقدار کارمزد
دوج کوین (DOGE)DOGE۲۰ DOGE
دوج کوین (DOGE)BEP20۵ DOGE
شبکه های انتقال ارز دیجیتال 06

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، بهترین شبکه انتقال دوج کوین در او ام پی فینکس شبکه BEP20 بوده و شما می‌توانید با کارمزد تنها ۵ واحد رمزارز DOGE، آن را به کیف پول مورد نظر خود انتقال دهید.

مشاهده قیمت و خرید تتر

چند نکته پایانی

  • در زمان انتقال ارزهای دیجیتال دقت کنید که شبکه انتخابی در کیف پول مبدا و کیف پول مقصد یکسان باشد. برای مثال اگر در زمان برداشت تتر از او ام پی فینکس شبکه KCC را انتخاب کرده‌اید، در صرافی کوکوین نیز می‌بایست آدرس واریزی شبکه KCC رمزارز تتر را انتخاب کنید. در غیر اینصورت ممکن است دارایی شما بر بستر بلاک‌چین از بین رفته و امکان بازیابی آن وجود نداشته باشد.
  • به منظور انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول تراست ولت بهتر است از شبکه‌های BEP2 و BEP20 استفاده کنید تا کارمزد کمتری بابت تراکنش‌های واریز و برداشت رمزارز پرداخت کنید.
  • به منظور انتقال ارزهای دیجیتال از او ام پی فینکس به صرافی کوکوین نیز بهتر است برای پرداخت کارمزد انتقال پایین‌تر از شبکه KCC استفاده کنید.
  • پیرامون تفاوت آدرس‌های کیف پول هر شبکه انتقال نیز، توجه به موارد زیر خالی از لطف نخواهد بود.

    * آدرس کیف پول‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 با 0x شروع می‌شود.
    * آدرس‌ کیف‌ پول‌های مبتنی بر استاندارد BEP20 با 0x شروع می‌شود.
    * آدرس کیف پول‌های مبتنی بر استاندارد BEP2 با bnb شروع می‌شود و عموما دارای تگ ممو نیز هستند.

پرتکرارترین سوالات کاربران در مورد شبکه های انتقال ارز دیجیتال

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

شبکه‌ای که انتقال هر رمزارز را با کارمزد کمتری انجام دهد به عنوان بهترین شبکه انتقال آن رمزارز شناخته می‌شود.

ارزانترین شبکه انتقال ارز دیجیتال تتر چیست؟

شبکه صرافی کوکوین (KCC) امکان انتقال ارز دیجیتال تتر با کارمزد تنها ۰.۱ تتر را فراهم کرده است.

بهترین شبکه انتقال بیت کوین به تراست ولت کدام است؟

شبکه  BEP20، کمترین مقدار کارمزد در انتقال بیت کوین به تراست ولت را دارد.

تفاوت شبکه های بیت کوین چیست؟

شبکه‌های مختلف انتقال بیت کوین دارای کارمزد متفاوتی هستند.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا