آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

هاوینگ بیت کوین چیست؟ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی اجرا می‌شود؟

هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در شبکه این ارز دیجیتال رخ می‌دهد و طی آن، پاداش استخراج هر بلاک نصف می‌شود. در سال ۲۰۲۳، هر یک از اعضای شبکه که اقدام به تایید تراکنش‌ها می‌کند، به ازای استخراج موفق هر بلاک، ۶.۲۵ بیت کوین پاداش می‌گیرد. انتظار می‌رود که هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ رخ دهد و پاداش استخراج این شبکه به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش یابد.

پادکست «هاوینگ بیت کوین چیست؟»

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او‌ ام پی فینکس به طور مفصل به هاوینگ بیت کوین پرداخته‌ایم.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین یعنی زمانی که پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین نصف می‌شود. بلاک به فضایی گفته می‌شود که اطلاعات تراکنش‌های شبکه در آن ذخیره می‌شود و به هر ماینری که بتواند این بلاک‌ها را استخراج کند، پاداشی تعلق می‌گیرد. این اتفاق هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهد.

فناوری پایه بیت کوین که به عنوان بلاکچین شناخته می‌شود، از شبکه‌ای از رایانه‌ها به نام گره یا “Node” تشکیل شده که بخشی یا تمام تاریخچه تراکنش‌هایی که در آن رخ داده است را ذخیره می‌کنند. هر گره کامل یا “Full Node” -گره‌ای که تاریخچه تمام تراکنش‌های شبکه را دارد- مسئولیت تایید یا رد کردن تراکنش‌ها را در شبکه بیت کوین برعهده دارد. 

مشاهده قیمت، فروش و خرید بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟

برای انجام چنین کاری، گره موظف است چندین مورد را بررسی کند تا مطمئن شود یک تراکنش معتبر است. هر تراکنش در شبکه، به صورت مستقل تایید می‌شود. البته این امر هنگامی رخ می‌دهد که تمام تراکنش‌های موجود در یک بلاک تایید شده باشند. در این صورت، با تایید تراکنش جدید، آن هم به بلاک اضافه می‌شود.

مشاهده قیمت، فروش و خرید تتر

اضافه کردن گره‌های جدید به بلاکچین موجب افزایش پایداری و امنیت آن می‌شود. تخمین زده می‌شود در یکم آوریل ۲۰۲۳، حدود ۱۷ هزار و ۳۰۹ گره به عنوان نود در این شبکه فعالیت می‌کنند. با وجود اینکه هر شخصی با در اختیار داشتن فضای کافی می‌تواند تبدیل به گره شبکه بیت کوین شود، نمی‌توان هر کدام از آن‌ها را ماینر نامید!

مشاهده قیمت، فروش و خرید اتریوم

روند هاوینگ بیت کوین چگونه است؟

بعد از آنکه ۲۱۰ هزار بلاک توسط ماینرها استخراج شود، پاداشی که ماینرها به ازای استخراج دریافت می‌کردند، نصف خواهد شد. این رویداد که تقریبا ۴ سال یکبار رخ می‌دهد، هاوینگ نامیده می‌شود که در زبان انگلیسی به معنای «نصف کردن» بوده و میزان بیت کوین‌هایی که وارد چرخه می‌شوند را کنترل می‌کند.

این فرایند تا سال ۲۱۴۰، یعنی تا جایی که تمام بیت کوین‌های ممکن استخراج شوند ادامه خواهد داشت. آن موقع، پاداش ماینرها تنها هزینه تراکنش‌هایی است که توسط کاربرها پرداخت می‌شود. این هزینه تراکنش‌ها هم فقط برای انگیزه دادن به ماینرها برای ادامه مشارکت آن‌ها برای باقی راه شبکه در نظر گرفته شده است.

آموزش ماینینگ بیت کوین و محاسبه پاداش استخراج این رمز ارز

روند هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ رویدادی مهم برای شبکه بیت کوین محسوب می‌شود؛ زیرا از این طریق می‌توانند عرضه ارز دیجیتال را که تاثیر مستقیمی در قیمت آن دارد، کنترل کرده و از عرضه نامحدود آن جلوگیری کنند. در سال ۲۰۰۹، پاداش استخراج هر بلاک در شبکه معادل ۵۰ بیت کوین بود. در حال حاضر، پاداش استخراج هر بلاک ۶.۲۵ بیت کوین است که در ادامه مسیر در سال ۲۰۲۴، این پاداش معادل ۳.۱۲۵ بیت کوین خواهد بود.

تعداد کل بیت کوین های استخراج شده و زمان پایان ماینینگ

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی انجام می‌شود؟

الگوریتم استخراج بیت کوین به شکلی تنظیم شده که هر ۱۰ دقیقه یک بلاک بیت کوین استخراج شود. گاهی اوقات برخی بلاک‌ها بیشتر از ۱۰ دقیقه زمان خواهند برد؛ برخی اوقات هم ممکن است ماینری در کمتر از ۱۰ دقیقه موفق به استخراج یک بلاک بیت کوین شود.

این امر می‌تواند موجب کوتاه یا بلند شدن مدت رسیدن شبکه به هاوینگ بعدی شود. برای مثال اگر هر بلاک برای استخراج به ۹.۶۶ دقیقه نیاز داشته باشد، برای ماین کردن ۲۱۰ هزار بلاک تقریبا ۱۴۰۹ روز زمان نیاز خواهد بود. (۴ سال با احتساب سال کبیسه، ۱۴۶۱ روز است)

سریع ترین برنامه استخراج بیت کوین برای اندروید

نمی‌توان تاریخ دقیق هاوینگ بعدی بیت کوین را مشخص کرد؛ اما تخمین زده شده که ماه می ۲۰۲۴ می‌تواند هاوینگ بعدی بیت کوین رخ دهد. علی‌رغم اینکه قیمت بیت کوین تحت عوامل مختلفی دچار نوسان می‌شود، تجربه نشان داده که قیمت بیت کوین بعد از هر هاوینگ صعودی بوده است.

تاریخ هاوینگ های قبلی بیت کوین

تا به حال ۳ هاوینگ در تاریخ‌های زیر در شبکه بیت کوین رخ داده است:

  • ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ از ۵۰ به ۲۵ بیت کوین 
  • ۹ جولای ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ بیت کوین
  • ۱۱ می ۲۰۲۰ به ۶.۲۵ بیت کوین
چرا هاوینگ بیت کوین الزامی است؟

چرا هاوینگ بیت کوین الزامی است؟

فرایند استخراج بیت کوین به گونه‌ای است که افرادی از رایانه‌ها یا سخت‌افزارهای استخراج برای مشارکت در شبکه بیت کوین به عنوان پردازنده تراکنش یا اعتبارسنج استفاده می‌کنند. در همین راستا، بیت کوین از مکانیسم اجماعی به عنوان اثبات کار یا PoW ) Proof of Work) استفاده می‌کند. علت نام‌گذاری این مکانیسم از آن جهت است که ماینرها برای حل کردن هش رمزگذاری شده انرژی و زمان زیادی صرف می‌کنند که به عنوانی اثباتی برای فعالیت آن‌ها شناخته می‌شود.

کلمه استخراج هم به طور کلی برای نمایش ارزش این ارزهای دیجیتال از بهره‌برداری از طلا یا فلزات گرانبها به قرض گرفته شده است. هرگاه که یک بلاک با تراکنش‌ها پر شود، بسته شده و به صف استخراج می‌رود. هنگامی که این بلاک در صف تایید و اعتبارسنجی قرار می‌گیرد، ماینرهای بیت کوین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا اولین نفری باشند که به هش مورد نظر آن بلاک می‌رسند.  

پس از آن، بلاکی جدید به اصطلاح باز شده و تراکنش‌های جدید وارد آن می‌شوند و منتظر تایید می‌مانند. همین امر هربار روی می‌دهد و به این ترتیب زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشکیل شده و بلاکچین ایجاد می‌شود.

راهنمای کامل بلاک چین؛ بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر بیت کوینی برای استخراج نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تخمین زده شده که در سال ۲۱۴۰ آخرین بیت کوین استخراج می‌شود. اگر بیت‌کوینی برای استخراج وجود نداشته باشد، ماینرهای بیت کوین همچنان قادر خواهند بود در روند رقابتی کشف بلاک شرکت کنند.پس از آن، معاملات بیت‌کوین براساس کارمزد مربوط به معاملات پردازش می‌شوند و ماینرها از کارمزد تایید معاملات سود خواهند برد. با افزایش کارمزد تراکنش‌ها نیز انگیزه ماینرها برای اولویت دادن به تایید تراکنش کاربران افزایش خواهد یافت.

مشاهده تحلیل بیت کوین امروز در صرافی ارزدیجیتال او ام پی فینکس

سخن پایانی

هاوینگ بیت کوین فرایندی است که طی آن عرضه بیت کوین با نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک کنترل می‌شود. انتظار می‌رود که تا سال ۲۱۴۰، تمام بیت‌ کوین‌های موجود استخراج شده و پاداش استخراج هر بلاک به کمترین حد خود رسد. 

در ابتدا پاداش استخراج ۵۰ بیت کوین بود؛ اما رفته به ۶.۲۵ رسیده که در هاوینگ بعدی بیت کوین که سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد، به ۳.۱۲۵ بیت کوین خواهد رسید. این فرایند از تورم بیت کوین، از دست رفتن ارزش و عرضه بیش از حد این رمزارز جلوگیری خواهد کرد. 

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که از مکانیسم اجماع اثبات کار برای اکوسیستم خود استفاده می‌کند که طی آن ماینرها با صرف هزینه و انرژی نسبتا زیاد، به استخراج بلاک‌های بیت کوین که شامل تراکنش‌های تایید شده هستند، می‌پردازند و در ازای این هزینه‌ها، در حال حاضر، ۶.۲۵ بیت کوین پاداش می‌گیرند. البته این میزان برای یک ماینر نیست و بین تمام ماینرهایی که موفق به استخراج آن بلاک شده‌اند، تقسیم می‌شود.

سوالات متداول درباره هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین فرایندی است که طی آن پاداش استخراج بلاک به نصف کاهش می‌یابد.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ بیت کوین معمولا هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهد. برآورد می‌شود که هاوینگ بعدی بیت‌کوین در ماه می سال ۲۰۲۴ اجرا شود.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا