اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

نرخ تورم آمریکا عامل ریزش بیت کوین و بازار رمزارزها

پس از انتشار نرخ تورم آمریکا در روز ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) با رقمی غافل‌گیرکننده، بیت کوین با ریزش شدیدی مواجه شد و بازارهای مالی پیش از آغاز کار وال‌اِستریت دچار لغزش شدند.

ریزش بیت کوین پس از اعلام نرخ تورم
ریزش بیت کوین در پی اعلام نرخ تورم


داده‌های کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) و تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهند که با اعلام شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) ماه می (اردیبهشت-خرداد)، بیت کوین یک ریزش ۶۰۰ دلاری را تجربه کرده است.


علی‌رغم این که اکثریت افراد امید به پایان دوران اوج تورم آمریکا داشتند، این رقم در میانگین ماهیانه با افزایش ۱ درصدی همراه بود و نرخ سالیانه آن ۸.۶ درصد اعلام شد که این سطوح آخرین بار در سال ۱۹۸۱ مشاهده شده بودند. پیش‌بینی‌ها برای این شاخص، تنها به اندازه نیمی از رقم فعلی و برای ماه گذشته انجام شده بودند.


با انتشار آمار نرخ تورم آمریکا، بیت کوین بلافاصله فشار آن را روی خود احساس کرد و به نظر می‌رسد که بازارها در چشم‌انداز تشدید سیاست‌های پولی انقباضی در مقابله با افزایش گرانی‌ها دچار شوک شدند.


بر اساس گزارشات نشریه بلومبرگ، اکنون معامله‌گران برای ماه‌های ژوئن، ژوئیه و سپتامبر (تیر تا شهریور) سه مرحله افزایش نرخ بهره ۰.۵ درصدی را توسط فدرال رزرو می‌بینند و یک نرخ بهره ۳ درصدی را تا پایان سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده‌اند.


با توجه به این موضوع، معامله‌گران بیت کوین در صورت ادامه نوسانات به‌دنبال نقاط ورود مناسب و مشاهده رفتار قیمتی بیت کوین در این محدوده باریک معاملاتی هستند. تحلیل‌گر محبوب نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، مایکل ون دی پوپ، سطح مهم و کلیدی را برای بیت کوین ۲۹,۳۰۰ دلار معرفی کرد و اظهار کرد که ریزش به زیر این سطح با ضررهای بیشتری همراه خواهد بود.


یکی دیگر از تحلیل‌گران شناخته شده بازار با نام مستعار “WhalePanda”، به سرمایه‌گذاران وحشت‌زده هشدار داد که با توجه به شرایطی که توسط عوامل موجود در اقتصاد کلان رقم خورده، در مورد سرمایه بیت کوین خود تجدید نظر کنند.


در مقابل، روبل روسیه در این روز با رشد ۵ درصدی مواجه شد، چرا که بانک مرکزی این کشور تمهیدادتی مخالف مسیر فدرال رزرو اتخاذ کرده و نرخ بهره خود را به سطوح قبل از شروع جنگ با اوکراین کاهش داده است.


در ادامه واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، آنتونی پامپلیانو، کمک بنیان‌گذار کمپانی کریک دیجیتال (Creek Digital)، سیاست‌های پولی اخیر دولت آمریکا را «بی نظم» و نرخ تورم را یک «بحران ملی» خواند.


وی افزود آخرین باری که نرخ تورم در آمریکا به این اندازه بالا بود، آن‌ها مشغول تغییر اصول کلی شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) بودند.

رفتار دلار در برابر نرخ تورم

یکی از دارایی‌هایی که در برابر شاخص CPI (نرخ تورم) آسیبی را متحمل نشد، دلار آمریکا بود.


آخرین داده‌های مربوط به شاخص دلار آمریکا (DXY) که قدرت دلار را در برابر سبدی متشکل از دیگر جفت‌ارزهای آن ارزیابی می‌کند، نشان داد که روند نزولی آن با قدرت به‌سمت بالا بازگشت داشته و نرخ تورم شدید بیشتر به این روند دلار کمک کرده است.


در نتیجه این وقایع، پیش‌بینی می‌شود که بیت کوین و به‌طور کل دیگر دارایی‌های ریسک‌پذیر با آغاز کار بازار سهام در روز دوشنبه، روند نزولی خود را ادامه دهند.


هنگام نشر این خبر، شاخص دلار آمریکا عدد ۱۰۳.۹ را نشان داد که مجدداً به سقف تاریخی ۲۰ ساله خود در ماه گذشته با امتیاز ۱۰۵ نزدیک شد.

صعود دلار با انتشار نرخ تورم
صعود دلار آمریکا با انتشار نرخ تورم


بیت کوین نیز طبق آمار وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، هم‌اکنون در محدوده ۲۹,۲۹۴ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته و هفته اخیر به‌ترتیب ۲.۷ و ۱.۳ درصد کاهش داشته است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا