آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

مهم‌ترین اصطلاحات رایج ارز دیجیتال که حتما باید بدانید

اصطلاحات ارز دیجیتال، از آن دسته از مواردی است که هر فرد پیش از ورود به دنیای رمزارزها باید با آن‌ها آشنا باشد. ممکن است مفاهیم برخی از این واژگان غیرعادی و عجیب به‌ نظر برسد؛ چراکه با معنی معمول واژه متفاوت است. تعداد این واژه‌ها و اصطلاحات بسیار زیاد و تخصصی است؛ از همین‌ رو ما قصد داریم که در این مطلب، به معرفی مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال بپردازیم. با او ام پی فینکس همراه باشید.

پرکاربردترین اصطلاحات رایج ارز دیجیتال که باید بدانید

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید و حالا قصد دارید برای حرفه‌ای شدن در این زمینه با اصطلاحات رایج ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید. آشنایی با این اصطلاحات نقش مهمی در یادگیری بهتر شما دارد و باعث می‌شود بتوانید تا حد زیادی از تجربیات افراد حرفه‌ای در معاملات رمزارزها بهره ببرید.

در ادامه این مطلب مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال که به شما کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر به معاملات خود بپردازید را جمع‌آوری کردیم و به معرفی هر یک از آ‌ن‌ها پرداختیم. پس از آشنایی با این اصطلاحات، خوب است بقیه مقالات وب‌سایت OMPfinex را بررسی کنید تا با هر یک به صورت جزئی و عمیق‌تر آشنا شوید.

کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی‌ها یا رمزارزها، نوعی پول هستند که به صورت مستقل و بدون دخالت هیچ نهادی فعالیت می‌­کنند. این پول­‌ها طبق اطلاعات رمزنگاری شده عمل می­‌کنند و برای تنظیم و تولید آن‌­ها از محاسبات روش‌­های پیچیده ریاضی کمک می­‌گیرند.

کریپتوکارنسی چیست؟ بهترین راهنمای بازار کریپتوکارنسی

رمزنگاری

در برخی از مواقع برای محافظت از اطلاعات، از کدهای امنیتی مشخصی استفاده می­‌شود؛ به این روش، رمزنگاری گفته می­‌شود. از رمزنگاری به­‌منظور افزایش امنیت بهره می­‌برند.

کوین

کوین­‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که عملکردی مستقل دارند و از بلاکچین اختصاصی برخوردار هستند. بیت‌کوین و اتریوم، دو نمونه از مهم‌­ترین کوین‌­ها در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می­‌شوند.

آلت کوین

تمامی ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین معرفی شده‌اند، نوعی آلت کوین محسوب می‌شوند. به عبارتی دیگر به هر ارز رمزپایه‌ای به غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰۰۰ ارز رمزپایه وجود دارد و آلت کوین چیزی بیش از ۳۴ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل داده است. بیشتر آلت کوین‌ها طبق چهارچوب اصلی ارائه شده توسط ارز دیجیتال بیت کوین ساخته شده‌اند. از همین‌رو بیشتر آن‌ها نظیر به نظیر هستند. اگرچه آلت کوین‌ها ویژگی‌های مشترک بسیار زیادی با هم دارند اما دارای تفاوت‌های بسیاری نیز هستند.

آلت کوین چیست؟

استیبل کوین

استیبل کوین نوعی کریپتوکارنسی است که به‌منظور کاهش نوسانات قیمت طراحی و تولید شده است. از این رمزارز به‌عنوان ذخیره‌کننده ارزش و وسیله‌ای برای مبادله ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. استیبل کوین‌ها به یک دارایی‌ ثابت وابسته هستند؛ این دارایی ثابت می‌تواند طلا و یا یک ارز فیزیکی باشد؛ به شرط آنکه امکان توافق بر سر قیمت آن وجود داشته باشد. ساخت و پشتیبانی از این رمز ارز به‌عهده یک شرکت بزرگ است. هریک از استیبل کوین‌ها تاریخچه منحصربه‌فردی دارند. به‌طور مثال در حال حاضر تتر به‌عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با کاربرد استیبل‌ کوین‌‌ها در ۲۰۲۳

شت کوین

شت کوین اصطلاحی است که برای اشاره به ارزهای دیجیتال کم ارزشی که هیچ هدف خاصی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شت کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که دارای بار معنایی منفی‌ است و بیشتر برای توصیف آلت کوین هایی که بعد از محبوبیت بیت کوین ایجاد شده‌اند، به‌کار گرفته می‌شوند. به‌طور کلی رمزارزی که بدون حسن نیت و هرگونه تکنولوژی پیشرفته‌ای، کار خود را آغاز کرده باشد، پس از عرضه بی‌ارزش خواهد شد. دوج کوین و شیبا از جمله معروف‌ترین شت کوین‌ها هستند.

بلاک‌چین

زنجیره بلوکی یا بلاک‌چین، سیستمی برای ثبت و ضبط داده­ها است. ویژگی اصلی شبکه بلاکچین این است که بدون نیاز به یک مدیر، ثبت و ذخیره این داده­ها را انجام می­دهد؛ بنابراین این زنجیره، غیرمتمرکز است و تحت تسلط هیچ نهاد و یا سازمانی نیست. شبکه بلاکچین معاملات آنلاین را تسهیل می­بخشد و این فرصت را در اختیار کاربران حوزه دیجیتال قرار می­دهد تا به بررسی و حساب‌رسی معاملات ارزان بپردازند. در حال حاضر ارز دیجیتال بیت کوین را می­توان به­عنوان معروف­ترین شبکه بلاکچین معرفی کرد.

بلاکچین

پاداش بلاک

پاداش بلاک در شبکه یک ارز دیجیتال، مقدار ارز دیجیتالی است که با ایجاد هر بلاک تولید می‌­شود و به مشارکت­‌کننده تعلق می­‌گیرد. به­‌عبارتی دیگر، پاداش بلاک مقدار ارز دیجیتالی است که به منظور ترغیب و تشویق افراد برای شرکت در فرایند استخراج و سهام‌­گذاری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌­شود. این امر، یک تمهید امنیتی است که با هدف جلوگیری از حملات سایبری به شبکه انجام می­‌پذیرد. از مکانیزم پاداش بلاک، در بلاکچین برخی از مهم‌­ترین ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، مونرو، دش، اتریوم و… استفاده شده است.

ساتوشی

تمامی ارزهای فیات دنیا، دارای یک واحد پولی کوچکتر هستند که سبب سهولت حساب کردن مقادیر کوچک­تر پول می­‌شود. به‌طور مشابه بیت کوین هم دارای یک واحد بسیار کوچک به­ نام ساتوشی است. یک ساتوشی برابر است با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است. فورک­‌های بیت کوین یعنی بیت کوین کش و بیت کوین اس وی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ساتوشی ناکاموتو، خالق رمزارز بیت کوین، برای سهولت در استفاده از این ارز دیجیتال، این واحد کوچک­تر را ایجاد کرده بود. در حال حاضر ساتوشی کوچک­ترین واحدی است که می­‌تواند روی بلاکچین بیت کوین ثبت شود.

ساتوشی چیست و چه تاثیری در خرید و فروش بیت کوین دارد؟

صرافی ارز دیجیتال

اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال، بستری است که در آن اشخاص این فرصت را دارند که ارزهای دیجیتال خود را معامله کنند و به سایر ارزهای دیجیتال و یا پول ملی تبدیل نمایند. صرافی ارز دیجیتال می‌­تواند یک سایت باشد و یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب شده است. برای ثبت ­نام و یا انجام معاملات ارزی، نیازی به حضور در یک صرافی ارز دیجیتال نیست؛ بلکه می‌­توان به­‌صورت غیرحضوری و از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل اقدام نمود.

برای انتخاب یک صرافی خارجی ارز دیجیتال مناسب، مقاله بهترین صرافی ارز دیجیتال را مطالعه کنید. همچنین اگر قصد خرید ارز دیجیتال از یک صرافی معتبر ایرانی را دارید، مقاله صرافی مجاز ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

سافت فورک

در دنیای ارزهای دیجیتال، به تغییراتی در زیرساخت و قوانین کدهای یک رمزارز، فورک گفته می­‌شود. این زیرساخت‌­ها می‌­توانند به صورت کلی (هاردفورک) و یا به صورت جزئی (سافت فورک) رخ دهند. منظور از سافت فورک، ایجاد تغییرات اندک در کد است. سافت فورک­‌ها تهاجمی نیستند و عملکردی شبیه به نسخه فورک نشده دارند. درواقع سافت فورک این قابلیت را دارد که با نسخه‌­های قدیمی‌­تر کار کند. سافت فورک‌­ها برخلاف هاردفورک­‌ها، ریسک کمتری از خود نشان می­‌دهند و اختلاف و تضاد در میان آن­ها کمتر است.

هاردفورک

یک هاردفورک، تغییری در پروتکل ارز دیجیتال است که براساس آن بلاک‌­ها و تراکنش­‌های نامعتبر قبلی، معتبر می­‌شوند. به‌عبارتی دیگر، در طی فرایند هاردفورک، تغییراتی در شبکه بلاکچین صورت می‌­پذیرد که شبکه قبلی قادر به پشتیبانی از این تغییرات نیست؛ در نتیجه برای حمایت از این تغییرات لازم است که یک ارز دیجیتال جدید در همان شبکه ایجاد شود تا بتواند از تغییرات جدید پشتیبانی کند. به­‌طور کلی در دنیای ارزهای دیجیتال، هر تغییری که منجربه منسوخ شدن قوانین قبلی شود، هاردفورک نامیده می­‌شود.

هارد فورک چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

هاوینگ

به صورت میانگین، پس از گذشت هر چهار سال یک بار میزان تولید بیت کوین­‌های جدید نصف می­‌شود. به‌­عبارتی دیگر پاداش اهدایی به ماینرها به­‌منظور اضافه کردن یک بلاک به بلاکچین ۵۰ درصد کاهش می‌­یابد. فرایند هاوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو و با هدف کنترل تورم بیت کوین در این شبکه قرار داده شده است. به عقیده برخی از کارشناسان، رویداد هاوینگ نقش زیادی در قیمت بیت کوین دارد و این توانایی را دارد که ارزش بیت کوین را در طول زمان افزایش دهد.

کیف پول

کیف پول ارز دیجیتال، یکی از ابزارهای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال است که انواع مختلفی دارد. نوع کیف پول­‌ها با توجه به نوع ارز و نیاز کاربران متفاوت است. همه­ کیف پول­‌های ارز دیجیتال دارای کلید خصوصی و عمومی هستند. کلید خصوصی یا همان رمز عبور با هدف حفاظت و ایمنی کیف پول مورد استفاده قرار می­‌گیرد و کلید عمومی همان آدرس کیف پول است. محرمانه بودن کلید خصوصی امری ضروری است و در صورت فاش شدن آن شما باید قید سرمایه و ارزهای خود را بزنید. اما کلید عمومی می‌تواند در اختیار تمامی کاربران شبکه قرار بگیرد بدون آن­که امنیت کیف پول شما را به خطر بیندازد.

کیف پول کریپتو

کیف پول گرم

کیف پول گرم، نوعی کیف پول است که به اینترنت متصل است و استفاده از آن، از طریق یک برنامه تحت ­وب و یا موبایلی امکان­‌پذیر است. قابلیت اتصال این کیف پول به اینترنت باعث شده است که امنیت پایینی داشته باشد. از همین‌­رو بهتر است این کیف پول برای سرمایه‌­های کلان مورد استفاده واقع نشود.

کیف پول نرم افزاری

نوعی کیف پول است که در آن کلید خصوصی فرد در پرونده­‌های نرم­‌افزاری برروی کامپیوتر ذخیره می‌­شود. تراست ولت نمونه‌­ای از بهترین کیف پول‌­های نرم‌­افزاری محسوب می­‌شود.

کیف پول سرد

برخلاف کیف پول گرم، کیف پول­‌های سرد قابلیت اتصال به اینترنت را ندارند. امنیت کیف پول سرد بسیار زیاد است؛ به همین دلیل از آن برای ذخیره‌­سازی سرمایه­‌های زیاد استفاده می‌­کنند.

کیف پول سخت افزاری

این کیف پول، یک وسیله فیزیکی است که شباهت بسیاری به فلش مموری دارد و اطلاعات مربوط به رمزارزها را در خود نگهداری می‌­کند. استفاده از کیف پول سخت افزاری یکی از امن‌­ترین روش‌­ها برای ذخیره­‌سازی ارزهای دیجیتال است.

کیف پول کاغذی

با ذخیره­‌سازی کلید خصوصی کیف پول، برروی یک سند فیزیکی می­‌توان آن را به یک کیف پول کاغذی تبدیل کرد.

کلید عمومی

در شبکه ارزهای دیجیتال، کلید عمومی همان آدرس کیف پول شما است. آدرس کلید عمومی می‌­تواند در اختیار تمامی افراد قرار بگیرد بدون آنکه خطری شما را تهدید کند. درواقع این همان آدرسی است که افراد از طریق آن می‌­توانند به حساب کیف پول شما رمزارز واریز کنند. به‌­عبارتی دیگر، کلید عمومی ابزاری است که به منظور رمز کردن ساخته شده است و از طریق آن نمی‌توان چیزی را از رمز خارج کرد. بنابراین انتشار آن در فضای عمومی هیچ مشکلی را برای دارنده کلید به‌­وجود نمی‌­آورد.

کلید خصوصی

کلید خصوصی رشته‌­ای بسیار بلند از اعداد و حروفی است که شبیه گذرواژه کیف پول ارزهای دیجیتال عمل می­‌کند و به­‌منظور دسترسی به دارایی‌­های موجود در کیف پول به­‌کار گرفته می­‌شود. با توجه به اینکه در شبکه بلاک­چین اطلاعات هویتی کاربران ارزهای دیجیتال ثبت نمی­‌شود، برای تشخیص مالک دارایی‌­های داخل کیف پول، از کلید خصوصی استفاده می‌­گردد. private

key یک عدد ۲۵۶ بیتی است که به صورت تصادفی و هم‌زمان با ساخت کیف پول ایجاد می‌­شود. در هنگام انتخاب گذرواژه باید بسیار دقت کرد؛ چراکه در صورت ساده بودن گذرواژه امکان دستبرد به آن بسیار زیاد است.

شبکه همتا به همتا

در یک شبکه همتا به همتا امکان ارتباط دو یا چند کامپیوتر با یکدیگر وجود دارد. در این ارتباط، هیچ شخص سومی وجود ندارد.

تابع هش

هش، تابعی است که مجموعه‌­ای از داده‌های ورودی را دریافت می­‌کند و آن‌ها را به رشته‌های رمزنگاری شده تبدیل می‌کند. از تابع هش به­‌عنوان پایگاه داده‌، جهت بازیابی اطلاعات با سرعت بالا استفاده می‌شود. به تابع هش تابع درهم ساز نیز گفته می‌شود.

هشینگ یا هش کردن، فرایندی است که طی آن تابع هش، در قالب یک عملگر ریاضی، انواع مختلفی از داده‌های ورودی را به خروجی رمزنگاری شده تبدیل می‌کند. به‌طور کلی تابع هش شناسه‌ای منحصربه‌فرد است که برای هر بخش از یک محتوای خاص استفاده می‌شود؛ از همین­‌رو هیچ محتوایی هش یکسانی ندارد و اگر محتوا تغییر کند هش آن نیز تغییر می‌کند.

تابع هش، هشینگ و هش ریت چیست؟

گس

برای انجام تراکنش‌­های مربوط به شبکه اتریوم، لازم است کارمزدی در قالب اتر پرداخت شود. شبکه اتریوم، به تراکنش‌های مالی محدود نیست و از طریق قرار دادهای هوشمند آن می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز ساخت. جالب است بدانید که کدهای برنامه‌های قرار گرفته شده روی شبکه اتریوم شباهتی با یکدیگر ندارند و اجرای برخی از عملیات‌ها ممکن است سخت‌تر یا راحت‌تر از سایر عملیات‌ها باشد. با توجه به این شرایط برای محاسبه کارمزدهای عملیات هر تراکنش براساس سختی و آسانی آن، لازم است روشی مطمئن و راهکاری مناسب در نظر گرفت؛ این راهکار گس نام دارد.

عده‌­ای از افراد بر این باورند که گس یک ارز دیجیتالی در اتریوم بوده و خریدوفروش می­‌شود؛ درحالی که گس واحدی در پلتفرم اتریوم است که میزان تلاش مورد نیاز برای یک فرآیند را تعیین می­‌کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله گس چیست را مطالعه کنید.

ICO یا عرضه اولیه سکه

ICO یا عرضه اولیه سکه، یکی از روش­‌های جذب سرمایه در حوزه ارزهای دیجیتال است. در این روش توکن­‌های یک پروژه، قبل از راه‌­اندازی پروژه فروخته می­‌شوند. افرادی که این توکن­‌ها را خریداری می­‌کنند درواقع نوعی سرمایه­‌گذاری در دنیای رمزارزها انجام داده‌­اند.

براساس عرضه اولیه سکه، توکن‌­های یک پروژه مبتنی بر بلاک‌چین در آینده از نظر ارزش در سطح بالاتری قرار می‌­گیرند. ICO شباهت بسیار زیادی به عرضه اولیه سهام دارد. یکی از بزرگ‌ترین چالش­‌هایی که در این روش سرمایه­‌گذاری وجود دارد، افزایش تعداد کلاهبردارانی است که به راحتی سرمایه­‌گذاران ناآگاه را به دام می­‌اندازند؛ از همین­‌رو روش‌­های جایگزین جدیدی برای روش ICO معرفی شده است که برخی از کاربران طرفدار آن هستند.

IEO یا عرضه اولیه صرافی

عرضه اولیه صرافی شباهت بسیار زیادی به عرضه اولیه سکه دارد؛ با این تفاوت که در یک صرافی معتبر ارز دیجیتال برگزار می‌شود و سرمایه‌­گذاران برای خرید توکن­‌ها باید به صرافی مراجعه کنند.

اصلی­‌ترین تفاوت ICO با  IEO، نحوه برگزاری آن­ها است. برخلاف عرضه اولیه سکه که به صورت مستقیم توسط تیم یک پروژه برگزار می‌­شود، عرضه اولیه صرافی، توسط یک صرافی مدیریت و اجرا می‌­گردد. تاکنون صرافی­‌های بسیاری اقدام به پذیرش IEOها کرده‌­اند که در این میان صرافی بایننس جلودار آن­‌ها است. با توجه به اینکه این روش سرمایه‌­گذاری با دخل و تصرف صرافی‌­های معتبر انجام می­‌شود، امکان ریسک کلاهبرداری در آن­ها به طرز چشم‌گیری کاهش می­‌یابد.

IEO یا عرضه اولیه صرافی چیست؟

حد ضرر

هدف اصلی بیشتر سرمایه‌­گذاران کسب سود از طریق افزایش قیمت سهم و یا ارز دیجیتالی است که خریداری کرده‌­اند. با توجه به این‌که در بازارهای سرمایه، به ویژه ارزهای دیجیتال، قیمت دائما در حال نوسان است، لازم است سرمایه‌­گذاران محدوده‌­­ای را برای پایین‌­ترین قیمت در نظر بگیرند، به این محدوده که به منظور خروج از این بازار در نظر گرفته می‌­شود، حد ضرر می­‌گویند.

کندل استیک

به کندل استیک نمودار شمعی نیز گفته می­‌شود. براساس اطلاعات این نمودار می­‌توان بیشترین قیمت، کمترین قیمت، باز و بسته شدن یک دارایی و… را بررسی کرد.

مارکت کپ

مارکت کپ یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال است که از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است. معنای دقیق این عبارت را می‌­توان «مجموع سرمایه بازار» دانست که اقتصاددان­ها از آن تحت عنوان ارزش بازار یاد می‌­کنند. در بازار ارزهای دیجیتال، به مجموع قیمت تمامی سکه‌­های در گردش، مارکت کپ گفته می­‌شود که توسط آن می‌­توان ارزش بازار یک رمزارز را مشخص کرد.

آشنایی با مفهوم مارکت کپ به فعالان بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌­کند تا دید وسیع‌­تری نسبت به ریسک، بزرگی بازار و میزان نقدشوندگی یک رمزارز داشته باشند. اقتصاددان­‌ها از فرمول مارکت کپ به‌­منظور به‌دست آوردن ارزش بازار استفاده می‌­کنند.

مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

ماینینگ

برای تولید ارزهای دیجیتال لازم است از فرایندهای محاسباتی استفاده کرد. این فرایندها بسیار پیچیده هستند؛ از همین­‌رو باید برای انجام آن­‌ها از تجهیزات مشخصی کمک گرفت. به فرایند استخراج رمزارزها ماینینگ گفته می­‌شود.

ماینر

به کامپیوتر یا تجهیزاتی که طبق محاسباتی مشخص، یک رمزارز خاص را استخراج می­‌کنند، ماینر گفته می­‌شود.

استخر استخراج

در صورتی که تعدادی از ماینرها به­‌منظور انجام معاملات، قدرت محاسباتی خود را در کنار یکدیگر قرار دهند، یک استخر استخراج ایجاد می­‌شود. قرار گرفتن در استخرهای استخراج شانس بیشتری را برای داشتن هش‌­های موفق به‌­وجود می­‌آورد.

اوج قیمت بی سابقه

اصطلاح ATH به­‌منظور پیگیری بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این اصطلاح زمانی به کار گرفته می‌­شود که ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود رسیده باشد. شما می‌توانید قیمت رمزارزها را از صفحه قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مشاهده کنید.

کمترین قیمت بی سابقه

اصطلاح ATL نقطه مقابل اصطلاح ATH است و زمانی از آن استفاده می‌­شود که ارز دیجیتال به پایین­‌ترین قیمت خود رسیده باشد.

پرایوسی کوین

پرایوسی کوین یا کوین حریم خصوصی، نقشی مهم در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارد. عده‌ای از کاربران پرایوسی کوین‌ها را تحسین می‌کنند؛ زیرا این ارزهای دیجیتال را به‌عنوان لازمه رعایت حق کاربران جهت داشتن حریم خصوصی می‌دانند. جالب است بدانید که معاملات مربوط به ارزهای دیجیتالی که مربوط به حریم خصوصی کاربران هستند، از دامنه‌ای از پروتکل‌ها استفاده می‌کنند که آدرس‌های دوطرف معامله را مبهم و غیرقابل ردیابی می‌کند.

تعدادی از این پرایوسی کوین ها به‌طور پیش‌فرض شخصی و عمومی هستند. سایر آن‌ها، ویژگی مخفی کردن هویت را به‌عنوان یکی از گزینه‌های ممکن در اختیار شما قرار می‌دهند.

توکن

ظهور فناوری بلاکچین با خلق واژه‌­های مختلفی همراه بوده است؛ در این میان توکن یکی از مهم‌­ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است. به‌­طورکلی در فناوری بلاکچین، توکن به معنی یک واحد رمزارز است. در سیستم بلاک‌چین، توکن به هر نوع دارایی‌­ای اطلاق می­‌شود که توانایی مبادله و انتقال دیجیتالی بین افراد را داشته باشد.

اگر مفهوم رمز ارز را به توکن پیوند دهیم، باید بگوییم که توکن ارزشی را ایجاد می­‌کند که یک سازمان ارائه داده است. توکن‌­ها روی بلاکچین ایجاد می‌­شوند و با توجه به خصوصیاتی که برایشان تعیین می‌­شود، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت.

الگوریتم اجماع

 الگوریتم اجماع یکی از روش‌هایی است که برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.  براساس این روش تمامی افراد فعال در شبکه بلاکچین، به توافقی مشترک درباره وضعیت دفترکل توزیع شده دست می‌یابند. به این ترتیب، الگوریتم‌های اجماع در شبکه بلاکچین اعتبار و در میان نودها اعتماد را ایجاد می‌کنند. وظیفه اصلی الگوریتم اجماع، اطمینان از این موضوع است که هر بلاک جدید که در بلاکچین افزوده می‌شود، تنها نسخه واقعی است که توسط تمامی نودها مورد توافق واقع شده است.

نود

مفهوم نود بسته به نوع کاربرد آن متفاوت است اما اگر بخواهیم از نود به‌عنوان یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال نام ببریم، باید ابتدا با مفهوم بلاکچین آشنا شوید. همان‌طور که جلوتر گفتم، از کنار هم قرار گرفتن بلاک‌های داده، بلاکچین ایجاد می‌شود. تمامی این بلاک‌ها برروی نودها ذخیره می‌شوند. نودها در الگوریتم اجماع نیز نقش موثری دارند. هنگامی که یک نود در شبکه بلاکچین تاییدیه ارسال می‌کند، به آن الگوریتم اجماع گفته می‌شود.

فرایند گرفتن تاییده به دو صورت اثبات کار و اثبات سهام انجام می‌شود. در روش اثبات کار، نودها یک نسخه از شبکه را دانلود می‌کنند و وارد آن می‌شوند و سپس در شبکه فعالیت می‌کنند. در روش اثبات سهام نیز هر نود براساس مقدار ارز دیجیتالی که استیک کرده است، توانایی تایید تراکنش دارد.

سوپر نود

 سوپر نودها،  نودهای کاملی هستند که همه قابلیت دیدن آن‌ها را دارند. هرگاه دو نود قصد ارتباط با یکدیگر را داشته باشند، کار ایجاد ارتباط به عهده سوپرنودها است. درواقع سوپر نودها نوعی راه ارتباطی میان سایر نودها با یکدیگر هستند. سوپر نودها به توان مصرفی و اینترنت بالایی نیاز دارند؛ زیرا به صورت ۲۴ ساعته در حال کار کردن هستند و وظیفه انتقال تمامی نودهای جهان را برعهده دارند.

وایت پیپر

وایت پیپر یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال است که در قالب سند مورد استفاده قرار می‌گیرد و توضیحی جامع از یک پروژه غیرمتمرکز در آن ارائه شده است. در حقیقت وایت پیپر یک معرفی‌نامه از پروژه است که توضیحاتی را درباره پروژه در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

وایت پیپر محدود به ارزهای دیجیتال نیست؛ بلکه می‌توان از آن در هر حوزه‌ای بهره گرفت. توجه داشته باشید که پیش از ورود به هر پروژه‌ای لازم است با مطالعه وایت پیپر، به تحلیل آن پروژه بپردازید. اصلی‌ترین هدف از  نگارش وایت پیپر، ارائه نقشه‌ای دقیق از آینده ارزهای جدید و برنامه‌های مربوط به آن‌ها است.

سخن پایانی

موارد نام­‌برده شده تنها بخش کوچکی از اصطلاحات ارز دیجیتال هستند که توسط وب­سایت OMPfinex گردآوری شده است. شما می‌­توانید برای آشنایی بیشتر با این اصطلاحات به سایر مطالب موجود در وب‌سایت مراجعه نمایید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا