آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

۳ شاخص مهم جهت سرمایه گذاری در بیت کوین

به زبان آوردن «خرید در کف و فروش در سقف» از انجام آن همیشه ساده‌تر است، به‌ویژه زمانی که احساسات و نوسانات بازار باهم درآمیخته می‌شوند. تاریخ نشان داده که بهترین معاملات زمان «خون‌ریزی بازارها» انجام می‌شوند اما خطر سقوط بیشتر همیشه در کمین است و اکثر سرمایه‌گذاران را از برنامه خود منصرف می‌کند.


ماه می (اردیبهشت-خرداد ۱۴۰۱) برای سرمایه گذاری در بیت کوین چالش‌های فراوانی را رقم زد و با رسیدن این رمزارز به محدوده قیمتی ۲۶,۷۸۲ دلار، برخی تحلیل‌گران ادامه روند نزولی و سطوح پایین‌تر از ۲۰,۰۰۰ دلار را در آینده نزدیک برای آن پیش‌بینی کردند.

درست همین مواقع است که ترس بازار را فرا گرفته و سرمایه‌گذارانِ خلاف جهت بازار را بر آن می‌دارد تا قبل از این که عموم مردم هشیاری خود را به‌دست آورند، اقدام به سرمایه گذاری در بیت کوین و دارایی‌های برتر بازار کنند.


در این‌جا چند شاخص و معیار را معرفی می‌کنیم که این سرمایه‌گذاران پیش از حرکت صعودی گسترده در بازار، آن‌ها را به‌عنوان یک موقعیت ورود مناسب ارزیابی می‌کنند.

شاخص ترس و طمع رمزارزها و سرمایه گذاری در بیت کوین

شاخص ترس و طمع رمزارزها (Crypto Fear & Greed Index) معیاری کاملاً شناخته‌شده از تمایلات حاکم بر بازار است که اکثر سرمایه‌گذاران از آن برای پیش‌بینی آینده نزدیک در بازار استفاده می‌کنند.

اگر این شاخص به‌صورت سطحی و عنوانی در نظر گرفته شود، «ترس شدید» نیز که مطابق با تمایلات فعلی در بازار است، به این معنی است که فرد باید از سرمایه گذاری در بیت کوین یا دیگر ارزها خودداری و سرمایه خود را حفظ کند.

شاخص ترس و طمع رمزارزها
شاخص ترس و طمع در روز جاری

به گفته تحلیل‌گران شرکت آماری و اطلاعاتی در حوزه رمزارزها به‌نام جارویس لبز (Jarvis Labs)، این معیار را می‌توان به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم و تعیین‌کننده بازار در نظر گرفت.


یکی از عواملی که می‌تواند این شاخص را به حرکت در آورد، افزایش قیمت رمزارزها است. جارویس لبز از طریق آزمون و خطا به مقادیر مشخصی از این شاخص رسیده است و سطوحی مشخص برای انجام خرید و فروش در آن تعیین کرده است که برای سرمایه گذاری در بیت کوین و دیگر رمزارزها کارآمد خواهد بود.


در این آزمایش‌ها، عدد ۱۰ در این شاخص آستانه‌ای کاملاً پایین و فرصتی مناسب برای خرید و اعداد ۳۵، ۵۰ و ۶۵ به‌عنوان نقاط فروش مشخص شده‌اند.

خرید و فروش بیت کوین در ترس و طمع
خرید و فروش بیت کوین مطابق با شاخص ترس و طمع

زمانی که این روش مورد آزمایش مجدد قرار گرفت، نتایج حاکی از آن بود که زمانی که شاخص به عدد ۳۵ می‌رسد (خط زرد رنگ)، فروش در کوتاه مدت بهترین بازده را خواهد داشت. این روش در میانگین سالیانه ۱۴.۶ درصد بازده دارد و سود انباشت آن (Cumulative Return) 133.4 درصد برآورد شده است.


این شاخص در ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) به عدد ۱۰ رسید و در ۱۷ روز آینده، شش روز را پایین‌تر از آن سپری کرد و در تاریخ ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) به کمترین میزان خود یعنی عدد ۸ رسید.


با این که همچنان امکان نزول بیشتر بازار در کوتاه‌مدت وجود دارد، تاریخ نشان داده که هردوی قیمت‌ها و این شاخص در نهایت بالاتر از سطوح فعلی خود قرار خواهند گرفت و این یک موقعیت خوب برای سرمایه گذاری در بیت کوین و دیگر رمزارزهای بازار محسوب می‌شود.

سرمایه گذاری در بیت کوین با انباشت نهنگ‌ها

دنبال کردن آمار مربوط به نهنگ‌ها و کیف پول‌هایی که دارای بیش از ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین هستند، یکی دیگر از معیارهایی است که می‌توان برای پیدا کردن موقعیت مناسب جهت سرمایه گذاری در بیت کوین از آن استفاده کرد.

آدرس کیف پول نهنگ‌های بیت کوین در مقایسه با قیمت
مقایسه تعداد آدرس‌های کیف پول نهنگ‌ها با قیمت بیت کوین

با نگاه دقیق به آمار سه ماه گذشته می‌توان دید زمانی که بازار در یک روند فروش کلی درگیر بود، تعداد کیف پول‌هایی که بیش از ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین داشتند در حال افزایش بوده است.


اکنون تعداد آدرس‌های کیف پول این نهنگ‌ها در بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) قرار دارد؛ زمانی که بیت کوین بالاتر از محدوده ۵۷،۰۰۰ دلاری خود معامله می‌شد و این نهنگ‌ها رمزارز برتر بازار را در بالاترین سطح خود به فروش رساندند.


در حالی که تحلیل‌گران در توییتر خبر از ۳۰ درصد کاهش دیگر برای بیت کوین می‌دهند، نهنگ‌ها به انباشت آن می‌پردازند.

سرمایه گذاری در بیت کوین هنگام کاهش هزینه تولید آن

دیگر معیاری که می‌توان از آن برای سرمایه گذاری در بیت کوین استفاده کرد، میانگین هزینه تولید آن است که هزینه مورد نیاز یک ماینر جهت استخراج یک واحد بیت کوین را نشان می‌دهد.

هزینه استخراج و قیمت بیت کوین
مقایسه هزینه استخراج با قیمت بازار بیت کوین

همان‌طور که در نمودار بالا پیدا است، از سال ۲۰۱۷ تا کنون بیت کوین در اکثر مواقع برابر یا بالاتر از میزان هزینه تولید خود معامله شده است که نشان از یک معیار خوب برای تشخیص موقعیت مناسب جهت خرید و سرمایه گذاری در بیت کوین است.


نگاهی دقیق‌تر به این نمودار نشان می‌دهد که هزینه استخراج یا تولید بیت کوین نزدیک به ۲۷,۶۴۴ دلار و ۲,۰۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت فعلی در معاملات آن است.


تحلیل‌های بیشتر نشان می‌دهند که در گذشته و زمانی که قیمت بیت کوین پایین‌تر از هزینه تولید آن قرار می‌گیرد، در محدوده ۱۰ درصدی نسبت به هزینه تولید باقی می‌ماند و عموماً در بازه ۲ تا ۴ ماه دوباره با آن برابر می‌شود.


سختی شبکه بیت کوین نیز اخیراً به یک سقف تاریخی جدید رسیده است و با بازگشت فعالیت‌های استخراج آن در سطح سازمانی، روندی افزایشی برای این نرخ دیده می‌شود. این یعنی که بعید است میانگین هزینه استخراج یا تولید بیت کوین در ماه‌های پیش رو کاهش قابل توجهی داشته باشد.


در مجموع، هزینه فعلی برای تولید در مقایسه با قیمت بازار برای رمزارز شماره یک، معیاری متقاعدکننده جهت سرمایه گذاری در بیت کوین برای معامله‌گران در خلاف جهت بازار است و همچنین ترس فراگیر در بازار را موقعیتی مناسب برای طماعی تا ترسیدن می‌بینند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا