آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچیناخبار ارز دیجیتال

پلاسما در اتریوم چه نقشی دارد؟

مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شبکه بلاکچین است و سبب عدم پذیرش جهانی آن شده است. با توجه به اینکه بیت‌کوین و اتریوم دو قطب اصلی در حوزه کریپتو هستند، کارایی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای در میان رمزارزها برخوردار است؛ اما متأسفانه این دو ارز دیجیتال با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. موضوع تعداد تراکنش‌ها در واحد زمان، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که بلاکچین اتریوم با آن روبه‌روست. تاکنون نظریه‌های مختلفی با هدف رفع این مشکل ارائه شده است. پروژه پلاسما یکی از برنامه‌هایی است که اولین بار در دهم آگوست ۲۰۱۷ توسط ویتالیک بوترین و جوزف پون منتشر شد. ما در این مطلب قصد داریم به اهمیت وجود پلاسما در شبکه بلاکچین و نقش پلاسما در اتریوم بپردازیم.

رفع مشکل مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم

مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در شبکه بلاکچین وجود دارد و این موضوع با افزایش کاربران این حوزه، روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن است؛ به طوری‌که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های رمزارزها شناخته می‌شود.

در حال حاضر شبکه اتریوم در هر ثانیه حدود ۱۵ تراکنش انجام می‌دهد که عدد بسیار کمی است؛ به همین دلیل توسعه‌دهندگان اتریوم برای حل این مشکل سه راه‌ حل پیشنهاد داده‌اند که به شرح زیر است:

  • کسپر: نوعی پروتکل است که براساس آن، اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین با کمک روش اجماع اثبات سهام کار می‌کند. براساس این پروژه اتریوم به مقیاس‌پذیری نزدیک‌تر شده و مصرف انرژی آن کاهش می‌یابد.
  • شاردینگ: یکی از مشکلات شبکه بلاکچین، درگیر کردن تمامی گره‌های موجود در شبکه است. استفاده از مکانیزم شاردینگ این مشکل را تا حدودی برطرف کرده است.
  • پلاسما: پلاسما یکی از مهم‌ترین راهکارهای ارائه شده توسط تیم توسعه دهنده اتریوم است که ما قصد داریم در این مطلب به طور کلی به آن بپردازیم.

اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند؟

پلاسما در اتریوم

اتریوم پلاسما راه ‌حلی نوین برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری در شبکه بلاک‌چین محسوب می‌شود. براساس این پروژه، بلاکچین این امکان را دارد تا تراکنش‌های بیش‌تری را در واحد ثانیه به اتمام برساند. پلاسما عملکردی مشابه به لایتنینگ بیت‌کوین دارد و تراکنش‌ها را خارج از زنجیره انجام می‌دهد. همچنین از شبکه بلاکچین اتریوم برای تأمین امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل پلاسما را می‌توان مانند تروبایت و تکنیک‌هایی مثل تغییر حالت، راه ‌حلی خارج بلاکچینی به شمار آورد.

براساس این تکنیک‌ها، عملیات انجام شده از زنجیره اصلی اتریوم خارج می‌شوند و امکان پردازش آن‌ها به صورت آف‌چین وجود دارد. نتیجه این کار انجام سریع تراکنش‌ها را به‌دنبال خواهد داشت و مقیاس‌پذیری به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

درواقع پلاسما این فرصت را در اختیار شبکه اتریوم قرار می‌دهد تا یک بلاک‌چین کوچک‌تر ایجاد کند که به زنجیره اصلی وابسته باشد. از این بلاک‌چین، با نام بلاک‌چین فرزند یاد می‌شود. این زنجیره‌ها می‌توانند زنجیرهای وابسته دیگری تولید کنند که از قابلیتی مشابه برخوردار باشند. بنابراین می‌توان گفت: پلاسما این قابلیت را دارد که در بستری از بلاکچین اصلی، شاخه‌های مختلفی از آن را تولید کند.

مسئله مهم این است که با عرضه پلاسما، روش اجرا و مدیریت قراردادهای هوشمند از طریق اتریوم  دچار تغییر نخواهد شد؛ بلکه فقط تراکنش‌های تکمیل شده بر روی بلاکچین اصلی اتریوم قرار خواهند گرفت. به عبارتی دیگر شاخه‌های ایجاد شده به‌وسیله پلاسما در فاصله‌های زمانی مشخص، اطلاعات تراکنش‌ها را به زنجیره اصلی انتقال می‌دهند. بنابراین زنجیره پلاسما می‌تواند با کارمزدی کمتر و سرعتی بالاتر نسبت به زنجیره اصلی فعالیت کند؛ زیرا به تکرار در تمام بلاکچین اتریوم نیاز ندارد.

نقش پلاسما در اتریوم چیست

بررسی عملکرد پلاسما در اتریوم

تمامی قراردادهای هوشمند بر روی زنجیره اصلی اتریوم ایجاد می‌گردند. این قسمت از زنجیره اصلی، قوانین اولیه و فهرست گزارش‌ هش‌های زنجیره وابسته را در خود نگهداری می‌کند و به کاربران این فرصت را می‌دهد تا دارایی‌های خود را میان زنجیره اصلی و زنجیره وابسته جابه‌جا کنند. پس از ایجاد زنجیره وابسته در بستری از زنجیره اصلی، زنجیره وابسته دارای الگوریتم اجماعی مستقل از زنجیره اصلی اتریوم است.

این مکانیزم اجماع براساس تعداد بلاک‌های ایجاد شده خواهد بود و نمی‌توان آن را براساس قدرت ماینرها در هش کردن بلاکچین در نظر گرفت. از طرف دیگر، در صورت بی‌توجهی به قوانین و ایجاد یک بلاک مشکوک،تراکنش از بین می‌رود. این الگوریتم از نمونه اثبات کار سرعت بیش‌تری دارد و امکان ایجاد سریع‌تر بلاک‌ها را فراهم می‌کند.

پلاسما در اتریوم چیست

امنیت پلاسما در اتریوم

امنیت پلاسما یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کاربران ارزهای دیجیتال به آن توجه می‌کنند. فرض کنید یک فرد خاص کنترل و نظارت صددرصدی نسبت به زنجیره وابسته داشته باشد و بتواند به سهام‌ها، هش‌ریت‌ها و… دسترسی پیدا کند. در این‌جا پلاسما تضمین می‌کند که هر فردی در هر زمانی که بخواهد این فرصت را دارد که سرمایه‌های خود را به بلاک‌چین اصلی انتقال دهد. حال اگر یک هکر قصد داشته باشد که کنترل شبکه را به دست بگیرد، تنها می‌تواند شما را وادار کند تا زنجیره وابسته را ترک نمایید.

مکانیزم امنیتی پلاسما به‌عنوان خروجی‌های پلاسما شناخته می‌شود. براساس این مکانیزم تمامی افرادی که از پلاسما استفاده می‌کنند می‌توانند دارایی‌های خود را در هر زمانی که بخواهند از زنجیره‌های وابسته خارج کنند و آن را به زنجیره اصلی بازگردانند.

برای این منظور باید از گزینه تراکنش خروج استفاده کرد. براساس این تراکنش و سوابق آن، تأیید اصالت حساب انجام خواهد گرفت و کاربر این امکان را دارد که دارایی‌های خود را به زنجیره اصلی برگرداند. در این‌جا بخشی با نام مدت زمان چالش وجود دارد. این بخش در بسیاری از راه‌حل‌های خارج زنجیره‌ای مثل لایتنینگ شبکه بیت‌کوین نیز وجود دارد.

درواقع شما به تمامی افراد حاضر این اجازه را می‌دهید که اصالت دارایی‌های شما را به چالش کشیده و سپس آن را تأیید کنند. این تأیید در پلاسما، از طریق سوابق تراکنش صورت می‌پذیرد. به‌طور کلی باید گفت مکانیزم پلاسما در اتریوم از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و برای کاربران فعال در این حوزه مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

امنیت پلاسما در اتریوم

علت ضرورت وجود پلاسما در اتریوم

در صورت مقایسه پلتفرم‌های متمرکز مانند ویزا و پی‌پل با ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم، متوجه ضعف آن‌ها خواهید شد. پایین بودن تعداد تراکنش‌ها در رمزارزها، اصلی‌ترین عیب آن‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند ارزهای دیجیتال را به نابودی بکشد؛ چرا که نمی‌تواند نیاز کاربران را تأمین کند و از آن‌جا که تعداد کاربران ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال افزایش است، این مسئله یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد فعال در این حوزه محسوب می‌شود.

طراحی پلاسما اتریوم یکی از پروژه‌هایی است که برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری در نظر گرفته شده است. درواقع استفاده از این مکانیزم می‌تواند تراکنش‌های شبکه اتریوم را با کارمزدی پایین و سرعتی بالا انجام دهد. این همان چیزی است که سبب ماندگاری رمزارزها خواهد شد.

گس چیست؟ چه نقشی در اتریوم دارد؟

مزایای پلاسما در اتریوم

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پلاسما این است که به بلاک‌چین اتریوم فرصت می‌دهد تا تراکنش‌های بیش‎‌تری را نسبت به میزان فعلی انجام دهد.
  • با توجه به کاهش قابل‌توجه نودها، پروسه انجام تراکنش‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند و کارمزدها به طرز چشمگیری کاهش می‌یابند.
  • پلاسما این توانایی را دارد که مقیاس‌پذیری دفترکل را بهبود ببخشد و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را برای نرم‌افزار‌های مبتنی بر اتریوم فراهم آورد.
  • به‌وسیله پلاسما سرعت تراکنش‌ها به‌حدی بالا خواهد رفت که دیگر دغدغه‌ای برای انباشت سفارش‌ها توسط نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز وجود نخواهد داشت.
  • به‌وسیله پلاسما، اطلاعات اضافی از زنجیره اصلی حذف خواهند شد؛ در نتیجه‌ قدرت پردازشی بالایی برای نودهای اتریوم مهیا می‌گردد.
  • ‌پلاسما سازگاری بالایی با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری درون زنجیره‌ای دارد. شاردینگ و تغییر در سایز بلاک ها و… نمونه‌ای از این تکنیک‌ها هستند.
اتریوم

معایب پلاسما در اتریوم

بزرگ‌ترین دغدغه درباره طرح پلاسما، خروج هم‌زمان افرادی است که از زنجیره وابسته استفاده می‌کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، یعنی حجم زیادی از سرمایه‌های زنجیره وابسته برداشت شود، ممکن است زنجیره اصلی اتریوم امکان پردازش تمامی آن‌ها را در مدت زمان چالش نداشته باشد. این‌گونه تعدادی از کاربران سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. البته تاکنون تکنیک‌های بسیاری برای رفع این مشکل ارائه شده است. بالابردن مدت زمان چالش نمونه‌ای از این تکنیک‌ها می‌باشد.

به‌طور کلی معایب پلاسما در اتریوم بسیار اندک است و موضوع نگران‌کننده‌ای در این حوزه وجود ندارد. در صورتی هم که مشکل یا چالشی ایجاد شود، امکان رفع آن وجود دارد و می‌توان راه‌ حلی برای آن در نظر گرفت.

جمع‌بندی

با توجه به گسترش روزافزون ارزهای دیجیتال، آن‌ها برای انجام تراکنش‌های درخواستی خود نیاز به گنجایش بیشتری دارند. تراکنش‌هایی با امنیت بالا که با حداقل کارمزد انجام شوند. همان‌طور که در این مطلب گفته شد، مقیاس‌پذیری می‌تواند این مشکل را در حوزه ارزهای دیجیتال رفع نماید و استفاده از مکانیزم پلاسما بهترین گزینه برای بهبود مقیاس‌پذیری در حوزه رمزارزها محسوب می‌شود.

به‌طور کلی در پاسخ به “نقش پلاسما در اتریوم” می‌توان گفت: اتریوم پلاسما راهکاری خارج از زنجیره است که با به‌وجود آوردن یک ساختار درخت شکل از زنجیره‌های کوچک‌تر در تلاش است تا عملکرد کلی شبکه اتریوم را بهبود ببخشد. درواقع شکل‌گیری این زنجیره‌ها، کار زنجیره اصلی را سبک می‌کند. در این صورت شبکه اصلی می‌تواند در یک ثانیه تراکنش‌های بیشتری را مدیریت کند.

توسعه مناسب و صحیح اتریوم پلاسما، میزان کارایی بلاکچین اتریوم را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. پروژه پلاسما در اتریوم به صورت متن باز نوشته شده است و می‌توان مخزن عمومی آن را در گیت هاب پیدا کرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاع بیشتر در این زمینه به مطالب مرتبط موجود در وب‌سایت OMPfinex مراجعه نمایید؛ شما همچنین می‌توانید به خرید و فروش آنی اتریوم در پلتفرم او ام پی فینکس بپردازید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا