آموزش DeFiآموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

گس در اتریوم چیست؟ گس اتریوم چه کابردی دارد؟

عملیات‌های انجام شده روی اتریوم دارای کارمزدهای مشخصی هستند و این کارمزدها به‌صورت اتریوم باید پرداخت شوند. اگر تجربه انجام تراکنش با اتریوم را داشته باشید، به‌طور حتم با پدیده گس روبه‌رو شده‌اید. در واقع گس اتریوم مشخص کننده میزان کارمزد است. ممکن است پدیده گس برای افرادی که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند کمی پیچیده و سنگین باشد؛ اما توضیح آن به صورت تئوری بسیار ساده و شفاف است. کارمزدهای پرداختی برای انجام تایید تراکنش در شبکه اتریوم با اتر پرداخت می­‌شوند اما برحسب گس محاسبه می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید گس چیست؟ در ادامه با وب سایت OMPfinex همراه باشید.

اتریوم چیست؟

‌اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاکچین است که یک سری محاسبات ریاضی را اجرا می‌کند. این محاسبات بر روی تعداد زیادی از کامپیوترها به صورت همزمان انجام می‌شوند که به آن‌ها گره یا نود می‌گویند. در چنین شرایطی هر شخصی این امکان را دارد که نقش نود را در شبکه بلاکچین ایفا کند؛ با این حال به تعدادی از فعال‌ترین نودها در شبکه، استخراج کننده یا ماینر گفته می‌شود.

اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند؟

وظیفه ماینرها حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها است. به عبارتی دیگر بدون ماینرها هیچ تراکنشی امکان انجام در شبکه بلاکچین را نخواهد داشت. بنابراین باید قدر ماینرها را بدانیم؛ برای این منظور لازم است فعالیت‌های انجام شده برروی اتریوم را به صورت کمی و عددی اندازه‌گیری کنیم.

حالا گس در اتریوم چه نقشی دارد؟ گس فرصت انجام چنین کاری را در اختیار ما خواهد گذاشت. درواقع گس نوعی واحد اندازه‌گیری برای این فعالیت‌ها است. باید توجه داشت که اتریوم تنها می‌تواند تعداد محدودی از تراکنش‌ها را پردازش کند. بنابراین لازم است که ماینرها به اولویت‌بندی درخواست‌های ارسال شده بپردازند؛ چرا که بدون اولویت‌بندی، امکان خطر حمله اسپمرها افزایش می‌یابد.

ماینرها برای اولویت‌بندی این درخواست‌ها از شاخص‌هایی مانند قیمت گس و حد گس استفاده می‌کنند. حال که با اتریوم و کارکرد آن آشنا شدید لازم است نسبت به مفهوم گس در اتریوم شناخت پیدا کنید. در ادامه مطلب به توضیحاتی پیرامون پاسخ به سوال گس چیست؟ می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم گس اتریوم

برای انجام عملیات یا تراکنش بر روی شبکه اتریوم، کارمزد آن را باید با اتر پرداخت کرد. شبکه اتریوم برخلاف بیت‌ کوین، محدود به تراکنش‌های مالی نبوده و از طریق قراردادهای هوشمند آن می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز ساخت. این در حالی است که کد برنامه‌های قرار داده شده بر روی شبکه اتریوم مشابه یکدیگر نیستند و اجرای برخی از عملیات‌ها ممکن است سخت‌تر یا راحت‌تر از سایر عملیات‌ها باشد.

با این تفاسیر برای محاسبه کارمزدهای عملیات هر تراکنش براساس سختی و آسانی آن، نیازمند روشی مطمئن و راهکاری دقیق هستیم. این راهکار گس نام دارد. برخی تصور می­کنند که گس یک ارز دیجیتالی در اتریوم بوده و خرید و فروش می­‌شود؛ در صورتی که واحدی در پلتفرم اتریوم بوده که میزان تلاش مورد نیاز برای یک فرآیند را معین می‌­کند. مقدار گس مورد نیاز برای هر فرآیند از قبل در اتریوم تعیین شده است.

نقش گس در اتریوم

ماشین مجازی اتریوم

به‌طور کلی اتریوم پلتفرمی متن باز بوده و این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن انجام دهند. ماشین مجازی را می‌توان قلب این پلتفرم دانست. این ماشین مجازی یک ماشین تورینگ بوده و  پیچیدگی بین دو عنصر کد و اجرای ماشین را ایجاد می‌کند. تورینگ اصطلاحی برای دستکاری نظام‌مند داده‌ها است. واحدهای پردازشگر مرکزی و زبان‌های برنامه نویسی از مهم‌ترین نمونه‌های ماشین تورینگ هستند.

ماشین مجازی اتریوم بر روی بلاک اتریوم اجرا شده و وظیفه آن انجام قراردادهای هوشمند، تایید تراکنش‌ها، پردازش اطلاعات بلاک، ذخیره‌سازی و… است. حال این ماشین مجازی برای انجام وظایف خود نیازمند سوختی است که نام آن گس اتریوم است.

گس در اتریوم

سختی و پیچیدگی اتریوم از نظر کاربران

به خاطر پیچیدگی‌های موجود در شبکه اتریوم، برخی بر این باور هستند که استفاده از اتریوم و انجام تراکنش و قرارداد هوشمند در آن بسیار سخت و پیچیده است. تمامی این سختی و پیچیدگی برای افزایش کارایی و جلوگیری از بروز اختلال و خطاهای سیستمی است. اما آیا برای انجام یک معامله ساده در اتریوم نیاز به آگاهی از این مقدار اطلاعات و دانش است؟ به‌طبع جواب این پرسش منفی است.

برای انجام تراکنش در اتریوم یا سایر بلاکچین‌ها نیازی به اطلاعات دقیق از چگونگی ساختار و عملکرد آن نیست. بهتر است با این اطلاعات آشنایی کافی داشته باشید اما لزومی در دانستن آن برای انجام تراکنش نیست. هدف از ارائه این مطالب افزایش سطح دانش عمومی نسبت‌به ارز دیجیتالی اتریوم و چگونگی عملکرد آن است. وجود این اطلاعات سبب افزایش آگاهی در انجام تراکنش‌ها و بهبود وضعیت قراردادهای هوشمند می‌شود.

مهم‌ترین اصطلاحات رایج ارز دیجیتال

نحوه مشخص کردن هزینه گس اتریوم

شاید برای برخی سوال شود که روش تعیین قیمت گس چیست؟ کاربران تعیین کننده قیمت گس هستند. به‌­عنوان مثال برای یک تراکنش معمولی باید ۱۰,۰۰۰ گس پرداخت کرد و کاربر هر گس ۰,۰۰۰۰۰۰۵ اتریوم قصد پرداخت دارد. این مقدار به­‌طور کامل به دلخواه است.

موضوع مورد بحث، تایید تراکنش‌­ها است. شبکه اتریوم دارای ظرفیتی محدود است و توانایی تایید تراکنش­ها را در لحظه ندارد؛ بنابراین استخراج کننده‌­های اتریوم ترجیح می‌­دهند ابتدا تراکنش­‌هایی که گس بالاتری دارند را تایید کنند. در این حالت هر تراکنشی که قیمت گس آن بیشتر باشد، زودتر تایید می­شود و در عین حال اگر هزینه گس انتخابی پایین باشد ممکن است همیشه در صف تایید بماند و هیچ­گاه تایید نشود؛ زیرا در هر لحظه هزاران تراکنش برای تایید ارسال می­‌شود و ماینرها همیشه بالاترین کارمزد را برای تایید انتخاب می‌­کنند.

پاداش بلاک چیست و چه نقشی در بهبود عملکرد بلاک‌چین دارد؟

گس در اتریوم

با مثالی که در ادامه بیان می‌شود به خوبی متوجه می‌شوید که گس چیست؟ در دنیای واقعی برای به حرکت درآوردن خودرو (تایید تراکنش) باید پول (اتر) بدهید و بنزین (گس) خریداری کنید. هزینه‌­های پرداخت شده در شبکه اتریوم برای تایید تراکنش متعلق به ماینرها است. حفظ امنیت شبکه اتریوم برعهده ماینرها است.

در خصوص گس با دو مفهوم گس لیمیت و گس پرایس مواجه هستیم. حاصل ضرب گس لیمیت در گس پرایس برابر است با کارمزد شبکه اتریوم. برای انجام عملیات تراکنش ابتدا کاربر باید لیمیت گس را تعیین کند. حد گس به­‌معنی میزان گسی بوده که کاربر حاضر به­ پرداخت برای پردازش تراکنش خود است.

زمانی که صحبت از گس می‌­شود منظور همان حد گس یا گس لیمیت است. به‌­عنوان مثال، طبق قوانین شبکه اتریوم برای انجام عملیات نیاز به پرداخت ۲۱,۰۰۰ گس است؛ بنابراین فرستنده اتریوم باید حد گس خود را ۲۱,۰۰۰ در نظر بگیرد.

برای درک بهتر این مطلب به مثال خودرو و بنزین برمی‌گردیم. فرض کنید قرار است مسافتی را با خودرو طی کنید و این مسافت نیاز به ۲۰۰ لیتر بنزین داشته باشد. اگر ۱۰۰ لیتر بنزین بزنید به­‌طور قطع در میانه مسیر مانده و به مقصد نمی­‌رسید. حال اگر فرستنده اتریوم کمتر از حد مشخص شده لیمیت گس را انتخاب کند، به طبع هیچ وقت تراکنش آن تایید و انجام نمی‌­شود.

در صورت بیشتر بودن گس، مقدار اضافی آن به کاربر بازگردانده می­‌شود. گس پرایس مقدار هزینه‌­ای است که کاربر برای هر گس مشخص می­‌کند. به­‌طور کلی هزینه گس با اتر پرداخت می­‌شود اما به­‌دلیل آن که مقدار گس بسیار کم است، از واحد کوچکتری به نام wei استفاده می­‌شود. هر wei برابر با ۰,۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ اتر است.

گس چیست

چگونگی انتخاب میزان گس پرایس

هر شخص می­‌تواند هر مقداری را که مایل باشد برای هزینه گس یا گس پرایس در نظر بگیرد. اگر این میزان گس پرایس در نظر گرفته شده خیلی کم باشد، استخراج کننده‌­ها تراکنش را تایید نمی‌­کنند؛ بنابراین باید برای انجام عملیات باید مقدار مناسبی برای گس در نظر بگیرید. شلوغی و خلوتی شبکه اتریوم نیز بر میزان هزینه گس تاثیرگذار است.

در حال حاضر برای تایید تراکنش، باید ۲۰ wei گس پرایس را در نظر بگیرید. در شرایطی که شبکه اتریوم شلوغ است، این عدد افزایش می‌­یابد. برای انجام تراکنش در شبکه اتریوم نیازی نیست با مفهوم گس و چگونگی استفاده از آن به طور کامل آشنایی داشته باشید؛ چرا که کیف پول­‌های اتریوم به صورت خودکار میزان گس مناسب برای تایید تراکنش را انتخاب می­‌کنند.

مزایا و معایب گس در اتریوم

یکی از مهم‌­ترین مزایای گس برای پلتفرم اتریوم، خنثی­‌سازی حملات اسپم‌­ها است. با ازدحام در شبکه اتریوم، هزینه گس نیز افزایش می‌­یابد؛ بنابراین برای اسپمر انجام تراکنش‌­های زیاد با ارزش پایین بسیار پرهزینه است و از این عمل صرف نظر می­‌کند. سیستم کاربردی گس بارها برای افزایش انگیزه در ماینرها برای تایید تراکنش­‌ها مورد تحسین قرار گرفته است؛ اما پرهزینه بودن ایجاد قرارداد­های هوشمند و توسعه­‌دهندگان آن یکی از معایب آن محسوب می‌­شود.

مزایا و معایب گس در اتریوم

دلیل نبود گس در بیت کوین چیست؟

سوالی که بیشتر کاربران ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستند این است که چرا در شبکه اتریوم مانند بیت کوین، هزینه تایید تراکنش‌­ها به­‌طور مستقیم با اتر پرداخت نمی‌­شود؟ پاسخ این سوال در اهداف تشکیل این شبکه‌­ها است. هدف از تشکیل بیت کوین، غیرمتمرکز کردن پول و انتقال آن است؛ در صورتی که اتریوم قصد دارد علاوه­‌بر غیرمتمرکز کردن پول، با استفاده از قرارداد هوشمند سایر فرآیندها را نیز غیرمتمرکز کند.

شبکه بیت‌کوین تنها تراکنش‌­های مالی را انجام می­‌دهد و امکان افزودن هیچ شرایط خاصی برای آن نیست. به‌­عنوان مثال در زمان پرداخت بیت کوین به یک شخص نمی‌­توان برای آن وظیفه­‌ای مشخص کرد که در قبال انجام آن وظیفه بیت کوین دریافت کند. این شرایط در اتریوم قابل انجام است. قراردادهای هوشمند این امکان را ایجاد و آسان کرده­‌اند.

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند به‌­صورت کد بر روی بلاکچین پیاده­‌سازی شده و وظیفه آن بررسی و اجرای یک توافق­نامه بین طرفین معامله است. این توفق­نامه بدون نیاز به واسطه انجام می­‌گیرد. از اصلی‌­ترین مزیت­‌های این قراردادها تعیین شرط برای تبادل است. در حال حاضر پلتفرم­‌های زیادی برای اجرای این قراردادها ایجاد شده‌­اند؛ اما مهم‌­ترین و بزرگ‌ترین­ شبکه برای مدیریت و ساخت قراردادهای هوشمند، پلتفرم اتریوم است. برای انجام آن در اتریوم به گس نیاز دارید.

با استفاده از قراردادهای هوشمند، افراد بدون آن که یکدیگر را بشناسند یا به هم اعتماد داشته باشند، تعهداتی را نسبت­ به هم انجام می‌­دهند. در صورت عدم انجام شرایط یاد شده، قرارداد انجام نمی­‌شود. با حذف واسطه­‌ها، تا حد زیادی هزینه­‌های عملیاتی کاهش یافته و گس اتریوم پرداختی در قیاس با هزینه پرداختی به واسطه بسیار کمتر است.

کاربرد گس در اتریوم

آیا بیت کوین دارای قرارداد هوشمند است؟

همان­طور که بیان شد بیت کوین تنها با هدف غیرمتمرکز کردن پول و انتقال آن ایجاد شده است؛ اما امکان ایجاد قراردادهای بسیار محدود و ساده از طریق آن وجود دارد. دلیل انجام ندادن این قراردادها توسط کاربران، هزینه زیاد و زمان­‌بر بودن آن است. این در صورتی است که اتریوم توانایی ایجاد و بررسی یک قرارداد به مراتب پیچیده‌­تر با هزینه کمتر را دارد.

تفاوت کارمزد بیت‌کوین و اتریوم

اندازه بیت کوین و تعداد تراکنش‌­های معلق، تعیین‌کننده کارمزد تراکنش بیت کوین است. برای ارسال بیت کوین و انجام تراکنش، تنها کافی است آدرس و مقدار را تعیین کنید. در این مرحله برخلاف شبکه اتریوم دیگر خبری از گس نیست. اتریوم برخلاف بیت کوین باید حجم محاسبات لازم برای تایید تراکنش را لحاظ کند.

همان طور که بیان شد هدف از ایجاد شبکه اتریوم اجرای برنامه­‌های غیرمتمرکز توسط قراردادهای هوشمند است. از گس جهت کسب اطمینان از انجام تعهد قرارداد هوشمند استفاده می­‌شود. اتریوم خواهان آن است که این قراردادها منصفانه، کارآمد و انعطاف‌پذیر باشند.

دلیل انتخاب صرافی ompfinex به‌عنوان مرکزی برای انجام معاملات ارزی چیست؟

صرافی مجاز ارز دیجیتال

 در سایر مقالات نگارش شده، در خصوص چگونگی و اهمیت انتخاب صرافی آنلاین به‌طور کامل توضیح داده‌ایم. از طریق لینک پایین می‌توانید به این مطلب دسترسی داشته باشید. صرافی آنلاین ompfinex از بابت ارائه خدمات منحصربه‌ فرد خود به مشتریان، در بین کاربران ارزهای دیجیتالی ایرانی دارای محبوبیت است. شما در این صرافی می‌توانید به راحتی به خرید آنی اتریوم یا فروش آن بپردازید و مبادلات خود را از طریق آن انجام دهید.

یک نمونه از مهم‌ترین خدمات عرضه شده توسط این صرافی، امکان انجام تراکنش‌های آزمایشی است. این صرافی پلتفرمی ملی در بستر بلاک چین است و در آن می‌توانید به‌صورت آزمایشی به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. وجود این فرآیند سبب می‌شود تا کاربران در دمو بتوانند تمامی استراتژی‌های در نظر گرفته شده برای خرید و فروش ارز دیجیتالی را مورد آزمایش قرار دهند. فرآیند خرید و فروش آزمایشی به این صورت است که با اعتبار مجازی رایگان با شرایط معامله و معامله‌گران واقعی عمل ترید را تجربه و آزمایش می‌کنید. در مقاله زیر می‌توانید صرافی های مجاز ارز دیجیتال را در ایران مشاهده نموده و با هم مقایسه کنید.

معتبرترین صرافی های مجاز ارز دیجیتال در ایران

جمع‌بندی

در این مقاله با سازوکار اتریوم و چگونگی تایید تراکنش‌های آن آشنا شدیم؛ همان‌طور که بیان شد برای انجام معاملات ارزی اتریوم نیازی به داشتن آگاهی کامل از این اطلاعات نیست. تمامی فرآیندهای مربوط به گس توسط کیف پول‌های اتریوم به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به دخالت دستی کاربر نیست. صرافی آنلاین ارزهای دیجیتالی ompfinex، به منظور افزایش رضایت کاربران به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و در صورت بروز مشکل، کاربران می‌توانند از پشتیبانی ۲۴ ساعته آن بهره‌مند شوند.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا